Rzecznik Ubezpieczonych opublikował dane dotyczące liczby skarg złaszanych do niego w 2011 roku. Choć na stanowisku Rzecznika w ubiegłym roku doszło do zmiany warty, trwająca od kilku lat tendencja nie uległa zmianie – klienci skarżą się na ubezpieczycieli najczęściej na ubezpieczenia komunikacyjne.
Łącznie na biurko Rzecznika trafiło 14 356 skarg, zatem aż o 20 proc. więcej niż w roku 2010 (11 947). Najnowsza statystyka oznacza około 40 nowych zgłoszeń od ubezpieczonych dziennie. Wszystkie skargi, pochodziły od klientów, żadna nie wpłynęła – na mocy umowy o współpracy – od Komisji Nadzoru Finansowego.
Dominacja ubezpieczeń komunikacyjnych w ogóle zgłaszanych skarg (53,9 proc.) nie wynika wcale z wyróżniająco się niskiej jakości obsługi kierowców, ale z faktu, że zarówno obowiązkowe OC, jak i inne dodatkowe ubezpieczenia samochodowe są najczęstszymi polisami w portfelu większości Polaków.
Do najczęstszych problemów ubezpieczonych należały:
- tzw. podwójne ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
- wezwanie do zapłaty przez zakład ubezpieczeń przedawnionych składek ubezpieczeniowych lub ich rat wraz z odsetkami za zwłokę
- problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu
- wysokość składek, w tym konstrukcja taryf składek.
Około 13 proc. wszystkich skarg, zatem drugą najliczebniejszą grupę stanowiły zgłoszenia w związku z ubezpieczeniami na życie. W tym przypadku najczęściej zawiadamiano Rzecznika o problemach związanych z:
- wysokością świadczenia – w tym zaniżeniem procentu uszczerbku na zdrowiu, jak też zbyt niskiej kwocie przyznanego świadczenia
- odmową uznania roszczenia przez zakład ubezpieczeń, gdy zdarzenie ubezpieczeniowe nie mieściło się w granicach ochrony gwarantowanej umową (np. nie wystąpił nieszczęśliwy wypadek wg definicji określonej w owu) lub z powodu zatajenia lub podania przez ubezpieczonego nieprawdziwych bądź niepełnych informacji o stanie jego zdrowia przed zawarciem umowy ubezpieczenia
- zbyt niską wobec oczekiwań ubezpieczonego bądź całkowitą odmową wypłaty tzw. wartości wykupu polisy, proponowanej osobom wypowiadającym umowy w czasie jej trwania (tzw. wykup polisy) czy sporach wynikających z okoliczności towarzyszących zawarciu umowy ubezpieczenia.
Niewiele osób zgłasza się do Rzecznika w związku z ubezpieczeniem kredytu (89 skarg) czy kart płatniczych (3).
Raport Rzecznika jest dostępny na jego stronie internetowej, można w nim sprawdzić m.in. na które towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej skarżono się w ubiegłym roku.
Źródło: Bankier.pl