PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePrzyszłość AI w bankowości: 5 lekcji od liderów branży

Przyszłość AI w bankowości: 5 lekcji od liderów branży

Informacje 10.10.2025 (04:46)

Banki, które stawiają na odpowiedzialne wdrażanie AI, zyskują coś więcej niż tylko efektywność – budują trwałe zaufanie i strategiczną przewagę. Jak pokazuje raport SAS, prawdziwa transformacja zaczyna się tam, gdzie technologia spotyka się z odpowiedzialnością.

SAS zaprezentował raport From Algorithms to Impact: Banking’s AI Future. Dokument pokazuje, jak banki z różnych części świata wykorzystują AI, by łączyć innowacje z odpowiedzialnością i realnymi wynikami biznesowymi.

W raporcie głos zabrali przedstawiciele czterech instytucji finansowych: Banorte z Meksyku, Intesa Sanpaolo z Włoch, Millennium BCP z Portugalii oraz Old National Bank z USA. Wspólnie wyznaczyli pięć kluczowych lekcji, które mogą pomóc każdemu bankowi – niezależnie od wielkości i skali działania – przeprowadzić transformację AI w sposób przemyślany, bezpieczny i opłacalny.

Wszyscy znamy powiedzenie: zaufanie zdobywa się kroplami, a traci wiadrami. W bankowości to wyjątkowo prawdziwe – mówi Stu Bradley, Senior Vice President, Fraud, Risk and Compliance Solutions w SAS. – Zaufanie to najcenniejsza, a zarazem najbardziej krucha waluta sektora finansowego. AI może je wzmacniać – pod warunkiem, że jest wdrażana odpowiedzialnie. Bez właściwego nadzoru ryzyka rosną szybciej niż korzyści.

Lekcja 1: Skup się na biznesie, a nie modnych hasłach

Banki nie mogą traktować sztucznej inteligencji jak eksperymentu czy pobocznego projektu. AI powinna być integralną częścią strategii biznesowej – narzędziem, które wzmacnia odporność organizacji i buduje jej przewagę konkurencyjną – podkreślają menedżerowie branży.

Innowacje i AI muszą być uznane za filar strategii instytucji – mówi Abraham Izquierdo, Managing Director of Trading and Treasury Risks w Banorte. – Nadzór z samej góry nad tego typu projektami to warunek konieczny.

Priorytet jest równie jasny dla José Miguela Pessanhy, Chief Risk Officera w Millennium BCP: Tworzymy modele, które pozwolą lepiej przygotować się na niekorzystne scenariusze w perspektywie pięciu lat. Jeśli dojdzie do kryzysu, skuteczniej złagodzimy skutki wzrostu niespłacalności.

Lekcja 2: Stawiaj na ludzi przed technologią

Choć sztuczna inteligencja w błyskawicznym tempie zmienia sposób, w jaki pracownicy banków wykonują swoje obowiązki, ludzki „dotyk” pozostaje niezastąpiony. Liderzy branży są zgodni: inwestycje w umiejętności i kulturę organizacyjną są równie istotne jak wydatki na platformy technologiczne i rozwiązania bankowe oparte na AI.

Narzędzia AI nie są w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na kluczowe pytania: Jak zminimalizować wpływ zmian na bank? Jaką strategię zarządzania ryzykiem przyjąć później? Odpowiedzi wymagają kreatywnego podejścia i zdolności rozwiązywania problemów przez liderów – podkreśla Pessanha.

W podobnym tonie wypowiada się Andrea Cosentini, Head of Data Science and Responsible AI w Intesa Sanpaolo. Jak zaznacza, to właśnie aspekt kulturowy, wynikający z przywództwa skoncentrowanego na człowieku, stał się jednym z wyróżników banku. Uznając sukcesy oparte na danych, tworzymy kulturę, w której dane są postrzegane jako zasób strategiczny – mówi Cosentini. Dzięki temu podejściu Intesa Sanpaolo może jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i społeczności. Analizując historyczne dane kredytowe, bank opracowuje nowe modele udzielania pożyczek dla niedostatecznie obsługiwanych grup, promując równość w dostępie do finansów – dodaje.

Lekcja 3: Zadbaj o solidne podstawy, zanim zaczniesz skalować

Liderzy sektora bankowego podkreślają, że kluczem do skutecznego wykorzystania sztucznej inteligencji jest najpierw stworzenie solidnej infrastruktury i rozwinięcie kluczowych kompetencji. Najpierw zadbaj o stabilną, chmurową platformę z jasno określonymi zasadami zarządzania danymi oraz wykorzystania danych syntetycznych – dopiero później na takim fundamencie buduj zaawansowane zastosowania AI.

Zauważyliśmy potrzebę ujednolicenia naszych danych, by mogły służyć różnym celom – od rezerw kapitałowych po kalkulacje płynności i ryzyka stóp procentowych – wyjaśnia Pessanha. – Zanim zaczniesz biegać, musisz nauczyć się chodzić.

Andrew McCammack, Data Science Officer w Old National Bank, zwraca uwagę, że nawet proste aplikacje wymagają solidnych fundamentów, jeśli mają się skalować: Generatywna AI jest niezwykle pomocna w tworzeniu kompletnej bazy kodu. Dzięki temu możemy napędzać nową falę innowacji.

Z kolei Izquierdo z banku Banorte dodaje: Wdrażanie rozwiązań AI i chmurowych to proces wieloletni, wymagający etapowego podejścia. Warto mieć długoterminową wizję, ale jednocześnie wyznaczać krótkoterminowe, precyzyjne cele. Utrzymanie odpowiedniego tempa pozwala zachować zgodność z regulacjami i budować zaufanie.

Lekcja 4: Daj przestrzeń innowatorom w swoim banku

Budowanie przyszłości bankowości w oparciu o sztuczną inteligencję wymaga przejścia od kupowania innowacji do samodzielnego ich tworzenia. Wyposażenie zespołów IT i deweloperów w narzędzia AI otwiera drogę do ogromnych wzrostów produktywności – uwalnia pracowników od żmudnych, rutynowych zadań, pozwalając im skupić się na rozwiązywaniu złożonych problemów i tworzeniu nowych rozwiązań.

Takie podejście zaprocentowało w Old National Bank. Zamiast ręcznego wprowadzania danych kredytowych, bank wykorzystał AI do wygenerowania 90% kodu nowego, internetowego systemu obsługi pożyczek. Arkusze Excela przeszły do historii. Dziś pracownicy mogą poświęcić czas na pogłębioną analizę, która przynosi realną wartość biznesową – mówi McCammack.

W naszym banku promujemy kulturę, w której cenione jest pytanie ‘dlaczego’ – dodaje Pessanha z Millennium. – Dzięki temu specjaliści data science mogą projektować eksperymenty i modele testujące hipotezy, weryfikować lub obalać założenia, a przy tym odkrywać przełomowe rozwiązania.

Podobne efekty obserwuje Banorte. Jak podkreśla Izquierdo: Możemy podejmować decyzje strategiczne w perspektywie krótkiej, średniej i długiej, opierając się na faktach, danych i modelach. To pozwala nam szybciej reagować na zmienność i złożoność rynków.

Lekcja 5: Pozostań ciekawy, innowacyjny i połączony

Sztuczna inteligencja to nie technologia typu „ustaw i zapomnij”. To nieustanny proces eksperymentowania, uczenia się i adaptacji. Liderzy bankowości podkreślają, że kluczowe znaczenie ma również współpraca – zarówno wewnątrz organizacji, jak i z partnerami zewnętrznymi – by nadążać za szybkim tempem rozwoju AI, od dzisiejszych rozwiązań generatywnych po nadchodzące innowacje w dziedzinie agentów AI i kwantowej sztucznej inteligencji.

Chcemy zacieśniać współpracę z uczelniami i startupami, by lepiej rozumieć, na czym skupiają swoje badania i rozwój – mówi Pessanha z Millennium.

McCammack z Old National dodaje: Rozpoczęliśmy strategię budowania całego pakietu lekkich aplikacji, w których AI generuje kod źródłowy. Jeśli jednak chcesz skalować to rozwiązanie i wdrożyć je na poziomie korporacyjnym, potrzebujesz kompletnej bazy kodu – a w tym GenAI okazuje się niezwykle pomocna.

Podobne podejście prezentuje Andrea Cosentini z Intesa Sanpaolo: Generatywna AI może napędzać innowacje, tworząc nowe pomysły i rozwiązania, które pomagają nam wyprzedzać konkurencję i reagować na zmiany rynkowe. Pełny potencjał AI ujawnia się jednak dopiero wtedy, gdy towarzyszy jej człowiek – to on gwarantuje, że w centrum procesu pozostają kreatywność, odpowiedzialność i strategiczne myślenie.

Jak podkreśla Izquierdo z Banorte, również jego bank poszerza wykorzystanie AI: Generatywna sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę w wzmacnianiu naszego poziomu cyberbezpieczeństwa i zapewnianiu ciągłości działania biznesu.

Źródło: SAS

2025-10-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców