PKO Bank Polski był współorganizatorem i dealerem emisji 5-letnich zielonych obligacji, które wyemitował P4, operator sieci komórkowej Play. Środki z emisji zostaną przeznaczone na projekty, których celem jest zwiększenie efektywności energetycznej i dekarbonizacji w sektorze telekomunikacyjnym.

Papiery zostały zaoferowane w ramach oferty publicznej skierowanej do inwestorów instytucjonalnych na rynku polskim. Emisja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. Inwestorzy złożyli zapisy na kwotę przekraczającą 1,3 mld zł, co w konsekwencji pozwoliło na obniżenie marży w stosunku do pierwotnie komunikowanego poziomu, przy jednoczesnym zwiększeniu kwoty emisji z 500 mln zł do 700 mln zł.
Obligacje są niezabezpieczone, o zmiennym kuponie oprocentowania w wysokości WIBOR 6M powiększonym o marżę 1,80 proc. w skali roku. Obligacje przydzielono łącznie 43 inwestorom instytucjonalnym. Zostaną one zarejestrowane w depozycie papierów wartościowych prowadzonym przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych i zostaną wprowadzone do obrotu w Alternatywnym Systemie Obrotu Catalyst.
Play przeznaczy środki pozyskane z emisji obligacji na cele zgodne z Green Financing Framework. Jest to dokument przyjęty dla Grupy Iliad (której częścią jest Play) i opracowany zgodnie z międzynarodowym standardem ICMA (International Capital Market Association). Będą to projekty, które przyczynią się do zwiększenia efektywności energetycznej i dekarbonizacji w sektorze telekomunikacyjnym.
PKO Bank Polski pełni przy tej emisji także rolę agenta dokumentacyjnego oraz agenta kalkulacyjnego.
W 2024 r. PKO Bank Polski wziął udział bilateralnie lub w ramach konsorcjum w 17 emisjach obligacji dla klientów korporacyjnych. W ten sposób bank pomógł uzyskać klientom 4,45 mld zł na rozwój i inwestycje. Bank jest także liderem rynku w zakresie emisji obligacji komunalnych – podpisał 126 umów na łączną kwotę 2,94 mld zł.
Play to największy na rynku polskim operator sieci komórkowej, którego udział rynkowy sięga ponad 28 proc. Play obsługuje 13 mln klientów komórkowych i 2 mln abonentów usług dla domu, w tym internetu stacjonarnego i telewizji. Rozwija też jedną z największych i najnowocześniejszych sieci telekomunikacyjnych w Polsce. Play świadczy usługi na ponad 12 tys. stacji bazowych i obejmuje zasięgiem komórkowym niemal 100 proc. populacji Polski, a dzięki współpracy ze spółką Polski Światłowód Otwarty, w której posiada 50% udziałów, dociera z ofertą internetu światłowodowego i HFC do ponad 4 mln gospodarstw domowych w kraju, a docelowo obejmie swoim zasięgiem ponad 7 mln. Play jest częścią francuskiej grupy Iliad, jednej z największych w Europie grup działających w sektorze telekomunikacyjnym.
Źródło: PKO BP