PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePrzełomowy rok Blika – ponad miliard transakcji i blisko 13 mln aktywnych użytkowników na koniec 2022 r.
Polski Standard Płatności

Polski Standard Płatności

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

Przełomowy rok Blika – ponad miliard transakcji i blisko 13 mln aktywnych użytkowników na koniec 2022 r.

Informacje 09.02.2023 (16:36) informacja prasowa
Płatności mobilne Polski Standard Płatności

BLIK kończy właśnie osiem lat i jest jedną z najczęściej wybieranych metod płatności w Polsce. W ciągu tego czasu jego użytkownicy zrealizowali prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W 2022 roku odnotowano ponad 1,2 mld operacji, o wartości 163,9 mld zł.

fot. Shutterstock

BLIK najchętniej wykorzystywany jest w e-commerce – w ubiegłym roku zapłacono nim w tym kanale aż 714,2 mln razy. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy bardzo dynamicznie rosła liczba przelewów na telefon BLIK i płatności w POS – w 2022 r. zanotowano w tych kanałach wzrost odpowiednio o 110 i 162 proc. rok do roku. Na koniec grudnia 2022 r. liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych z dostępem do BLIKA wynosiła 25,9 mln, z kolei liczba aktywnych użytkowników niemal 13 mln.

Duża dynamika wzrostów w ostatnim kwartale – 4 mln transakcji każdego dnia

Od stycznia do grudnia 2022 r. użytkownicy aktywnie korzystali z BLIKA, wykonując rekordową liczbę transakcji. W całym roku było ich ponad 1,2 mld, z czego 371 mln zostało zrealizowanych w czwartym kwartale 2022 r. W tym czasie Polacy wykonywali średnio 4 mln transakcji BLIKIEM dziennie.

Rekordowa dzienna liczba transakcji wynosząca 5,9 mln została odnotowana 9 grudnia 2022 roku. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w ostatnim kwartale roku wynosiła 134 zł. Natomiast wartość wszystkich transakcji zrealizowanych nim w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku wyniosła blisko 50 mld zł, czyli o 53 proc. więcej niż rok wcześniej.

– Za nami przełomowy rok. W ciągu tych dwunastu intensywnych miesięcy udało nam się nie tylko wzmocnić pozycję BLIKA na polskim rynku, ale także zwiększyć jego widoczność za granicą. Dzięki planowanemu przejęciu słowackiej spółki VIAMO dziś możemy –myśleć o naszym dalszym rozwoju poza Polską – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK. – Naszą ambicją jest, aby BLIK stał się systemem płatności, który jest dostępny dla użytkowników europejskich aplikacji bankowych, i który dostarcza im wyjątkowych doświadczeń zakupowych. O postępach prac w tym obszarze będziemy mogli powiedzieć nieco więcej już wkrótce – dodaje.

Dominująca pozycja BLIKA w e-commerce

BLIK jest z dużą częstotliwością wykorzystywany przez użytkowników w e-commerce. Ze wszystkich transakcji nim realizowanych, blisko 60 proc. stanowią właśnie te w kanale online. Między październikiem a grudniem 2022 r., czyli w najgorętszym okresie sprzedażowym w roku, liczba płatności BLIKIEM w e-sklepach przekroczyła granicę 212 mln. To o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Natomiast w całym 2022 r. Polacy zrealizowali w tym kanale 714,2 mln transakcji o wartości 89,2 mld zł. Rok wcześniej takich operacji było o 37 proc. mniej, czyli 522,5 mln, a ich kwota wyniosła 61,6 mld.

– Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online. Z naszych danych transakcyjnych wynika, że najczęściej wykorzystują BLIKA na platformach typu marketplace i do płacenia za rachunki. W ubiegłym roku w związku z rozgrywkami Mistrzostw Świata, częściej korzystali z BLIKA w serwisach firm bukmacherskich. Jednak z kwartału na kwartał rosną również inne kategorie zakupowe, takie jak moda czy drogerie. Te wzrosty wynikają z szerokiej dostępności i popularności BLIKA. Są także rezultatem unikalnego doświadczenia użytkowania, które bazuje na szybkości i bezpieczeństwie transakcji BLIKIEM w e-commerce – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Silną pozycję BLIKA w e-handlu potwierdzają również cykliczne dane Narodowego Banku Polskiego. Od czwartego kwartału 2018 roku BLIK wyprzedza karty pod względem liczby transakcji realizowanych w krajowym e-commerce. Polscy użytkownicy e-handlu płacą nim zdecydowanie częściej niż kartami. Porównując wyniki pierwszego półrocza 2022 r. można odnotować, że liczba transakcji BLIKIEM była wyższa od liczby transakcji kartami aż o 215 proc.

Co piąta transakcja BLIKIEM to przelew na numer telefonu

Z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK. Między październikiem a grudniem użytkownicy zlecili aż 76,6 mln takich transakcji, czyli o 94 proc. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną piątą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w czwartym kwartale osiągnęła poziom 9,7 mld zł (o 115 proc. więcej niż rok wcześniej), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 126 zł. W całym 2022 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 243 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników w 2022 r. wyniosła 29,7 mld wobec 13 mld rok wcześniej.

