Mobilne płatności zbliżeniowe oparte o technologię HCE funkcjonują w PKO Banku Polskim od stycznia 2016 roku. W tym czasie klienci aktywowali w aplikacji IKO już ponad 68 tysięcy kart do płatności zbliżeniowych telefonem, co stanowi 38-procentowy udział w rynku.
W PKO Banku Polskim na ponad 68 tys. mobilnych kart zbliżeniowych w aplikacji IKO, 94 proc. to karty debetowe, a 6 proc. – karty kredytowe. Klienci, którzy aktywnie korzystają z płatności HCE, najczęściej płacą w sklepach i marketach spożywczych (ok. 50 proc. wszystkich transakcji), na stacjach paliw (9 proc.) i w restauracjach (8 proc.). Tylko 35 proc. wszystkich płatności HCE zostało dokonanych w 10 największych polskich miastach, co pokazuje, że funkcja jest popularna również w mniejszych miejscowościach. Najwięcej transakcji HCE klienci dokonali w Warszawie (12 proc.), we Wrocławiu (5 proc.) i w Krakowie (4 proc.). Średnia kwota pojedynczej transakcji zbliżeniowej telefonem jest o około 40 proc. niższa od średniej transakcji dokonywanej kartą płatniczą w terminalu.
– Przez ostatnie lata polskie banki zbudowały bardzo dobre podstawy pod rozwój płatności zbliżeniowych, zarówno w zakresie nasycenia rynku kartami zbliżeniowymi, jak i infrastruktury do obsługi tych płatności. Dziś coraz więcej klientów wykorzystuje do płatności zbliżeniowych również swoje smartfony. W tym obszarze postawiliśmy jako kraj na płatności oparte na otwartym rozwiązaniu HCE, dzięki któremu są one integralną częścią aplikacji mobilnej banku. W IKO płatności zbliżeniowe HCE aktywowało już 18 proc. klientów, którzy mają do tego możliwości techniczne, co pokazuje, że tego rodzaju rozwiązanie się po prostu sprawdza – podkreśla Piotr Helbich, Dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim.
Użytkownicy aplikacji IKO mogą powiązać swoją kartę debetową lub kredytową Visa z jej mobilnym odpowiednikiem w telefonie i płacić za zakupy telefonem. Sama płatność telefonem przebiega w podobny sposób jak zwykłą kartą – wystarczy przyłożyć aparat do terminala POS.
Aby zapłacić zbliżeniowo za pomocą aplikacji IKO, należy posiadać telefon z systemem Android w wersji od 4.4 wzwyż, który obsługuje moduł NFC. W przypadku płatności mobilnych – podobnie jak w przypadku zwykłych kart – PIN nie jest wymagany jeśli wykonujemy transakcję na kwotę do 50 zł. Powyżej tej kwoty klient zostanie poproszony o kod. W aplikacji IKO zastosowano jednak dodatkowe ułatwienie dla klienta. Po zalogowaniu użytkownik może w ciągu 30 sekund dokonać płatności powyżej 50 zł bez podawania PIN-u (a jednym kliknięciem może ten czas wydłużyć o kolejne 30 sekund). Wynika to z faktu, że już samo zalogowanie się do aplikacji zabezpieczone jest hasłem.
W odróżnieniu od modelu simcentrycznego, w którym karta do płatności zbliżeniowych instalowana jest na karcie SIM, w modelu HCE karta znajduje się w tzw. chmurze. Dzięki temu klienci banków oferujących usługę HCE nie muszą podpisywać oddzielnej umowy z operatorem telekomunikacyjnym. To rozwiązanie w pełni bezpieczne, spełniające surowe standardy organizacji płatniczych. Usługi płatnicze oparte o tokenizację i chmurę stają się powoli światowym standardem. Polska ma doskonały potencjał rozwoju płatności zbliżeniowych HCE – na koniec czerwca 2016 roku w naszym kraju funkcjonowało już ok. 425 tys. terminali obsługujących płatności zbliżeniowe, co stanowi 85,5 proc. ogółu terminali (dane NBP).
PKO Bank Polski dostarcza swoim klientom nowoczesne rozwiązania technologiczne dające pełne, proste, funkcjonalne i jednocześnie bezpieczne oraz dostępne w każdym miejscu możliwości dostępu do usług bankowych przy użyciu telefonu. IKO to najpopularniejszy i najbardziej rozwinięty system płatności mobilnych w Polsce. Łączy funkcje bankowości mobilnej z możliwością dokonywania płatności mobilnych. Aplikacja jest stale wzbogacana o nowe funkcje. Wprowadzone zmiany przekształciły IKO z aplikacji służącej do płatności i wypłat mobilnych w aplikację stanowiącą bank w telefonie. Klienci coraz chętniej korzystają z usług bankowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, co czyni PKO Bank Polski najbardziej mobilnym bankiem w Polsce – na koniec 3. kwartału br. miał prawie 1,9 miliona unikalnych użytkowników, którzy przynajmniej raz w ciągu kwartału zalogowali się do konta, korzystając z urządzenia mobilnego.