PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaPZU pokazuje wysoki zysk za pierwsze półrocze 2014 i zapowiada nową strategię

PZU pokazuje wysoki zysk za pierwsze półrocze 2014 i zapowiada nową strategię

Ubezpieczenia 27.08.2014 (12:38)

Wynik finansowy netto Grupy PZU po I półroczu 2014 roku wyniósł 1 720 mln zł i był wyższy o 2,7% od wyniku netto za analogiczny okres roku poprzedniego. Składki przypisane brutto w tym okresie spadły o 0,7% i wyniosły nieco ponad 8,4 mld zł. Dobrym wynikom w pierwszym półroczu towarzyszyło wdrażanie strategicznych projektów PZU 2.0.


– W pierwszym półroczu 2014 Grupa PZU wypracowała wysoki zysk oraz wysoką rentowność kapitałów. Warte uwagi jest osiągnięcie dużo lepszych od spodziewanych wyników w biznesie inwestycyjnym. Potwierdza to słuszność rozwoju tego obszaru i rosnące znaczenie kompetencji inwestycyjnej PZU. Grupa konsekwentnie realizuje przyjętą strategię: w pierwszym półroczu przeprowadziliśmy akwizycje spółek należących do RSA, rozwijamy też biznes zdrowotny poprzez akwizycje na rynku świadczeniodawców. Wdrażamy projekty zorientowane na potrzeby klienta, takie jak bezpośrednia likwidacja szkód. Wprowadzamy też kolejne elementy platformy Everest, która technologicznie przeniesie naszą firmę w XXI wiek. Intensywnie pracujemy nad strategicznymi kierunkami rozwoju PZU na najbliższe lata. Efekt tych prac zaprezentujemy na jesieni tego roku  – powiedział Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU SA.

Wpływ na działalność Grupy PZU w pierwszym półroczu 2014 w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku miały:

  • niższe składki przypisane brutto na skutek spadku sprzedaży ubezpieczeń na życie ze składką jednorazową i ubezpieczeń komunikacyjnych, w części skompensowany przez rozwój ubezpieczeń grupowych i kontynuowanych oraz ubezpieczeń NNW;
  • wzrost wyniku netto z działalności inwestycyjnej, głównie w rezultacie wyższej wyceny skarbowych papierów dłużnych oraz instrumentów kapitałowych;
  • spadek odszkodowań i wypłaconych świadczeń, łącznie ze zmianą stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych;
  • wyższe koszty administracyjne ze względu na wzrost kosztów bieżących, będących konsekwencją projektów rozwojowych w zakresie wdrożenia wizji „klienta w centrum uwagi”.

Dodatkowo w sposób istotny na porównywalność wyników wpłynęły zdarzenia jednorazowe z 2013 roku: jednorazowy dochód z tytułu objęcia konsolidacją funduszy inwestycyjnych oraz jednorazowy zysk brutto z tytułu zawarcia ugody z reasekuratorem w zakresie ubezpieczenia Zielona Karta.

Składki


Składki przypisane brutto w okresie pierwszych 6 miesięcy 2014 roku wyniosły 8.437,9 mln zł wobec 8.495,3 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego (-0,7%). Spadek wartości dotyczył przede wszystkim składek z tytułu ubezpieczeń indywidualnych ze składką jednorazową (-17,1%), w szczególności w wyniku niższej sprzedaży krótkoterminowych ubezpieczeń na życie i dożycie oraz składek z tytułu ubezpieczeń OC komunikacyjnych (-6,4%), jako efektu mniejszego poziomu sprzedaży ubezpieczenia flot oraz starzenia się portfela. Jednocześnie odnotowano wzrost sprzedaży ubezpieczeń na życie o składkach regularnych oraz produktów NNW.

Działalność lokacyjna


W pierwszej połowie 2014 roku wynik netto z inwestycji Grupy PZU wyniósł 1 357,8 mln zł i był wyższy o 40,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost ten spowodowany był głównie spadkiem rentowności polskich obligacji skarbowych, co spowodowało, że Grupa uzyskała na odsetkowych aktywach finansowych dochody w wysokości 1.244 mln zł, czyli o 291 mln zł więcej niż w I połowie poprzedniego roku. Drugim czynnikiem, który przyczynił się do lepszego wyniku netto z inwestycji była lepsza niż w 2013 roku koniunktura na rynkach kapitałowych – w I połowie 2014 roku indeks WIG wzrósł o 1,3%, podczas gdy w analogicznym okresie poprzedniego roku spadł o 5,7% – w efekcie w I połowie 2014 roku dochody Grupy z instrumentów kapitałowych wyniosły 191,5 mln zł i były o 168 mln zł wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Odszkodowania i świadczenia


W I półroczu 2014 roku wartość netto odszkodowań i świadczeń oraz przyrostu stanu rezerw Grupy PZU wyniosła 5.418,1 mln zł i była o 0,8% niższa w stosunku do analogicznego okresu z poprzedniego roku. Czynnikami, które wpłynęły na wartość netto odszkodowań i świadczeń w analizowanym okresie były m.in.: niski poziom szkód o charakterze masowym i pojedynczych szkód o znaczącej skali wypłat w ubezpieczeniach majątkowych oraz niższe tempo konwersji umów wieloletnich na umowy roczne odnawialne w ubezpieczeniach grupowych.

Rentowność ubezpieczeń


W I kwartale 2014 roku zanotowano wysoką rentowność głównych linii biznesowych. W ubezpieczeniach majątkowych i osobowych wskaźnik mieszany, będący udziałem kosztów odszkodowań netto, kosztów akwizycji i administracji w składce zarobionej wyniósł 86,1%. Wynik ten osiągnięto dzięki prawidłowemu dopasowaniu cen za ochronę w połączeniu z niskim poziomem szkód masowych. Z kolei w kluczowych ubezpieczeniach grupowych i kontynuowanych na życie osiągnięto rentowność na poziomie 24,4%, jeszcze wyższą niż w latach ubiegłych, przy wzroście składki, co potwierdza dopasowanie oferty do naszych klientów oraz wysoką efektywność operacyjną.

Koszty administracyjne


Wyższe koszty administracyjne o 9,5% w stosunku do I półrocza 2013 z uwagi na wzrost kosztów bieżących będących konsekwencją projektów rozwojowych w zakresie wdrożenia wizji „klienta w centrum uwagi”. Obecnie ponoszone są dodatkowe koszty osobowe oraz koszty szkoleń z zakresu obsługi klienta przy jednoczesnym utrzymaniu dwóch systemów. To pozwoli na zmianę filozofii zarządzania relacjami z klientem, odzyskanie przewagi konkurencyjnej w obszarze zarządzania produktami oraz skrócenie czasu wdrożenia produktów (time-to-market). Ponadto w ubezpieczeniach emerytalnych zanotowano wzrost kosztów wynikający z ustawowej zmiany wymaganego poziomu Funduszu Gwarancyjnego.

Zysk i kapitały własne


Zysk netto w stosunku do I półrocza 2013 roku wzrósł o 2,7% do wartości 1 720 mln zł (+45 mln zł). Skonsolidowane kapitały własne, według MSSF, na dzień 30 czerwca 2014 roku wynosiły 11 917,3 mln zł i były o 10,3% niższe niż rok wcześniej. Zmiana była spowodowana przede wszystkim wypłatą dywidendy zaliczkowej z kapitału nadwyżkowego w drugim półroczu 2013 roku w kwocie 1 727,0 mln zł.

Wskaźnik rentowności kapitałów własnych (ROE) za okres od dnia 1 stycznia 2014 roku do dnia 30 czerwca 2014 roku wyniósł 27,5% i był wyższy o 3,2 p.p. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

2014-08-27
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Maja Lidke

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy…

Kinga Wojciechowska-Rulka

Kinga Wojciechowska-Rulka

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Kinga…

Iwona Drabot

Iwona Drabot

Właścicielka PR Boutique, niezależny doradca PR, wcześniej…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców