Jednym z takich Centrów jest ośrodek umiejscowiony w Polsce i świadczący usługi dla regionu Europy Centralnej i Wschodniej (IT Europe Central); w skład tego obszaru wchodzi 11 krajów (Austria, Czechy, Niemcy, Mołdawia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowenia, Turcja, Ukraina). Ośrodek będzie zarządzany przez oddział korporacji zwany Lafarge ITEC. W związku z budową w Polsce Centrum Lafarge ITEC powiększył stan posiadania licencji procesorowych bazy danych Oracle Enterprise Edition.
„Posiadanie jednej w pełni profesjonalnej i centralnie zarządzanej infrastruktury systemowej pozwala na dostarczanie wszystkim krajom regionu usług IT na wyższym poziomie niż byłyby one w stanie zapewnić to lokalnie. Oczywiście nie bez znaczenia jest także kwestia kosztów – utrzymanie jednego centralnego ośrodka jest mniej kosztowne, niż utrzymywanie systemów lokalnie w tak wielu krajach. Dodatkową, trudną do oszacowania korzyścią, jest możliwość łatwiejszej implementacji standardów korporacyjnych oraz najlepszych procesów biznesowych opracowanych w formie modelowego systemu ERP, którym w Lafarge jest pakiet JD Edwards” – mówi Robert Skrzypczak, RSS Operations Manager w Lafarge ITEC.
Polskie Centrum Informatyczne utrzymuje obecnie aplikacje typu ERP, które obsługują procesy sprzedażowe oraz finansowo-księgowe, a także aplikacje wspomagające procesy remontowo-konserwacyjne fabryk cementu należących do Lafarge. W najbliższym czasie wachlarz aplikacji zostanie rozszerzony o aplikacje typu CRM oraz Business Inteligence (Hurtownie Danych). W przyszłym roku Centrum planuje uruchomienie kolejnych usług – takich, jak kompleksowy system ochrony antywirusowej zarządzany centralnie, system obsługujący połączenia zdalnych użytkowników z aplikacjami a także centralny punkt dostępu do Internetu.
Większość aplikacji zarządzanych przez Regionalny Ośrodek IT opiera się na technologii Oracle. Oprogramowanie bazodanowe Oracle zostało uznane wiele lat temu za korporacyjny standard baz danych, obowiązujący wszystkie kraje wchodzące w skład grupy kapitałowej.
„Technologia Oracle dzięki swojej stabilności, elastyczności oraz imponującej liczbie różnego rodzaju narzędzi wspomagających, udowodniła swoją przydatność do obsługi naszych aplikacji. Zarówno nam, jak i krajom korzystającym z naszych usług zależy, aby praca wszystkich aplikacji (a więc w tym także baz danych) była stabilna i maksymalnie wydajna, a w przypadku pojawienia się bieżących problemów, zależy nam abyśmy mogli liczyć na profesjonalną pomoc specjalistów. Wszystkie te cechy zapewnia nam współpraca z Oracle” – dodaje Robert Skrzypczak.
Zakończenie projektu tworzenia Centrum IT jest planowane w przyszłym roku. W chwili obecnej trwają prace wdrożeniowe systemu ERP oraz systemu wspomagającego prace remontowo-konserwacyjne dla Niemiec. Na początku listopada bieżącego roku odbędzie się migracja polskiego oraz serbskiego systemu ERP. W roku 2005 planowane jest także uruchomienie dla pierwszych krajów regionalnego dostępu do Internetu. W roku 2006 odbędzie się implementacja ERP dla Rosji, Ukrainy oraz Czech. W międzyczasie planuje się także wdrożenie centralnego systemu CRM.
