W badaniu przeprowadzonym w pierwszej edycji Plebiscytu uwzględnione zostały kategorie, które odpowiadają najczęstszym potrzebom zakupowym przeciętnego polskiego konsumenta. Respondenci wybierali w nim sieci, które ich zdaniem najbardziej zasługiwały na tytuł: hipermarket roku, supermarket roku, dyskont roku, sklep meblowy roku, market budowlany roku, sklep ze sprzętem RTV/AGD roku, sklep perfumeryjno–drogeryjny roku, sklep obuwniczy/odzieżowy roku, sklep internetowy roku oraz stacja benzynowa roku.
W kategorii „Hipermarket Roku”:
I miejsce – sieć hipermarketów Auchan
Konsumenci szczególnie wysoko ocenili w Auchan szeroki asortyment, korzystne ceny i dogodne formy płatności.
W kategorii „Supermarket Roku”:
I miejsce – sieć supermarketów Piotr i Paweł
To sieć najlepiej oceniana przez swoich klientów zarówno w punktacji ogólnej kategorii, jak i w szczegółowej – za bogaty asortyment, profesjonalizm sprzedawców, dogodne formy płatności oraz najbardziej atrakcyjną ekspozycję towarów.
W kategorii „Dyskont Roku”:
I miejsce – sieć sklepów spożywczych Lidl
Najwyższą notę zyskała za wysokie wskazania zarówno w punktacji ogólnej jak i w odniesieniu do jakości i szybkości obsługi, lokalizacji sklepów, informacji o ofercie, ekspozycji towarów oraz dzięki dogodnym formom płatności.
W kategorii „Sklep Meblowy Roku”:
I miejsce – sieć Ikea
Według opinii konsumentów ma najbogatszy w kategorii asortyment, najdogodniejsze formy płatności, najlepszą informację o ofercie oraz najatrakcyjniejszą ekspozycję towaru.
W kategorii „Market Budowlany Roku”:
I miejsce – sieć Castorama
Lider kategorii w ocenie ogólnej i cząstkowej. Ceniona najwyżej za bogaty asortyment, najlepszych sprzedawców i fachową obsługę, dogodne formy płatności i lokalizację oraz korzystny poziom cen.
W kategorii „Sklep Perfumeryjno-Drogeryjny Roku”:
I miejsce – sieć drogerii Sephora
Najwyżej oceniona zarówno w skali ogólnej jak i w poszczególnych wymiarach, za jakość i szybkość obsługi, najdogodniejsze formy płatności i bogaty wybór towarów.
W kategorii „Sklep Odzieżowy/Obuwniczy Roku”:
I miejsce – sieć sklepów Reserved
Konsumenci najwyżej ocenili Reserved w klasyfikacji ogólnej i cząstkowej za poziom cen, bogaty design, atrakcyjną ekspozycję towaru oraz lokalizację.
W kategorii „Sklep RTV/AGD Roku”:
I miejsce – sieć elektromegamarketów Media Markt
Zwycięzca kategorii, najlepiej oceniany we wszystkich wymiarach klasyfikacji cząstkowej.
W kategorii „Sklep Internetowy Roku”:
Nagrody nie zostały przyznane ze względu na zbyt duże rozdrobnienie wskazań, mimo, że badanie przeprowadzono na ogromnej próbie respondentów. Ze względów statystycznych ocenie podlegać mogły w tej kategorii jedynie dwa podmioty, z których tylko jeden mieści się w kategorii sklep internetowy. Ze względu na brak możliwości porównawczych i interpretacji kategorii nie wyłoniono w niej zwycięzcy.
W kategorii „Stacja Benzynowa Roku”:
I miejsce – sieć BP
Ta sieć została najlepiej oceniana w wymiarze ogólnym, a także ze względu na najbardziej atrakcyjną ekspozycję, bogaty asortyment towarów i dogodne formy płatności.
W Plebiscycie Internautów:
I miejsce – sklep Agito.pl
Zwyciężył, zdobywając największą liczbę głosów w Plebiscycie Internatów.
Organizatorzy zapowiadają, że tytuły „Mistrz Handlu i Usług MasterCard® 2007”, statuetki i dyplomy dla najlepszych sieci handlowo-usługowych będą przyznawane cyklicznie raz w roku.
Plebiscyt Mistrz Handlu i Usług MasterCard® 2007” składał się z dwóch części. Pierwszą stanowiło badanie opinii przeprowadzone przez Pentor Research International na reprezentatywnej grupie Polaków, w którym konsumenci oceniali jakość usług oferowanych przez sieci handlowo-usługowe. Warunkiem głosowania było tu doświadczenie respondenta – wizyta w danym sklepie nie wcześniej niż 3 miesiące przed badaniem i możliwość porównania oferty z innymi sklepem z danej kategorii. Wyniki Plebiscytu uwzględniały głosy tylko tych respondentów, którzy mogli porównywać walory wybranych sklepów w ramach kategorii. Wybierając najlepsze sieci, badani brali pod uwagę m.in. różnorodność i jakość asortymentu, poziom cen, dostępne formy płatności, sprawność obsługi kart i system sprzedaży ratalnej, jakość usług, lokalizację oraz kompetencje personelu i sposób, w jaki byli traktowani robiąc zakupy lub też korzystając z usług wybranych sieci. Wyniki badania pozwoliły wyłonić 9 sieci handlowo-usługowych ocenionych najwyżej pod względem jakościowym. W ramach drugiej części projektu przeprowadzony został Plebiscyt Internautów, w którym konsumenci oddając swoje głosy na wybrane sieci handlowo-usługowe na stronie konkursowej www.mistrzhandlu.pl decydowali, kto zostanie dodatkowo uhonorowany tytułem Mistrz Handlu i Usług MasterCard® 2007.
Sieci handlowo-usługowe, to nie jedyni nagrodzeni w Plebiscycie Mistrz Handlu i Usług MasterCard® 2007”, również ci, którzy oddawali głosy na stronie internetowej wskazując swojego faworyta do tytułu Mistrza i uzasadnili w kilku słowach swój wybór, mieli szansę na wygranie atrakcyjnych nagród. W kolejnych tygodniach Plebiscytu Internautów do zwycięzców trafiło w sumie ponad 200 nagród, w tym m.in. kamery i aparaty cyfrowe oraz odtwarzacze DVD.