Początek nowego roku to tradycyjnie dobry czas na podsumowania. Zajrzeliśmy w statystyki i sprawdziliśmy, które teksty w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zebrały najwięcej odsłon.
Oto teksty o bankach, do których czytelnicy PRNews.pl zaglądali najchętniej. Zaczynamy od miejsca 20.
20. BGŻOptima zgarnia 12 milionów dziennie, Wojciech Boczoń
Subiektywne podsumowanie pierwszego półrocza działalności banku BGŻOptima. „Wygląda na to, że pierwszy egzamin bank zaliczył pozytywnie. Wprowadzona podczas debiutu lokata antybelkowa podziałała na klientów jak magnes i przyciągnęła środki na depozyty. Teraz czas na prozę życia – bank musi zadbać o to, by utrzymać zebrane pieniądze i nie zwalniać tempa. A to może się okazać niełatwym zadaniem.”
19. 12 proc. na bankowej lokacie, Wojciech Boczoń
Getin Bank elektryzuje rynek oferując tajemniczą lokatę na 12 procent. „Niewykluczone, że także inne banki pójdą tym tropem, wprowadzając odrębną ofertę dla najlepszych klientów bez szerszej komunikacji na ten temat. Jest to już standardem w bankowości osobistej czy prywatnej. W przypadku standardowej oferty detalicznej niesie to jednak za sobą pewne ryzyko dla banku. Niektórym stałym klientom może się nie spodobać, że inni dostają lepsze warunki.”
18. mBank: Będzie rewolucja? [Bankier.tv], Michał Kryński
BRE Bank odkrywa pierwsze plany na temat Nowego mBanku (transmisja wideo). „Prezes Sobieraj rozgrzewa atmosferę przed premierą spiętego z Facebookiem Alior Syncu, Pekao SA wprowadziło prawdziwie kompleksową bankowość mobilną, Inteligo nadgania stracony czas, rewitalizując system e-bankowości (…) BRE zapowiada mBank 2.0 – co to właściwie oznacza?”
17. Getin rzuca rękawicę Syncowi. Startuje Getin Up!, Wojciech Boczoń
Zdradzamy szczegóły dotyczące nowego projektu grupy Getin – internetowego konta Getin Up. „Trzeba przyznać, że Getin zebrał w jednym miejscu wszystkie nowości, które pojawiły się na rynku w ostatnich tygodniach. Konto stanowi interesujący zlepek innowacji produktowych (…). Pytanie tylko, czy za innowacjami produktowymi pójdzie też innowacyjne podejście do obsługi klienta i czy bank będzie w stanie zbudować relacje oparte na partnerstwie. Bo bez tego nawet najlepsze gadżety nie pomogą.”
16. Kredyt Bank powalczy o oszczędności z antybelek, Wojciech Boczoń
Kredyt Bank wprowadza lokaty internetowe dla zewnętrznych klientów, a BGŻOptima anonsuje tajemniczy i bardzo atrakcyjny projekt oszczędnościowy. „Tymczasem nic nie wskazuje na to, by lukę po lokatach antybelkowych wypełniły inne produkty umożliwiające ominięcie podatku. Nie ma większych szans na powrót polisolokat, które pozostaną raczej ofertą niszową.”.
15. Bank BGŻ – brzydkie kaczątko polskiej bankowości, Jarosław Ryba
Chwalimy Bank BGŻ, który konsekwentnie pracuje nad swoją marką. „Najnowsza historia Banku BGŻ to przykład bez precedensu. Pokazuje, jak można szybko naprawić słabo rozpoznawalną i nudną markę (…). Po giełdowym debiucie, po wprowadzeniu innowacyjnej oferty detalicznej i po skutecznej komunikacji z rynkiem widać, że strategia budowy liczącego się banku uniwersalnego jest wykonalna.”
14. Liczba ROR po II kw. 2012. Największy przyrost w Aliorze i Pocztowym, Wojciech Boczoń
Kwartalne zestawienie liczby ROR-ów w bankach przygotowane przez PRNews.pl oraz subiektywny komentarz do sytuacji rynkowej. „Nie ulega jednak wątpliwości, że po fuzjach zaczną się porządki, w wyniku których część martwych kont zostanie zamknięta, zmienić się może też metodologia prezentowanych danych. Część klientów ucieknie zapewne do innych banków, bo każda operacja tego typu jest wodą na młyn konkurencji (…). Na wielkomiejskim rynku robi się coraz ciaśniej, a nowych wabików w kontach jakby coraz mniej”.
