PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRLekcje od Procter & Gamble, cz. I: konsekwencja, spójność, cierpliwość.

Lekcje od Procter & Gamble, cz. I: konsekwencja, spójność, cierpliwość.

Marketing i PR 19.04.2010 (08:00) artykuł nadesłany

Działalności firmy Procter & Gamble towarzyszy wiele emocji i wiele mitów. P&G stosuje rozwiązania, które niektórych irytują, innych wprawiają w podziw. Oto pierwsza porcja inspiracji, płynących z obserwowania działań P&G na światowych rynkach, a także z dwóch książek: Rising Tide (Dyer, Dalzel, Olegario) oraz Game Changer (Lafley).

Porządkowanie rzeczywistości i czytelne mantry. W P&G wszyscy mieli i mają świadomość, że ludzki umysł nie jest w stanie ogarnąć 15 priorytetów i 20 wskaźników. Dlatego tworzy się wygodne mantry, akronimy i zbiory zasad, które są łatwe do przyswojenia dla pracowników i partnerów handlowych. Pozwala to na spójne i zgodne działanie. Na przykład, jeżeli spytasz kilka osób w przeciętnej firmie o to, kim powinien być skuteczny menedżer, będzie tyle odpowiedzi, ile osób. W P&G top management zawsze przejawiał cztery stałe, powszechnie znane cechy:

  • Przedsiębiorczość i gotowość do walki konkurencyjnej,
  • Oddanie firmie i jej wartościom,
  • Bystrość i nieprzeciętną inteligencję,
  • Maniery dżentelmena.

Czytelne kierunki business developmentu. W podobny sposób P&G uporządkowało kryteria, które pomagają podejmować decyzje dotyczące rozwoju i dywersyfikacji. Niemal każdy przedsiębiorca i inwestor stosuje „filtry”, pomagające mu podjąć decyzję o wejściu w określony biznes. Na przykład, w wywiadzie dla ostatniego magazynu „Forbes”, jeden z najbogatszych Polaków zaprezentował proste (choć może nieco zbyt proste) credo: „Nie wchodzę w coś, na czym się nie znam”. P&G, kierując się zasadą „porządkowania rzeczywiści”, stosowało trzy kryteria:

  • Spójność technologiczna: Nowy biznes musi być technologicznie powiązany z jednym z istniejących biznesów.
  • Potencjał technologiczny: Kandydat do przejęcia powinien wytwarzać produkty, które mogą zostać w krótkim okresie znacznie ulepszone dzięki technologiom opracowanym dotychczas w P&G.
  • Spójność dystrybucyjna: Przejmowana firma powinna wytwarzać niskokosztowe, wysokowolumenowe produkty, sprzedawane przez masową sieć detaliczną, w której P&G od lat dobrze się czuło.

Ten klucz doprowadził do selekcji i przejęcia takich firm, jak Wella AG, Gillette i Duracell, a przed laty Blendax, Charmin i Tambrands.
Co ciekawe, nawet gdy w latach 70-tych nastąpiło zdecydowane spowolnienie w przejęciach (głównie z powodu postępowań antymonopolowych), a firma musiała się skupić na wewnętrznym, organicznym rozwoju, nadal hołdowała trzem powyższym drogowskazom. P&G zawsze koncentrował się raczej na rozwoju kategorii, w których był liderem lub wiceliderem, niż na poszukiwaniu nowych, odległych, choćby nawet bardzo obiecujących rynków.

Nie zrażanie się pierwszymi porażkami.
Twórcy niemal wszystkich produktów i ofert marzą o błyskawicznym sukcesie. Brutalna prawda jest taka, że pierwsze miesiące, a czasem pierwsze lata od wdrożenia produktu lub nowej oferty bywają bardzo trudne. Na przykład, trzy pierwsze testy rynkowe jednorazowych pieluch (czyli Pampersów) zapowiadały gigantyczną porażkę; dopiero czwarty test, który uwzględniał wnioski z poprzednich „wtop”, okazał się wielkim sukcesem. Początkowo amerykańskie środowisko dentystyczne bardzo niechętnie zareagowało na wprowadzenie przez P&G pasty do zębów Crest (obecnie w Europie sprzedawanej pod marką Blend-A-Med), i nie uznawało merytorycznych argumentów firmy, że pasta Crest jako pierwsza skutecznie zabezpiecza przed próchnicą. Po latach zarówno Pampersy, jaki pasta Crest stały się liderami w swoich kategoriach. Warto zauważyć, że podobna historia towarzyszyła wejściu wielu udanych produktów (takich jak Activia firmy Danone) na polski rynek. W przypadku Activii, po fatalnym starcie, przez parę lat produkt był ledwo widoczny na półkach; dopiero 2-3 lata temu Activia rozpoczęła drugie życie, stając się najdynamiczniejszą grupą produktów firmy Danone.

Ograniczona cierpliwość rynkowa.
Pomimo dość dużej determinacji w pierwszych latach po wprowadzeniu produktu, firma nie rozmieniała się na drobne. Decyzjom biznesowym towarzyszyło motto: „W danej kategorii musimy być numerem 1 lub numerem 2, ewentualnie znaleźć opłacalną i możliwie szeroką niszę… albo jak najszybciej wyjdźmy z tego biznesu”. Jeżeli biznes po dwóch, a w wyjątkowych przypadkach po pięciu latach nadal wydawał się mało obiecujący, a rokowania na zbudowanie pozycji lidera były mizerne, firma podejmowała zdecydowane decyzje.

W kolejnych artykułach przedstawimy, w jaki sposób P&G toczył walkę o rynek, uczył się na błędach i podbijał serca konsumentów.

Źródło: Wymiatacze.pl

firma wymiatacze.pl 2010-04-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: firma wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Poczta Polska zacieśnia współpracę z Żabką w zakresie obsługi paczek
12.05.2025 (20:07)

Poczta Polska zacieśnia współpracę z Żabką w zakresie obsługi paczek

Poczta Polska podpisała nową umowę z firmą Żabka Polska Sp. z o.o., która zakłada bezpośrednie partnerstwo …

a 0 Bank Millennium podał wyniki za I kwartał. Rozpoczyna realizację strategii’28 Wartość i Wzrost
12.05.2025 (20:05)

Bank Millennium podał wyniki za I kwartał. Rozpoczyna realizację strategii’28 Wartość i Wzrost

Grupa Kapitałowa Banku Millennium S.A. w 1kw25 odnotowała zysk netto w wysokości 179 mln zł co oznacza wzrost o 40% …

a 0 Bank Pocztowy z nowością – wprowadza możliwość zdalnego odblokowania bankowości internetowej za pomocą aplikacji mObywatel
12.05.2025 (20:03)

Bank Pocztowy z nowością – wprowadza możliwość zdalnego odblokowania bankowości internetowej za pomocą aplikacji mObywatel

Bank Pocztowy, jako jeden z pierwszych banków w Polsce, udostępnił klientom możliwość zdalnego odblokowania …

a 0 Pięć dokumentów, które najczęściej podpisujemy elektronicznie
12.05.2025 (20:01)

Pięć dokumentów, które najczęściej podpisujemy elektronicznie

Od chwili rynkowego debiutu kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir, dostarczana przez KIR usługa …

a 0 Płyń z muzyką, nie z wydatkami i wygraj karnety na ING Silesia Beats
12.05.2025 (19:59)

Płyń z muzyką, nie z wydatkami i wygraj karnety na ING Silesia Beats

ING Bank Śląski zaprasza do udziału w konkursie, w którym nagrodą główną jest karnet VIP na ING Silesia Beats o …

a 0 Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska
12.05.2025 (19:57)

Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska

Leczenie Szpitalne w Polsce – to cenne uzupełnienie ubezpieczenia na zdrowie i życie w Allianz Polska, o które …

PRNews.pl

Zobacz również

Ubyło firm, które akceptują płatności kartami

Ubyło firm, które akceptują płatności kartami

Zaskakujące dane w raporcie Narodowego Banku Polskiego.…

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Spada liczba wypłat gotówki z bankomatów i…

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Na początku tygodnia austriacka grupa Erste podpisała…

Przybyło kart płatniczych, ale spadła liczba i wartość transakcji

Przybyło kart płatniczych, ale spadła liczba i wartość transakcji

W czwartym kwartale ubiegłego roku liczba kart…

Wiadomo, kto przejmie Santander Bank Polska. Pakiet wart 7 mld euro

Wiadomo, kto przejmie Santander Bank Polska. Pakiet wart 7 mld euro

Erste Group podpisał umowę w sprawie zakupu…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

MRSBINTA LUCY:

Potrzebujesz pożyczki? pożyczki osobistej? pożyczki biznesowej? hipoteki? finansowania rolniczego i projektowego? Dzień dobry …

pon., 12 maj 2025 (09:23) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

MRSBINTA LUCY:

Chcesz pożyczyć pieniądze? jeśli tak, skontaktuj się z nami już dziś przez e-mail: …

pon., 12 maj 2025 (09:22) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

Cyklon:

Ciekawe kto będzie dzwonił w sprawie przelewów przychodzących do mBanku bo do mnie …

wt., 6 maj 2025 (06:54) • BOT Marek pomoże klientom mBanku w potwierdzaniu nietypowych transakcji

AlaAsia Alaasia:

Kluczowym czynnikiem będzie wojna, która wszystko zaorze. …

czw., 1 maj 2025 (12:00) • Raport Mastercard: Jak młodzi sukcesorzy zmieniają bankowość prywatną w Polsce

Bart Ikswe:

Hoho, no obrońca złodziejskich praktyk banków się objawił... Fakty są takie, że banki …

śr., 30 kw. 2025 (07:37) • RRSO naszych „hipotek” ponad 2 razy wyższe niż niemieckie

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców