Rozpoznawalność lidera na poziomie 84%, niemal 72% rekomendacji dla placówki o największej lojalności klientów i blisko 100% użytkowników korzystających z aplikacji mobilnej. Tak prezentują się usługi bankowe oczami Ukraińców, dla których Polska jest w tej chwili tymczasowym domem. Agencja badawcza Openfield sprawdziła preferencje ponad miliona konsumentów, którzy do codziennego funkcjonowania potrzebują m.in. kont bankowych i połączonych z nimi aplikacji.
Przebywający w naszym kraju obywatele Ukrainy to dla banków spora grupa nowych klientów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą Openfield, obecność Ukraińców stanowiła ciekawe wyzwanie związane z odpowiednim dopasowaniem funkcjonalności i treści.
W kontekście oferty bankowej dla obcokrajowców istotne są dodatkowe elementy, które nie są zwykle rozpatrywane przez polskich konsumentów – podkreśla Maciej Maj, CEO Openfield. – Należy tutaj zwrócić uwagę choćby na takie aspekty jak dostępności obsługi w języku obcym, procedury otwierania konta, możliwość dokonywania transakcji zagranicznych, karty płatnicze umożliwiające dokonywanie płatności na całym świecie, czy zapewnienie bezpieczeństwa – podkreśla ekspert.
Co jeszcze jest istotne? Aplikacja mobilna – właśnie za jej pośrednictwem z bankowości korzysta 93,6% respondentów zgromadzonych na Panelu Badawczym Manulo, za pośrednictwem którego Openfield przeprowadziło swoje badanie. Aplikacja mobilna ma nieco większy wpływ na wybór banku dla uchodźców wojennych (62,4%) niż dla migrantów przedwojennych (58,5%).
Innymi ważnymi elementami wpływającymi na wybór banku obok aplikacji mobilnej (60,8%) to dostępność bankomatów (58,5%) i polecenie banku przez znajomych (49,8%).
Duża rozpoznawalność, dobre dopasowanie i spora lojalność klientów
Jak wypadły w nim działające w Polsce banki? Najbardziej rozpoznawalnym bankiem i takim, z którego korzysta najwięcej respondentów, okazało się być PKO BP. Jego procent rozpoznawalności spontanicznej wynosi 65,6%, procent rozpoznawalności wspomaganej – 84,0%, a procent korzystających – 40,8%.
Co ciekawe pod względem prostoty skorzystania z usług i z obsługi klienta szczególnie wyróżnia się bank BNP Paribas Bank Polska. Zajął on pierwsze miejsce w każdym badanym aspekcie: opisu oferty produktowej, oferowanych produktów, cen produktów, działań reklamowych, prostoty skorzystania z usług i obsługi klienta. Bardzo dobrze w kontekście ceny produktów i oferty produktowej prezentuje również Bank Millennium.
Największą lojalnością klientów, którzy chętnie polecają swój bank, cieszy się natomiast ING Bank Śląski. Jego Wskaźnik Rekomendacji Netto to aż 71,4%.
Nowa grupa konsumentów szansą na rozwój polskich marek
Jak przyznaje Maciej Maj, wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają to, co agencja badawcza obserwuje już od dłuższego czasu. Badanie przebywających w Polsce Ukraińców to spora szansa na zagospodarowanie całkiem sporego segmentu konsumentów, który wraz z wydłużającym się pobytem zwiększa swoją siłę nabywczą.
Poznanie tej grupy konsumentów może nie tylko wpłynąć na aktualny wzrost sprzedaży, ale także w dalszej perspektywie czasu umożliwić skuteczną ekspansję zagraniczną, dzięki dopasowaniu produktów i usług do przyzwyczajeń i potrzeb naszych południowo-wschodnich sąsiadów. Wystarczy je tylko odpowiednio zbadać.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie N=400 w okresie 23.01-30.01.2023 roku z wykorzystaniem Panelu Badawczego Manulo.
Źródło: Openfield