46 mln klientów, 31 mln kont osobistych, 7,7 mln użytkowników bankowości mobilnej i 6,2 mln kart kredytowych – tak zakończył się rok 2016 w bankach, wynika z najnowszej edycji raportu „Polska bankowość w liczbach”, zawierającego unikalne dane na temat polskiego sektora bankowego.
Co kwartał redakcje Bankier.pl i PRNews.pl publikują uzyskane w bankach informacje na temat liczby kont, kart czy użytkowników bankowości elektronicznej. Ankiety obejmują łącznie kilkanaście obszarów tematycznych. Dane prezentowane są na bieżąco w sekcji RAPORTY w serwisie PRNews.pl, tuż po publikacji kwartalnych wyników finansowych banków. Najnowsze opracowanie obejmuje podsumowanie roku 2016.
Mimo niekorzystnych prognoz, rok ubiegły okazał się dla banków udany. Na koniec grudnia banki o profilu uniwersalnym obsługiwały łącznie 46 mln klientów, czyli o 3 miliony więcej niż na koniec 2015 roku. Dane te obejmują nie tylko osoby fizyczne, ale także firmy, gminy, miasta czy szkoły. Najwięcej klientów ma nasz narodowy gigant PKO Bank Polski – łącznie 9,2 mln. Na drugim miejscu jest Bank Pekao (5,2 mln), a na trzecim mBank (4,5 mln).
7511698_bpl_raport_bankowosc_2016Raport „Polska bankowość w liczbach 2016”
Liczba kont osobistych w bankach sięgnęła 31 mln
Ankietowane banki prowadzą dla swoich klientów detalicznych 31 mln kont osobistych. To o milion więcej niż rok wcześniej. Na pierwszym miejscu także i tu jest PKO BP, prowadząc 6,8 mln rachunków osobistych. Najwięcej ROR-ów przybyło jednak w 2016 roku Alior Bankowi, który przejął Bank BPH. Dzięki temu awansował na szóstą pozycję pod względem liczby prowadzonych kont. To wysoka pozycja, jeśli weźmiemy pod uwagę, że bank pojawił się na rynku w 2008 roku i był budowany od zera.
W 2016 roku Polakom przybyło kart płatniczych. Liczba kart debetowych w ankietowanych przez nas bankach wzrosła o 1,1 mln do poziomu 25 mln. Przez ostatnie kilka lat obserwowaliśmy spadki w segmencie kart kredytowych, ale z danych, które udostępniły nam instytucje finansowe, wynika, że trend spadkowy wyhamował. Na koniec 2016 roku Polacy mieli w swoich portfelach 6,2 mln kart kredytowych, czyli tyle samo, co rok wcześniej. Coraz więcej klientów używa też kart płatniczych wgranych do swoich smartfonów (karty HCE). W grudniu 2016 r. banki obsługiwały już 234 tys. takich kart.
Wzrost liczby użytkowników bankowości mobilnej
Wzrost popularności kart HCE wynika z faktu, że dynamicznie rośnie grono klientów korzystających z bankowości mobilnej. Do swojego banku z urządzenia mobilnego – telefonu lub tabletu – loguje się już 7,7 mln osób. Grono osób korzystających w tym celu wyłącznie z aplikacji mobilnej w smartfonie jest mniejsze – to około 3,5 mln użytkowników. Z kwartału na kwartał zwiększa się liczba operacji wykonywanych w kanałach mobilnych. Klienci ING Banku Śląskiego w ostatnich trzech miesiącach 2016 roku pobili rekord – wykonali 8,4 mln operacji w komórkach.
Cały czas zwiększa się liczba osób posiadających dostęp do bankowości internetowej. Na koniec 2016 ankietowane przez nas banki uniwersalne miały podpisane umowy o dostęp online z 31 mln klientów detalicznych. Połowa z nich korzystała z bankowości internetowej aktywnie.
Zwolnienia w bankowości
Wraz ze wzrostem znaczenia elektronicznych kanałów obsługi, maleje liczba placówek bankowych i zatrudnienie w bankowości. Osoby, które wykonują operacje samodzielnie, nie potrzebują już wsparcia w oddziałach. Z danych udostępnionych nam przez banki wynika, że w 2016 roku ankietowane instytucje ograniczyły zatrudnienie o blisko 3 tys. etatów, a sieć placówek własnych skurczyła się o 799 punktów.