PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPKO BP dostał kosza. Poczta nie sprzeda Pocztowego

PKO BP dostał kosza. Poczta nie sprzeda Pocztowego

Wiadomości Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 12.12.2012 (09:46)

Po raz kolejny plany skokowej akwizycji PKO Banku Polskiego spełzły na niczym. Poczta Polska poinformowała, że nie sprzeda gigantowi udziałów w Banku Pocztowym. Na otarcie łez zaproponowano nawiązanie długoterminowej współpracy i powołanie wspólnych zespołów roboczych. Przy okazji pocztowcy poprosili PKO BP o pieniądze na dokapitalizowanie Pocztowego.

Plan miał być taki: PKO BP podpisze wieloletnią umowy na świadczenie usług finansowych w placówkach pocztowych i odkupi od Poczty 75 proc. udziałów w Banku Pocztowym. Za pakiet kontrolny PKO BP miał zapłacić około 240 mln złotych. Po transakcji Poczta skupiłaby się na świadczeniu usług pocztowych, bank przejąłby stery bankowej odnodze pocztowców. Dla obu stron transakcja mogłaby być korzystna. Poczcie odpadłby problem z dokapitalizowaniem Banku Pocztowego, a pozyskane fundusze mogłaby przeznaczyć na lepsze ukształtowanie oferty przed zbliżającą się liberalizacją rynku pocztowego. PKO BP skokowo zyskałby dostęp do tysięcy pocztowych okienek w małych miejscowościach, gdzie mógłby sprzedawać swoje produkty. Tylko Bank Pocztowy nie odnosił się do transakcji przychylnie, bo nie wiadomo było jak skończy się ona dla samej marki i pracowników instytucji. Z obawą na plany giganta patrzyły też banki spółdzielcze i SKOK-i.

Wczoraj Poczta Polska udzieliła odmownej odpowiedzi na ofertę PKO BP. „Zarząd Poczty Polskiej uważa, że utrzymanie Banku Pocztowego w strukturze Poczty Polskiej maksymalizuje wartość dla Skarbu Państwa RP; w aspekcie finansowym, społecznym i cywilizacyjnym” – napisano w komunikacie. Nie wykluczono natomiast współpracy między obiema instytucjami. Poczta zaproponowała utworzenie zespołów roboczych zajmujących się projektowaniem ram dalszej współpracy i „oceną potencjału możliwej do uzyskania wartości dodanej”. Przy okazji pocztowcy wyciągnęli też do PKO BP ręce po pieniądze na dokapitalizowanie Banku Pocztowego, argumentując, że leży to w interesie obu akcjonariuszy. Można przy tym oczekiwać, że nie jest to jednorazowa prośba i PKO BP, chcąc nie chcąc, w przyszłości nadal będzie musiał łożyć środki na rozwój Banku Pocztowego. Poczta zapewne nie weźmie całego ciężaru na siebie i nie odkupi od giganta pakietu 25 proc. akcji.

– Poczta Polska odrzuciła ofertę współpracy strategicznej z PKO Bankiem Polskim złożonej przez bank 21 czerwca br. bez podjęcia negocjacji. Jest to decyzja niekorzystna dla głównych akcjonariuszy obu instytucji. Ubolewamy, że nasza propozycja nie została potraktowana poważnie. PKO Bank Polski pozostaje przy swoim modelu rozwoju banku, który zapewnił w okresie 3 lat realizowania strategii zysk netto przekraczający 10 miliardów złotych. Siła kapitałowa banku dawała gwarancję rozwoju Poczty Polskiej i wspierała jej rozwój na liberalizującym się rynku usług pocztowych – mówi Elżbieta Anders, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w PKO Banku Polskim

Reasumując, odpowiedź Poczty brzmi mniej więcej tak: banku wam nie sprzedamy, ale możemy wspólnie pomyśleć nad jego przyszłością. PKO BP dostał więc kosza i musi powstrzymać swój apetyt na skokową ekspansję na obszary tzw. Polski powiatowej. Bank chciał wejść ze swoją ofertą do ponad 8 tys. placówek Poczty Polskiej rozmieszczonych równomiernie na terenie całego kraju. Dzięki temu za jednym zamachem, bez ponoszenia wysiłku na budowanie własnej sieci, zyskałby dostęp do nowego segmentu klientów i poważnie zagroził bankom spółdzielczym operującym w mniejszych miejscowościach. Dla Poczty Polskiej zachowanie w swoich strukturach Banku Pocztowego oznacza natomiast, że nadal będzie musiała myśleć o pieniądzach na jego dalszy rozwój. Patrząc jednak z drugiej strony: od nowego roku rynek pocztowy zostanie otwarty dla nowych podmiotów, co dla monopolisty będzie oznaczało spadek przychodów z tradycyjnych usług. Dlatego Poczta zabezpiecza się i dywersyfikuje źródła przychodów. Nadal będzie bowiem mogła czerpać korzyści ze sprzedaży usług finansowych. Prawdopodobnie więc w przyszłości ambicją Poczty będzie wzmacnianie banku i zwiększanie przychodów z działalności bankowej.

Przez ostatnie lata Bank Pocztowy zaczął wyraźnie zwiększać swój udział w rynku. Dopóki pozostawał w cieniu i zbyt mocno się nie wychylał, nie ściągał na siebie uwagi mniejszościowego akcjonariusza. Dopiero intensywna ekspansja skierowała uwagę PKO BP na Pocztowy. W ciągu trzech lat bank zanotował wzrost liczby klientów o ponad 800 tys. i ma ich obecnie 1,24 mln, a zysk netto w 2011 r. był dwukrotnie wyższy od wyniku 2010 r. W ciągu trzech kwartałów tego roku pozyskał 170 tys. klientów i wypracował zysk na poziomie 27,3 mln zł, czyli o 11,1 mln zł więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

W strategii banku na lata 2012-2015 założono, że w ciągu najbliższych trzech lat Pocztowy zwiększy liczbę klientów do 3 milionów. Na koniec III kwartału 2012 roku Bank Pocztowy prowadził już 677 tys. rachunków osobistych dla klientów indywidualnych, czyli o 33 proc. więcej niż rok wcześniej. Te statystyki raczej nie są sztucznie napompowane, bo z usług Pocztowego korzystają przede wszystkim starsi klienci i osoby z mniejszych miast.

Na tę chwilę nie jest jasne, jak ukształtuje się dalsza współpraca na linii PKO BP – Pocztowy. Czy PKO BP dostarczy swój know-how pocztowcom i pomoże im kuć nowe produkty, czy też może uniesie się honorem i zacznie traktować bank jak wewnętrzną konkurencję? Na pewno sam Bank Pocztowy może odetchnąć z ulgą. Nie będzie bowiem potencjalnego łączenia departamentów, co mogłoby nieść za sobą restrukturyzację zatrudnienia. Pocztowcy powinni też utrzymać niezależność banku i dalej rozwijać go według zaplanowanej strategii.

Natomiast sam PKO BP po raz kolejny musi obejść się ze smakiem. W ciągu ostatnich kilku lat próbował już swoich sił w przejęciach innych graczy. Ostatnio Hiszpanie z Santandera sprzątnęli mu sprzed nosa BZWBK. Jesienią pisałem, że mimo ambitnych planów, nie możemy mieć pewności, że w ogóle dojdzie do transakcji. To decyzja polityczna, która nie do końca kierowana jest realiami czysto biznesowymi. Przypomnijmy, kilka lat temu niemal pewna była fuzja giganta z grupą PZU. Ostatecznie i z tego nic nie wyszło.

2012-12-12
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy uruchomiło nową funkcję o nazwie Booksy…

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców