PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyO czym należy pamiętać przy poszukiwaniu nowego prezesa spółki publicznej

O czym należy pamiętać przy poszukiwaniu nowego prezesa spółki publicznej

Przegląd prasy 25.10.2007 (08:38)

Wybór następcy na stanowisko prezesa spółki publicznej to zwykle gorąco komentowany temat w spółce i na rynku. Z nastaniem nowego lidera wiązane są liczne obawy i nadzieje. To przecież decyzja o kluczowym znaczeniu dla przyszłości spółki, jej wyników, a co za tym idzie – wartości. Tymczasem często zdarza się, że proces podejmowania decyzji o mianowaniu następcy przebiega w sposób niedbały albo przypadkowy.

Nowy prezes może wywodzić się z wewnątrz organizacji lub być rekrutowany spośród kandydatów spoza spółki. Często zresztą kandydatury wewnętrzne porównuje się z zewnętrznymi. W każdym jednak przypadku, warunkiem sukcesu jest spełnienie podstawowych, tylko pozornie prostych warunków:

Po pierwsze, wymagania dotyczące umiejętności, kompetencji i doświadczenia muszą być określone w jasny i precyzyjny sposób przez radę nadzorczą;

Po drugie, proces wyboru musi być klarowny, przejrzysty, a zarazem poufny;

Po trzecie, należy zaplanować staranne wprowadzenie kandydata w nową rolę.

Zadanie znalezienia dobrego kandydata na nowego prezesa powierza się zwykle radzie nadzorczej, a w szczególności komitetowi wynagrodzeń i nominacji. Jest to zadanie, z którym członkowie rady, z reguły, nie mają zbyt często do czynienia, a bywa i tak, że takie zadanie wykonują po raz pierwszy. Nic więc dziwnego, że nie zawsze wiedzą, jak proces ten przeprowadzić. Wsparcie ze strony komórki zarządzania kadrami w spółce może być cenne, ale nie zawsze możliwe – z uwagi na delikatność sprawy i poufność procesu. W tej sytuacji wydaje się więc oczywiste poszukiwanie zewnętrznego doradcy, który na podstawie dogłębnej analizy sytuacji potrafi sformułować oczekiwania, określić kompetencje i profil kandydata, a wreszcie zaplanować proces wyboru.

Poszukiwanie ideału

Precyzyjne i trafne określenie idealnego profilu poszukiwanego kandydata to już prawie połowa sukcesu. W przeciwnym razie, łatwo wpaść w pułapkę poszukiwania kandydata, który miałby być „po prostu dobry“ – zapominając o tym, że np. ktoś, kto sprawdza się w sytuacji zarządzania budową spółki na wczesnym etapie jej rozwoju niekoniecznie musi być właściwą osobą do kierowania etapem konsolidacji albo restrukturyzacji. Świetny lider zespołu niekoniecznie musi być mistrzem skomplikowanych transakcji finansowania nowych przedsięwzięć, a doskonały strateg może zagubić się w codziennym zarządzaniu operacyjnym.

(…)

Najlepiej jest mierzyć dotychczasową skuteczność działania i przydatność kandydata udokumentowanymi osiągnięciami i przykładami porównywalnymi z wyzwaniami, przed którymi stoi spółka. Pytania o poglądy, opinie i pomysły, choć pobudzić mogą inspirującą dyskusję, często prowadzą na manowce.

Po pierwsze, kandydat na prezesa ma być skutecznym menedżerem, a nie mędrcem i akademickim uczonym. Dla skutecznego wypełniania przyszłej roli nie wystarczy bowiem wiedzieć co zrobić – trzeba przede wszystkim być skutecznym w realizacji pomysłów w zwykle dość złożonej, a czasem nie całkiem poukładanej organizacji.

Po drugie, nie wolno zapomnieć, że na pytania o plany i pomysły dotyczące spółki łatwiej będzie odpowiadać kandydatom, którzy spółkę już wcześniej poznali.

Po trzecie, zmyślny i elokwentny kandydat z łatwością „zagada“ swoich rozmówców, jeśli nie będą oni wyposażeni w ustrukturyzowane ramy rozmowy, pozwalające bezlitośnie sprowadzić na ziemię unikajcego niewygodnych odpowiedzi rozmówcę.

Po szczęśliwym przebrnięciu przez proces oceny i uzyskaniu zgody co do ostatecznego wyboru, pamiętać trzeba o potwierdzeniu deklarowanych osiągnięć poprzez rozmowy z osobami wystawiającymi kandydatowi referencje. Zadanie to dobrze jest pozostawić profesjonalnemu doradcy, którego doświadczenie pozwoli uprzejmie, lecz stanowczo domagać się od rozmówców więcej konkretnych informacji poza ogólnym stwierdzeniem, że opisywany przez nich kandydat to „świetny menedżer i doskonały fachowiec“.

Wprowadzenie w nową rolę

Gdy już dokonany zostanie wybór, ustalone zostaną warunki, a szczęśliwy wybraniec złoży swój podpis na ostatecznej ofercie, należy pamiętać o przekazaniu informacji zwrotnej kandydatom, którzy nie zostali zaakceptowani. W przypadku kandydatów wewnętrznych szczególnie ważne jest to, by o swojej przegranej nie dowiedzieli się z gazet, lecz bezpośrednio od osób prowadzących proces poszukiwania sukcesora.

(…)

Autorka jest partnerem zarządzającym firmy doradztwa kadrowego Egon Zehnder International Polska.

Fragmenty artykułu ogłoszonego w „Przeglądzie Corporate Governance” 3/2007

„Przegląd Corporate Governance” jest jedynym polskim periodykiem traktującym o szeroko rozumianej problematyce władztwa w spółce i budowaniu właściwych relacji pomiędzy spółką i jej rynkowym otoczeniem. Kwartalnik adresowany jest do członków organów spółek kapitałowych, pracowników biur zarządu, służb corporate governance i compliance, inwestorów instytucjonalnych, prawników obsługujących podmioty gospodarcze, specjalistów od zarządzania i finansów, a także naukowców i studentów.

Wydawca pisma – Polski Instytut Dyrektorów – inicjuje, organizuje i koordynuje działania na rzecz poprawy standardów corporate governance w polskich spółkach, współdziałając z instytucjami rynku kapitałowego, m.in. Giełdą Papierów Wartościowych i Komisją Nadzoru Finansowego. Misją PID jest promowanie nowoczesnych standardów corporate governance, zasad dobrych praktyk i przejrzystości w gospodarce.

Prenumerata na stronie: www.pid.org.pl

przegląd corporate governance 2007-10-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: przegląd corporate governance

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Who is who

Arkadiusz Bruliński

Arkadiusz Bruliński

Kierownik Zespołu PR i Nowych Mediów w…

Dorota Anna Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska

Dyrektor Marketingu i Komunikacji, Risco Software Dorota…

Marta Pokutycka-Mądrala

Marta Pokutycka-Mądrala

Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz PR w Nationale-Nederlanden…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców