PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćDeutsche Bank PBCPolacy oszczędzają konserwatywnie i… wolą nie płacić podatku
Deutsche Bank

Deutsche Bank

Właścicielem Deutsche Bank Polska S.A. jest Deutsche Bank AG. Na rynku polskim Grupa Deutsche Bank prowadzi działalność od 1990 roku.

Polacy oszczędzają konserwatywnie i… wolą nie płacić podatku

Deutsche Bank PBC 14.03.2011 (09:41)
Deutsche Bank

Już czterech na pięciu Polaków korzysta z produktów i usług finansowych. W ich wyborze jesteśmy raczej ostrożni. Wolimy produkty oszczędnościowe od inwestycyjnych czy kredytów – wynika z najnowszego badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC. Zamiast podjąć ryzyko, jakie wiąże się z kupnem jednostek funduszy inwestycyjnych czy akcji spółek giełdowych, maksymalizujemy zyski z lokat antybelkowych… unikając podatku.

Najpopularniejszymi produktami bankowymi wśród Polaków są rachunki osobiste. Korzysta z nich ponad 63 proc. respondentów. Prawie jedna czwarta aktywnie używa kart debetowych i płatniczych. Nieco mniej, bo 22 proc. obsługuje swoje konto osobiste za pośrednictwem Internetu. Z kart kredytowych korzysta 13 proc. ankietowanych.

Na kolejnym miejscu, za rachunkiem bieżącym i kartami płatniczymi znajduje się grupa produktów oszczędnościowych. Najpopularniejsze są te najprostsze. Co piąty Polak gromadzi nadwyżki gotówki na lokatach. Równie popularne są konta oszczędnościowe. Produkty inwestycyjne już dużo mniej. W funduszach pieniądze lokuje 6 proc. ankietowanych, 5,4 proc. gra na giełdzie, a 2,5 proc. korzysta z produktów strukturyzowanych.

Kobiety równie często jak mężczyźni korzystają z podstawowych usług bankowych (konto osobiste czy karta debetowa), jednak bardziej zaawansowane produkty są wśród nich dużo mniej popularne. Konto bankowe przez Internet obsługuje 28 proc. Polaków i tylko 18 proc. Polek. Panie dużo rzadziej używają kart kredytowych – ma je zaledwie 8 proc. ankietowanych. Panowie częściej korzystają z produktów oszczędnościowych ( lokaty, konta oszczędnościowe) i inwestycyjnych (akcje, fundusze inwestycyjne, produkty strukturyzowane).


 

– Wbrew pozorom ta różnica nie jest spowodowana niższymi dochodami czy lukami w edukacji, bo przecież kobiety w Polsce są lepiej wykształcone – mówi prof. Remigiusz Kaszubski, dyrektor w Związku Banków Polskich. – Z moich obserwacji wynika, że dla pań bardzo ważna jest bezpośrednia kontrola wydatków, dlatego chętnie korzystają z kart debetowych, ale już z kredytowych nie – dodaje.

Polacy stronią od ryzyka, jednak coraz chętniej decydują się zwiększyć swoje zyski z kapitału w inny sposób. Aż 7 proc. ankietowanych korzysta z lokaty „antypodatkowej”. To dużo, bo lokaty z kapitalizacją dzienną pozwalające uniknąć płacenia 19-procentowego podatku od zysków kapitałowych pojawiły się na rynku dopiero pod koniec 2008 roku. Aż 11 proc. ankietowanych, którzy planują zakup produktu bankowego w wciągu najbliższych 6 miesięcy, wybrałoby właśnie taką lokatę. Muszą się spieszyć, ponieważ zgodnie z planami Ministerstwa Finansów od 1 lipca zasady ulegną zmianie i od lokat z dzienną kapitalizacją odsetek będzie pobierany podatek.


 

Klientom banków trudno będzie pogodzić się z koniecznością utraty jednej piątej zysków z odsetek. Prawdopodobnie będą chcieli skorzystać z innych produktów, które nie są obciążone podatkiem. Taką alternatywą są np. polisy lokacyjne (tzw. „polisolokata”, czyli połączenie lokaty z polisą ubezpieczeniową). Na razie korzysta z nich zaledwie 2,2 proc. ankietowanych. – W przypadku tradycyjnych lokat część osób zapewne pogodzi się z koniecznością zapłacenia podatku, ale będzie chciała zrekompensować to sobie wyższym zyskiem z inwestycji. To może ożywić rynek TFI, może nawet zwiększy zainteresowanie samodzielnym inwestowaniem w akcje – mówi Wioletta Kociszewska, Dyrektor Biura Produktów w Dep. Centrum Inwestycyjne Deutsche Bank PBC SA.

W wynikach badania widać też zapowiedź nowego hitu wśród produktów finansowych. Już 3,3 proc. Polaków korzysta z kart zbliżeniowych. – Produkty, które koncentrują się na przyspieszeniu drobnych transakcji – poniżej 50 zł – będą w najbliższym czasie hitem, bo pozwalają na dużo wygodniejsze płatności, niż tradycyjne karty – mówi prof. Kaszubski.

Główni operatorzy kart płatniczych – MasterCard i Visa – zdają sobie z tego sprawę i walczą o rosnący rynek. Według najnowszych danych kartami zbliżeniowymi Visa można płacić w 12 tys. sklepów w Polsce. Firma ma zamiar zwiększyć tę liczbę w ciągu pięciu lat do 200 tys. Z kolei kartami PayPass MasterCard zapłacimy m.in. w popularnych sieciach Żabka,  Empik, Smyk, coffeeheaven, McDonalds, w salonikach Kolportera, biletomatach w Warszawie oraz Wrocławiu, na stacjach paliw Shell, jak również w sieci kin Cinema City i Multikino.

Nic dziwnego, że chociaż to zupełnie nowy produkt, ponad 11 proc. osób, które rozważają zakup nowego produktu bankowego w ciągu najbliższych 6 miesięcy, deklaruje, że zdecyduje się właśnie na kartę zbliżeniową. – W miarę pojawiania się większej liczby terminali obsługujących te transakcje nie tylko w markowych salonach, ale też w osiedlowych warzywniakach, karty zbliżeniowe mogą stać się dominującą formą płatności – przewiduje prof. Kaszubski.

Badanie na zlecenie Deutsche Bank PBC zrealizował Instytut Homo Homini w lutym 2011 roku na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie 1100 osób.

Źródło: Deutsche Bank PBC

db pbc finanse osobiste oszczędzanie 2011-03-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: db pbc finanse osobiste oszczędzanie

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców