– Przedsiębiorstwa i instytucje świadczące usługi masowe mają swoje procedury postępowania z dłużnikami, w ramach których korzystają także z Krajowego Rejestru Długów. Przedstawiciele wielu z nich sugerowali wielokrotnie, że dobrze by było, aby powstało forum, które pozwalałoby na wymianę doświadczeń z tym związanych. Stąd pomysł utworzenia Rady Klienta – informuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Członkowie Rady Klienta podczas pierwszego posiedzenia podkreślali, że informacje o dłużnikach pochodzące z Krajowego Rejestru Długów powinny być najwyższej jakości, starannie zweryfikowane i szybko dostępne.
– Dotychczasowa działalność Krajowego Rejestru Długów pokazuje, że jest to możliwe. Nie słyszałem o żadnej skardze od dłużnika, który został w nim umieszczony. Oczekuję, że Rada Klienta będzie takim właśnie ciałem, które będzie służyło zachowaniu najwyższej staranności w przekazywaniu informacji o dłużnikach do KRD oraz szybkiemu i efektywnemu rozpatrywaniu ewentualnych reklamacji od klientów w przyszłości – powiedział po spotkaniu Marek Woźniak, dyrektor Departamentu ds. Windykacji w Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora Ery.
– Idea Rady Klienta Krajowego Rejestru Długów bardzo nam się podoba. Z punktu widzenia Raiffeisen Leasing istotne jest to, aby informacje o dłużnikach uzyskiwane z KRD były wiarygodne i szybko dostępne – stwierdził Mariusz Gołębiewski, dyrektor Departamentu Windykacji Raiffeisen-Leasing Polska SA.
Uwagi i spostrzeżenia członków Rady będą wykorzystywane także przez Krajowy Rejestr Długów dla doskonalenia swoich własnych procedur.
Ale to nie jedyne pożytki, jakie płyną z powstania takiego forum. Stworzenie silnej reprezentacji dużych przedsiębiorstw zainteresowanych promowaniem uczciwości i etyki w biznesie bez wątpienia będzie tworzyło sprzyjającą atmosferę dla takich zachowań zarówno wśród przedsiębiorców, jak i konsumentów. Rada może też w przyszłości stać się ciałem opiniotwórczym dla rządu i parlamentu w trakcie prac nad aktami prawnymi regulującymi problem długów i zadłużenia w Polsce.
Członkami Rady Klienta KRD zostali przedstawiciele: Centertel (Orange), Citibank, Cyfra Plus, Dolnośląska Spółka Gazownicza, Getin Bank, Energetyka Kaliska, EnergiaPro, Górnośląska Spółka Gazownictwa, Karpacka Spółka Gazownicza, Netia, Polska Telefonia Cyfrowa (Era), Raiffeisen-Leasing Polska SA, TP SA, Wielkopolska Spółka Gazownicza.