W ramach akcji mieszkańcy Londynu mogą także, pokonując „Most Monet”, zerwać z przeszłością i nieporęczną gotówkę przekazać na rzecz organizacji charytatywnej „Coin Street”, która zajmuje się budownictwem socjalnym oraz projektami prospołecznymi wokół London South Bank.
PayPass to nowy, szybszy i wygodniejszy sposób płacenia za codzienne drobne zakupy o wartości do 10 funtów. To łatwe w użyciu, bezstykowe rozwiązanie może być dodane do każdej karty MasterCard – kredytowej, debetowej lub przedpłaconej, jak również do kart debetowych Maestro. Jest to bezpieczna alternatywa dla monet i banknotów. Płatność z użyciem PayPass zabiera mniej niż sekundę. Aby jej dokonać, wystarczy tylko zbliżyć kartę z technologią PayPass do specjalnego czytnika PayPass, bez konieczności wkładania karty do terminala, wstukiwania kodu PIN, czy szukania drobnych.
„Klienci i właściciele punktów handlowo-usługowych w innych częściach Europy, a także w USA i Azji, już w tej chwili korzystają z bezpieczeństwa i szybkości bezstykowych płatności w tych sieciach, gdzie czas ma kluczowe znaczenie. Naszym zdaniem udostępnienie Londyńczykom od września płatności MasterCard PayPass i Maestro PayPass, sprawi, że nową formę płatności entuzjastycznie przyjmą klienci w całej Wielkiej Brytanii. Bez względu na to, czy zakupy będą dotyczyć porannej gazety, kanapki w porze lunchu, czy biletu na wieczorny seans w kinie, opcja „Tap&Go” usprawni wszystkim codzienne zakupy” – powiedział John Busby, dyrektor generalny MasterCard Northern Europe.
Wdrażenie płatności bezstykowych w Wielkiej Brytanii rozpoczęło się we wrześniu, w Londynie. Wprowadzanie tej technologii na obszarze całego Zjednoczonego Królestwa przewidziano na przyszły rok. Do końca 2008 roku do rąk Brytyjczyków trafi 5 milionów kart z technologią PayPass, a sieć akceptacji obejmie 100 tys. punktów handlowo-usługowych2. Londyńczycy będą mieli możliwość korzystania ze swoich kart PayPass w całej stolicy, w tysiącach punktów handlowo – usługowych, takich jak między innymi: McDonald’s, Eat, Coffee Republic, Yo!Sushi, Krispy Kreme, Books Etc, Threshers oraz Muzeum Nauki i Techniki, zaangażowane w debiut tej technologii. Informacje na temat kolejnych sieci detalicznych przystępujących do programu wkrótce zostaną przekazane przez główne banki wspierające wprowadzenie PayPass3.
Klienci dają płatnościom bezstykowym zielone światło
Niezależne badanie, przeprowadzone przez YouGov4 na zlecenie MasterCard, pokazało że nigdy wcześniej nie było tak dobrego momentu na wprowadzenie płatności bezstykowych. Wyniki wskazują, że w Wielkiej Brytanii ponad połowa badanych klientów (53%), uważa płatności bezstykowe przy użyciu debetowych i kredytowych kart płatniczych za wygodniejszy sposób regulowania należności.
Inne istotne wnioski płynące z badania:
Młodsi użytkownicy będą szybko korzystać z nowej formy płatności, 60% badanych w wieku poniżej 25 roku życia i prawie połowa (49%) ankietowanych w wieku 25-34 lata zadeklarowało, że częściej korzystałoby z kart płatniczych lub kredytowych niż z gotówki, przy możliwości płatności w opcji „Tap and Go”.
38% badanych Brytyjczyków spodziewa się, że za pięć lat będzie rzadziej niż obecnie używać gotówki do regulowania należności. Tak twierdzi 43% mężczyzn i 41% Londyńczyków.
Zgubienie gotówki (33%) lub jej kradzież (34%) to dwa główne powody, dla których ankietowani nie chcą nosić przy sobie gotówki. 37% Londyńczyków boi się kradzieży.
Tę obawę podziela 24% Szkotów.
Mieszkańcy stolicy wykazują największą otwartość na płatności bezstykowe. 43% Londyńczyków przyznało, że po wprowadzeniu opcji „Tap and Go” będzie częściej korzystać z kart kredytowych i debetowych. Dla porównania, w Środkowej Anglii i Walii ten wskaźnik wynosi 37%, a na północy – 36%.
Globalny fenomen
Wprowadzenie na rynek brytyjski płatności bezstykowych, następuje po sukcesach europejskich programów pilotażowych. Dotyczy to nagradzanej platformy bezstykowej PayPass Royal Bank of Scotland Group – w Edynburgu i w Londynie, a także pilotaży w kilku innych krajach Europy. Pierwszym krajem, gdzie MasterCard w czerwcu 2006 roku wprowadził pilotażowy program PayPass była Turcja. Wdrożenie odbyło się tam we współpracy z Garanti Bankiem i głównymi tureckimi detalistami. Dzięki współpracy z Garanti Bankiem wiosną tego roku MasterCard wprowadził tam zegarki na rękę wyposażone w technologię PayPass. Przez ostatni rok MasterCard zaangażował się także w dwa pilotażowe programy we Francji. W ramach jednego z nich testowano telefony komórkowe wyposażone w technologię PayPass. Ostatnie wdrożenia MasterCard PayPass dotyczą programu pilotażowego prowadzonego w Hiszpanii we współpracy z Caja Madrid i ponad 200 punktami handlowo-usługowymi, a także pierwszego programu pilotażowego wdrażanego we Włoszech we współpracy z – Banco Posta reprezentującym Poste Italiane.
Według danych za drugi kwartał 2007 roku, w użyciu znajduje się ponad 16 milionów kart i urządzeń PayPass, akceptowanych w ponad 55 tysiącach punktów handlowo – usługowych na całym świecie, wśród których znajdują się: restauracje typu fast food – McDonald’s, Burger King, Starbucks, sklepy takie jak 7-Eleven, CVS, Duane Reed, automaty z napojami firmy Coca-Cola, nowojorskie metro i taksówki oraz stadiony sportowe w USA. Obecnie technologia PayPass jest wprowadzana lub testowana w 19 krajach świata – między innymi we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Kanadzie, Korei, na Tajwanie i w USA.
Więcej informacji na temat MasterCard PayPass i Maestro PayPass znaleźć można na www.mastercard.co.uk/paypass