13.Kredyt Bank otworzył kosmiczną placówkę, Wojciech Boczoń
Prezentujemy nowoczesną placówkę Kredyt Banku na Mokotowskiej 49 w Warszawie. „Do lamusa odchodzą oddziały przypominające urzędy obsługujące petentów. Dziś liczy się styl, oryginalny design i innowacyjne podejście (…). Aranżacja przestrzeni jest nieco inna niż w pozostałych bankach. Na parterze znajduje się strefa powitalna, trzy stanowiska kasowe i „kosmiczne” stanowisko KB24″.
12. mBank wprowadza pakiety do kont i pełną obsługę w placówkach, Wojciech Boczoń
mBank udostępnia klientom dostęp do placówek, a my węszymy w tym jakiś podstęp. Kilka miesięcy później okazało się, że zbliża się fuzja. „Być może kiedyś w przyszłości będzie to punkt wyjścia do ewentualnego lepszego rozlokowania klientów między markami w ramach grupy BRE? Być może część klientów mBanku po flircie z placówkami sama zdecyduje się przenieść do elitarnego klubu Aquarius? A może to właśnie klientom Multi będzie łatwiej przejść kiedyś do nowego mBanku?”
11. Visa w telefonie, czyli jak testowałem płatności NFC, Michał Kisiel
Michał Kisiel testuje telefon Samsung Galaxy S3 wyposażony w technologię NFC i aplikację mobilną Visy. „Telefon budził pewne zaciekawienie w sklepach (…). W sklepach, gdzie zamontowane jest urządzenie firmy VeriFone, nie udało mi się zapłacić. W momencie, gdy smartfon zbliża się do czytnika, rozlegają się dwa sygnały dźwiękowe, a na ekranie PIN-pada pojawia się komunikat „podaj kartę sprzedawcy”.
10. Recenzja konta Alior Sync, Michał Kisiel
Bierzemy pod lupę konto osobiste w Alior Syncu. „System bankowości internetowej Sync jest rozbudowany, lecz nie pozbawiony niedociągnięć. Osoby, które miały dotąd do czynienia z innymi bankami, mogą poczuć się zagubione. Po pewnym czasie jednak obsługa konta nie powinna sprawiać trudności nawet zwolennikom surowych serwisów transakcyjnych, projektowanych na przełomie wieków.”
9. Cashback w Alior Syncu tylko dla aktywnych, Wojciech Boczoń
Alior Sync ogranicza moneyback za zakupy internetowe. „Takiego obrotu sprawy w Syncu należało się wcześniej czy później spodziewać. Już w pokonferencyjnej relacji pisanej na gorąco spekulowałem, że pewnie tylko kwestią czasu jest moment, w którym bank zmieni warunki gry.”
8. PKO BP wpuścił w maliny, Krzysztof Gołdy
Prześwietliliśmy produkt inwestycyjny, oferowany przez PKO BP. Tekst doprowadził do polemiki redakcyjnej z przedstawicielami banku. „Tymczasem klienci banku w pierwszych dwóch miesiącach trwania inwestycji zamiast przybliżyć się do celu, zrobili kilkanaście milowych kroków do tyłu. Kupując strukturę na poziomie 125 USD za baryłkę, kupili ją dokładnie na górce.”
7. ING wdraża Finansometr – narzędzie do analizowania domowego budżetu, Wojciech Boczoń
Przedpremierowo przyglądamy się Finansometrowi z ING, czyli aplikacji typu PFM zintegrowanej z bankowością internetową. „Bank liczy jednak na to, że darmowe i zaawansowane narzędzie do analiz będzie stanowić istotną wartość dodaną do darmowego konta internetowego i zarazem stanowić mocny element przewagi konkurencyjnej. Niewątpliwie będzie to także istotny akcent w budowaniu wizerunku banku do oszczędzania.”
6. Fuzja, która zmieni rynek. Kredyt Bank w rękach Santandera, Wojciech Boczoń
Santander i KBC ogłaszają plany fuzji BZ WBK i Kredyt Banku, a my zastanawiamy się, jak taka fuzja wpłynie na rynek. „Nie ulega też wątpliwości, że pracowników nie ominą zwolnienia, które towarzysza każdej fuzji, choć ich skalę na ten moment trudno ocenić. Połączony bank będzie niewątpliwie chciał skorzystać z efektu synergii i będzie ciął koszty.”
