PKO Bank Polski wypracował w III kwartale 2017 r. zysk netto, który wyniósł 902 mln zł i był o 5,3 proc. wyższy niż w poprzednim kwartale. Przyczynił się do tego wzrost wyniku na działalności biznesowej, który w ciągu trzech kwartałów 2017 roku wyniósł 9,3 mld zł (wzrost o 4,7 proc. r/r), dzięki poprawie wyniku odsetkowego (wzrost o 10,9 proc. r/r do poziomu 6,4 mld zł) oraz wyniku prowizyjnego (wzrost o 11,1 proc. r/r do poziomu 2,2 mld zł).
Aktywa grupy kapitałowej po drugim kwartale 2017 roku wynosiły 290 mld zł i były o 5,2 proc. wyższe niż przed rokiem. W ujęciu kwartalnym suma bilansowa banku wzrosła o 3,6 mld zł. Portfel kredytowy banku w trzecim kwartale zwiększył się do 205,8 mld zł, a depozyty wzrosły do 209,7 mld zł. Udziały bankowe na rynku kredytów wyniosły 17,7 proc., a na rynku depozytów 17,2 proc.
W trzecim kwartale 2017 roku wskaźnik zwrotu z kapitałów (ROE netto) po wyłączeniu podatku bankowego wyniósł 13,0 proc., a liczony w ten sam sposób wskaźnik zwrotu z aktywów (ROA netto) wyniósł 1,6 proc. W dalszym ciągu spadał udział kredytów z rozpoznaną utratą wartości (do poziomu 5,6 proc.) oraz utrzymywany był niski koszt ryzyka, który na koniec trzeciego kwartału wyniósł 0,73 proc.
We wrześniu PKO Bank Polski podpisał warunkową umowę nabycia KBC TFI. Bank liczy na to, że transakcja zakupu oraz planowane połączenie nabywanej spółki z PKO TFI pozwolą przyspieszyć rozwój PKO TFI i umocnić grupę PKO Banku Polskiego na rynku funduszy inwestycyjnych. Aktywa PKO TFI na koniec III kwartału wynosiły 23,6 mld zł. Od początku roku liczba jego klientów zwiększyła się o ponad 77 tys. i obecnie wynosi 490 tys.
Na początku roku do grupy kapitałowej banku dołączyła spółka fintechowa ZenCard, która w trzecim kwartale przygotowała dwa projekty z ogólnopolskimi sieciami handlowymi – kampanię promocyjną dla Visy i MAKRO oraz współpracę z siecią drogerii Super-Pharm. Równolegle ZenCard rozpoczyna ekspansję zagraniczną działając wspólnie z OP Financial Group, dzięki czemu przetestuje, a następnie wdroży swoje rozwiązanie dla klientów biznesowych największego fińskiego banku.
Zgodnie z realizowaną strategią, PKO Bank Polski wzmacnia swoją pozycję w segmencie MŚP. W ostatnich tygodniach, w dwóch regionach, uruchomiono pilotażowo Centrum Bankowości Przedsiębiorstw, które w nowej formule będzie rozwijało współpracę z polskimi przedsiębiorstwami z segmentu MŚP. Ku końcowi zbliżają się również prace nad uruchomieniem Platformy Wsparcia Eksportu, będącej narzędziem ułatwiającym polskim firmom działającym poza granicami kraju lub planującym ekspansję, dostęp do informacji o zagranicznych rynkach.
Źródło: PKO BP