1. Firma X zajmująca się eksportem towarów do UE wie że 19 listopada 2008 roku ma otrzymać 1 mln euro od swojego kontrahenta.
2. Zarząd boi się, że w momencie otrzymania płatności kurs będzie niższy niż obecnie i po sprzedaży euro zamiast 3,3 mln zł dostanie na przykład tylko 3,1 mln zł. Zapewnia więc sobie w banku prawo sprzedaży euro po 3,30 zł w listopadzie 2008 (kupuje tzw. opcję put). Koszt ubezpieczenia kwoty 1 mln euro to 40 851 zł.
3. X może zapłacić taką cenę ale jest inne wyjście (zapewne sugerowane przez bank). Firma może wystawić opcję call z ceną wykonania 3,50 zł. Jeśli w listopadzie euro będzie droższe niż 3,50 zł firma X będzie musiała zapłacić bankowi nadwyżkę ponad ten kurs. Zarząd X zakłada że jest to mało realne i podejmuje takie ryzyko.
4. X wystawia opcję, bierze na siebie jakieś ryzyko, więc należą jej się pieniądze od banku. Firmie zależy na tym, by kwota otrzymana od banku pokryła koszt zakupu opcji put – zabezpieczenia przed spadkiem euro. Wolumen na jaki będzie wystawiona opcja call musi jednak sięgnąć aż 5,47 mln euro. A to dlatego że kurs wykonania opcji call jest znacznie powyżej 3,30 zł – szansa na to że da coś zarobić bankowi jest niewielka (matematycznie) i opcja jest dosyć tania. Kwotę jaką zgarnie za nią X można podwyższyć zwiększając nominał transakcji.
(…)
Tagi: opcje walutowe
Sprawdź także:
14.11.2024 (18:07)
– informacja prasowa
Grupa BOŚ podsumowała trzy kwartały 2024 roku
Grupa Banku Ochrony Środowiska zakończyła pierwsze trzy kwartały 2024 roku porównywalnymi wynikami z podstawowej …
14.11.2024 (12:04)
– informacja prasowa
Visa Flexible Credential zmienia karty z myślą o cyfrowej przyszłości
Karta płatnicza nie zmieniała się przez lata. Została stworzona dla analogowego świata – jedna karta służąca do …
13.11.2024 (17:23)
– informacja prasowa
Kolejna odsłona kampanii edukacyjnej Santander Bank Polska o cyberbezpieczeństwie
„Nie wierz w bajki” to kolejna odsłona kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w sieci, którą …
13.11.2024 (17:20)
– informacja prasowa
Bądźmy #CYBERczujni - nowa kampania edukacyjna Banku Pekao
Pekao wystartował z nową, ogólnopolską kampanią w mediach społecznościowych „Bądźmy #CYBERczujni”, której celem …
13.11.2024 (17:13)
– informacja prasowa
Nest Lease rusza z finansowaniem dla firm
Nest Lease to nowa firma na polskim rynku leasingowym, która stawia na elastyczność i innowacyjne rozwiązania. …
13.11.2024 (17:09)
– informacja prasowa
Barometr Providenta: Karty kredytowe zyskują na popularności, ale Polacy traktują spłaty zobowiązań odpowiedzialnie
Najnowsza odsłona cyklicznego badania Barometr Providenta pokazuje, że w Polsce rośnie świadomość na temat …