Miniony tydzień w bankach: Dwa największe banki w Polsce chwalą się dobrymi wynikami za ubiegły rok. PKO BP przedstawia ofertę nowych ROR-ów, którą promować będzie Szymon Majewski. Bankowość z użyciem telefonu komórkowego wchodzi w kolejną fazę – BZ WBK rozpoczyna współpracę z Orange w zakresie rozwiązań NFC, a Raiffeisen wprowadza szybkie przelewy z wykorzystaniem komórki.
Po 12 latach od premiery swojego flagowego produktu – rachunku osobistego Superkonto, PKO BP przedstawił szczegóły nowej oferty kont osobistych. Bank zdecydował się wprowadzić pięć nowych pakietów, z czego dwa dedykowane są osobom młodym. Z nową ofertą będzie oswajał klientów znany komik i prezenter Szymon Majewski, który w nowych spotach PKO BP wcieli się w rolę dyrektora marketingu tego banku.
Klienci będą mogli w końcu skorzystać z konta „za zero złotych”, pojawią się wszystkie bankomaty bez prowizji i bezpłatne przelewy internetowe. Bank stawia jednak warunki: chcesz korzystać z niższych opłat, musisz regularnie zasilać konto pensją. Na przykład w Koncie za Zero wymagany wpływ to 2 tys. zł miesięcznie. W innym wypadku będzie to konto za 6,9 zł. Z kolei w Koncie dla Młodych (w przedziale wiekowym 26-30 lat) bank wymaga 1 tys. zł.
Inną ciekawostką są opłaty za kartę debetową w kontach Oszczędnym i Pogodnym. Klient, który nie weźmie do rachunku dodatkowo płatnego plastiku, będzie za karę płacił jeszcze więcej za obsługę konta (11 zł). Standardem na rynku jest opłata za kartę tylko w przypadku zbyt małej liczby transakcji bezgotówkowych. Natomiast w PKO BP klienci będą płacić bez względu na to czy korzystają z karty, czy nie.
PKO BP nie konkuruje ceną
Zresztą karty w nowej ofercie nie będą wcale tanie. W starym Superkoncie karta kosztowała 20 zł rocznie, co daje ok 1,7 zł miesięcznie. W nowych pakietach opłata za kartę będzie wynosić 3,5 – 5 zł. Jeszcze jesienią bank chwalił się, że rozpoczyna bez dodatkowych opłat masową wymianę kart płatniczych na karty w standardzie EMV z PayWave. Teraz można odnieść wrażenie, że zamierza odbić sobie tę bezpłatną wymianę na kartach w nowej ofercie. Na pocieszenie bank dokłada bezpłatne bankomaty, co jest istotnym plusem oferty.
Dostęp do bezpłatnych maszyn to duży atut, zwłaszcza w dedykowanym młodzieży Koncie Pierwszym. To jedyny na rynku rachunek dla tej grupy klientów dający dostęp do wszystkich bankomatów w kraju i na świecie bez prowizji. Wyraźnie widać, że to kolejny ukłon banku, w stronę najmłodszych klientów. Przypomnijmy, bank pracuje już nad rewitalizacją programu Szkolnych Kas Oszczędnościowych i przeniesieniem ich do internetu.
Czy nowe pakiety to rynkowa rewolucja? Z jednej strony to niewątpliwie krok do przodu i zmiany na plus. Dają większe pole manewru dotychczasowym klientom banku i możliwość dopasowania warunków cenowych do własnych potrzeb (choć migracja na nowe konto będzie płatna). Trudno jednak powiedzieć, czy spełnią oczekiwania nowych klientów. Bank nie zamierza raczej konkurować ceną, a jakością. W pakietach dla seniorów pojawią się na przykład dodatkowe programy rabatowe w aptekach czy usługi assistance medycznego.
Giganci prezentują wyniki
Bank podał także w minionym tygodniu wyniki za 2010 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej PKO BP wyniósł 3,217 mld zł, co oznacza wzrost o 39,5 proc. w stosunku do roku 2009. Sam bank PKO BP zwiększył zysk o 36,1 proc. do 3,311 mld zł. Z wyników zadowolony jest prezes banku, Zbigniew Jagiełło. – Udało nam się rozwijać szybciej niż rynek i zwiększyć udziały w większości segmentów działalności. Chciałbym, aby ten trend utrzymał się w kolejnych latach. Nasza strategia sprawdziła się, więc będziemy ją kontynuować w tym i kolejnym roku.
Działalność podsumował także drugi największy bank w Polsce – Bank PekaoSA. Zysk grupy Banku Pekao wyniósł 2,5 mld zł wobec 2,4 mld zł zysku wypracowanego w 2009 roku. W tym roku bank chce skoncentrować się na sprzedaży kredytów mieszkaniowych, gotówkowych, kredytowaniu sektora MSP, a także średnich korporacji. – Jestem pewien, że przyspieszenie, widoczne w czwartym kwartale, będzie kontynuowane w 2011 r. – komentuje wyniki banku wiceprezes i dyrektor generalny Luigi Lovaglio. Zarząd banku będzie rekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 6,8 zł na akcję.
Kierunek: bankowość w telefonie
Bankowcy intensywnie pracują nad rozwojem bankowości w telefonach komórkowych.Raiffeisen Bank Polska wprowadził właśnie zmianę, która pozwala użytkownikom bankowości mobilnej wykonywać raz dziennie transakcji o wartości do 400 zł bez potrzeby podawania dodatkowych haseł do autoryzacji. W ten sposób klienci mogą znacznie szybciej wykonać przelew czy doładować telefon. I jest to zarazem kolejny krok usprawniający korzystanie z banku w komórce. Warto przy tym przypomnieć, że zaledwie kilka dni temu Citi Handlowy zaproponował klientom możliwość wykonywania drobnych przelewów z konta na konto jedynie za pomocą zbliżenia telefonów.
Z kolei BZWBK idzie o krok dalej. Wraz z organizacją MasterCard i operatorem Orange rozpoczyna świadczenie usług płatności zbliżeniowych NFC (Near Field Communition) w telefonach Samsung Avila. Pilotaż potrwa do sierpnia 2011, a w pierwszym etapie z płatności zbliżeniowych w systemie PayPass będzie mogło skorzystać około dwóch tysięcy klientów Orange. Płatności zbliżeniowe z wykorzystaniem telefonu testował w ubiegłym roku internetowy bank Inteligo wraz z Erą. Testy zakończyły się jesienią, ale jak do tej pory usługa nie została jeszcze wdrożona dla masowego odbiorcy.
Źródło: Bankier.pl