5. Machina zwolnień zbiera żniwo. BNP Paribas zapowiada duże redukcje, Wojciech Boczoń
Kryzys to zwolnienia w branży. Podsumowanie aktualnych wydarzeń na rynku. „Zwolnienia w sektorze nie pozostaną bez wpływu na inne banki, nawet te, które nie planowały redukcji zatrudnienia. Podaż bezrobotnych bankowców na rynku spowoduje, że trudniej będzie o premie, awanse, podwyżki.”
4. PKO BP przedstawił nowe SKO. Rewolucja stała się faktem, Wojciech Boczoń
Długo wyczekiwane internetowe SKO staje się faktem, a my zdradzamy szczegóły. „Potencjał SKO jest ogromny – to ponad 2,5 mln dzieci w wieku szkolnym. Każde konto w SKO ma swój numer NRB. Po osiągnięciu przez malucha wieku 13 lat może automatycznie zostać przekształcone w rachunek młodzieżowy, z którego będzie można wykonać przelew czy płacić kartą. To swojego rodzaju perpetuum mobile, automatycznie pozyskujące najmłodsze pokolenia klientów.”
3. Alior Bank przedstawił światu swojego Synca, Wojciech Boczoń
Pokonferencyjna relacja z debiutu Alior Sync. Zdradzamy najważniejsze szczegóły, opierając się na zapowiedziach Wojciecha Sobieraja, prezesa banku. „Nie da się ukryć, że prezentacja banku robi wrażenie. To pierwsze tego typu wdrożenie na naszym rynku i być może na świecie. To także namiastka tego, jak może wyglądać nowoczesna bankowość internetowa przyszłości. Bankowość, do której wielu z nas podchodzi z rezerwą, ale która dla młodego facebookowego pokolenia może być już cool.”
2. ROR-y w 2011: największy wzrost w Aliorze, Pocztowym i Millennium, Wojciech Boczoń
Kolejne kwartalne podsumowanie rynku ROR-ów, tym razem po 2011 roku. „Wkrótce układ sił na rynku ROR-ów ulegnie zmianie. Raiffeisen połączy się z Polbankiem, a BZ WBK wchłonie Kredyt Bank. Fuzja BZ WBK i KB doprowadzi do istotnych przetasowań na rynku (). Gdyby już dziś BZ WBK połączył się z KB, miałby ponad 2,5 mln ROR-ów i ponad 10-procentowy udział w rynku ROR-ów banków komercyjnych.”
1. Alior Sync: ninja musi poćwiczyć, Tomasz Jaroszek
Pierwszy test konta Alior Sync przeprowadzony w praktyce na otwartym rachunku. Najchętniej czytany tekst ubiegłego roku w PRNews.pl! „Produkt jest innowacyjny, ale musimy dać mu trochę czasu na wdrożenie. Na pewno można czuć lekki niedosyt, bo żeby doskoczyć do tak wysoko zawieszonej poprzeczki, przydałby się prawdziwy ninja.”
Nie ulega wątpliwości, że Alior Sync był gorącym tematem roku 2012. W TOP20 najchętniej czytanych tekstów są aż 4 publikacje na jego temat. Nasi czytelnicy często zaglądali także do publikacji na temat PKO BP, Getin Banku, mBanku czy Kredyt Banku. Tradycyjnie dobrą oglądalnością cieszyły się teksty o liczbie ROR-ów w poszczególnych bankach. Zestawienie uwzględnia tylko teksty własne, bez zewnętrznych informacji prasowych. Zresztą udział tekstów autorskich w ogólnej liczbie publikacji na PRNews.pl systematycznie rośnie i w nowym roku będziemy chcieli utrzymać ten kierunek. W 2012 r. w Hydeparku opublikowanych zostało 180 artykułów, co oznacza, że nowy tekst pojawiał się tam średnio co drugi dzień. A były też oczywiście autorskie publikacje w innych rubrykach (Analizy, Aktualności) i wywiady.
Dziękujemy za kolejny wspólny rok. Obiecujemy trzymać rękę na pulsie i nie zwalniać tempa w roku 2013.
Wojciech Boczoń
redaktor prowadzący PRNews.pl
Napisz do autora: [email protected]
//
