Możliwość zakupu biletów w mniej niż pół sekundy zwiększy wygodę pasażerów transportu publicznego w Poznaniu i okolicach. Od dziś z rozwiązania Open Payment System korzystają mieszkańcy gminy Komorniki. Łącznie w ramach projektu uruchomionych zostanie 740 mobilnych kasowników. To efekt współpracy władz Poznania i Mennicy Polskiej, ze znaczącym wsparciem technologicznym firm Mastercard oraz Fiserv Polska S.A. W ramach projektu po raz pierwszy wprowadzono dodatkową funkcjonalność, która umożliwia spłatę zadłużenia za bilety bezpośrednio w kasowniku.
Od 23 listopada mieszkańcy gminy Komorniki mogą skorzystać z szybkich i wygodnych płatności zbliżeniowych za przejazd środkami transportu publicznego. To efekt wdrożenia Open Payment System (OPS) – autorskiego rozwiązania Mennicy Polskiej – którego beneficjentami będą finalnie pasażerowie w Poznaniu i okolicznych gminach. Udogodnienie dotyczy zakupu jednorazowych biletów czasowych (15, 45 i 90 minut) oraz biletów krótkookresowych (24-godziny) na strefę A lub strefy A+B+C+D. Planowany termin uruchomienia płatności w 740 pojazdach to pierwszy kwartał przyszłego roku.
W celu opłacenia przejazdu na ekranie terminala zainstalowanego w pojeździe należy wybrać rodzaj biletu, a następnie uregulować należność zbliżeniową kartą płatniczą lub za pośrednictwem urządzeń mobilnych wyposażonych w moduł NFC (smartfony, smartwatche). Oznacza to, że nie potrzebujemy papierowej wersji biletu, aby rozpocząć podróż.
Dla każdej transakcji zakupu system generuje specjalny numer (tzw. Token) w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję.
Podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022, które odbyły się w październiku, branżowe jury uznało OPS za najlepszy system poboru opłat. Medal trafił do Mennicy Polskiej – lidera w zakresie wdrażania, obsługi i rozwoju elektronicznych systemów biletowych – już po raz czwarty. Tym razem za rozwiązanie wdrożone w Poznaniu, które umożliwia niezwłoczne usunięcie karty płatniczej z listy kart zastrzeżonych w systemie.
Warto przypomnieć, że pierwsza transakcja w ramach OPS jest akceptowana natychmiastowo, ponieważ weryfikacja środków następuje już po uzyskaniu przez pasażera uprawniania do przejazdu. Jeśli podróżny otrzyma bilet, a na jego koncie nie ma wystarczających środków do uregulowania należności, to kolejny zakup nie będzie możliwy. W efekcie współpracy Mennicy Polskiej z firmami Mastercard oraz Fiserv Polska S.A. spłaty zadłużenia za wcześniej nieopłaconą pojedynczą transakcję można dokonać w kasowniku zainstalowanym w pojeździe lub po zalogowaniu do Portalu Pasażera. To pierwsze tego typu wdrożenie w Polsce.
Co warto wiedzieć na temat Open Payment System?
- Pasażer ma zawsze dwie opcje wykazania, że posiada uprawnienie do przejazdu w ramach danego kursu. Ważność biletu możemy potwierdzić w czytniku kontrolerskim oraz w kasowniku zainstalowanym w środku transportu, którym aktualnie podróżujemy.
- Podczas kontroli ważność biletu potwierdzimy w taki sam sposób, w jaki zrealizowaliśmy zakup. Jeśli transakcja została zrealizowana kartą zbliżeniową, to właśnie ją przykładamy do czytnika kontrolera. Jeśli natomiast korzystaliśmy z płatności za pośrednictwem urządzenia mobilnego (smartfon, smartwatch), to zakup biletu potwierdzimy wybranym urządzeniem.
- Korzystając z Open Payment System pasażer ma gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN, są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.
Źródło: Fiserv Polska S.A.