Płatności zbliżeniowe nabierają rozpędu

W ubiegłym roku sporą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W całym 2022 r. zapłacono w ten sposób 228 mln razy (wzrost o 162 proc. w stosunku do całego 2021 r.), z czego 68,2 mln transakcji zarejestrowano między październikiem a grudniem (wzrost o 133 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2021 r.).

W omawianym okresie Polacy coraz częściej sięgali także po wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe BLIK. W 2022 r., czyli pierwszym pełnym roku od startu tej usługi, wykonali za jej pomocą blisko 70 mln transakcji o wartości 2,7 mld. Jedną trzecią tego wyniku stanowiły płatności zrealizowane w czwartym kwartale ubiegłego roku. Od października do grudnia 2022 r. zarejestrowani użytkownicy, których jest obecnie już 1,8 mln, wykonali aż 23,4 mln operacji na kwotę blisko 1 mld zł. Od momentu uruchomienia BLIKA zbliżeniowego zapłacono nim w 117 krajach na 6 kontynentach.

– Ubiegły rok był kolejnym z rzędu, kiedy postawiliśmy na strategię edukowania oraz zachęcania użytkowników do wykonania pierwszej transakcji i utrwalenia nawyku płacenia BLIKIEM zbliżeniowym. W tym celu zrealizowaliśmy kilka angażujących i przemyślanych kampanii, dzięki czemu dotarliśmy do kolejnych osób, które chcą się rozliczać się szybko, prosto i bezpiecznie – mówi Monika Król. – Rosnąca popularność BLIKA zbliżeniowego przekłada się na ogólne zainteresowanie tą metodą płatności w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych. Kanał POS stanowi aktualnie jedną piątą wszystkich transakcji BLIKIEM. Zakładamy, że w perspektywie kolejnych kwartałów będziemy obserwować dalsze wzrosty i nowy rozkład sił pomiędzy poszczególnymi usługami BLIKA – dodaje.

W czwartym kwartale br. obserwowano także stabilny wzrost wypłat gotówki w ATM. W tym czasie zrealizowano w bankomatach 13,6 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 29 proc. Ich wartość osiągnęła 8,9 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja wyniosła 655 zł. Udział operacji realizowanych BLIKIEM w bankomatach w stosunku do ogólnej ich liczby stanowił na koniec grudnia 2022 r. – 3,7 proc. W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w systemie odnotowano 49,7 mln tego typu transakcji.

Marka, którą uwielbiają miliony

Przez 8 lat obecności na rynku BLIK zdołał zgromadzić sporą grupę aktywnych i lojalnych użytkowników. Od 2015 r. do końca 2022 r. w systemie zarejestrowano blisko 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W tym odpowiednio 1,8 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 382 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 427 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 165 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.

Niezwykłą popularność BLIKA wśród różnych grup użytkowników potwierdzają jednak nie tylko dane transakcyjne, ale także cykliczne pomiary prowadzone przez firmę KANTAR. Zgodnie z nimi BLIK to najbardziej znana marka płatności bezgotówkowych w Polsce, która utrzymuje wysoki poziom znajomości z dużą przewagą nad konkurencją. Na koniec grudnia 2022 r. aż 96 proc. użytkowników aplikacji bankowych wskazało, że zna BLIKA, a 49 proc. wybiera go najczęściej jako formę rozliczeń. W ubiegłym roku BLIK zanotował najwyższy wskaźnik indeksu siły marki Brand Power na poziomie 44 proc. – to dwukrotnie więcej niż inne dobrze znane firmy w kategorii płatności. Działania w popularyzowaniu i dbaniu o pozytywne doświadczenia użytkowników BLIKA, poskutkowały również wysokim współczynnikiem polecania marki wśród użytkowników. W 2022 r. wskaźnik NPS BLIKA wynosił aż 64 punktów, podczas gdy średni wynik NPS dla branży finansowej to 34 punkty.

– Użytkownicy BLIKA zwracają uwagę, że jest on rozwiązaniem, które bardzo ułatwia im życie i pomaga w codziennych płatnościach, a do tego jest prostą i bezpieczną opcją, niewymagającą od nich podawania żadnych prywatnych danych. Przede wszystkim jest to jednak metoda płatności, która dzięki swojej wszechstronności znacząco upraszcza codzienne zarządzanie finansami i daje Polakom wiele możliwości – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz. – Z naszych usług korzysta obecnie 13 mln osób. To właśnie z myślą o nich chcemy rozwijać nasz system i dostarczać nową jakość płacenia. Przed nami kolejne wdrożenia i zmiany, które realnie zmienią rynek płatniczy w Polsce, ale mamy nadzieję, że także w całej Europie – podsumowuje.

Źródło: PSP

2023-02-09
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców