PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościRola banków we współpracy międzynarodowej w celu zwalczania oszustw finansowych

Rola banków we współpracy międzynarodowej w celu zwalczania oszustw finansowych

Aktualności 30.03.2007 (07:06)
Bezpieczeństwo

Badanie, które zostało przeprowadzone na zlecenie First Data International przez niezależną firmę badawczą Olive Insight, skupia się na doświadczeniach oraz opiniach specjalistów ds. przeciwdziałania oszustwom finansowym w odniesieniu do nadużyć z wykorzystaniem bankomatów, terminali POS, systemów bankowości elektronicznej bądź też oszustw bez fizycznej obecności karty (ang. CNP).

Kluczowe wnioski z badania przedstawiają się następująco:

Oszustwa to coraz powszechniejsze zjawisko o zasięgu globalnym. Dziewięćdziesiąt sześć procent respondentów uważa, że oszustwa mają miejsce na scenie globalnej, są opracowywane i przekazywane z jednej części świata do drugiej. Oznacza to, że sektor jest w stanie przewidzieć, w jaki sposób zachowają się osoby zaangażowane w przestępczy proceder i może podjąć działania zapobiegające potencjalnym atakom.

Banki mają związane ręce. Działania podejmowane przez banki w celu zwalczania nadużyć są ograniczone ze względu na obawy o doświadczenia klientów oraz o własną konkurencyjność. Jak mówi jeden z respondentów: „Instytucje nie ujawniają informacji na temat strat ponoszonych z tytułu oszustw finansowych, co ogranicza nasze możliwości współpracy.” ·Dla wielu banków istotną barierą dla współpracy w ramach sektora jest ustawodawstwo w zakresie ochrony danych, jakkolwiek podczas ostatniego forum zorganizowanego przez First Data wielu europejskich ekspertów ds. ochrony danych stwierdziło, że problem leży bardziej po stronie postrzegania i interpretacji istniejących ram prawnych niż w rzeczywistych przepisach.

Regulacje mogą być swego rodzaju kaftanem bezpieczeństwa. Pięćdziesiąt pięć procent respondentów uważa, że regulacje pomagają w zwalczaniu nadużyć. Pozostali respondenci, zwłaszcza w Europie Zachodniej, obawiają się, że regulacje mogą okazać się zbyt restrykcyjne w gwałtownie zmieniającym się otoczeniu. Zdaniem Katy Worobec, dyrektor ds. kontroli nadużyć w brytyjskim stowarzyszeniu płatniczym APACS: „Może okazać się, że regulacje w niewystarczającym stopniu uwzględniają zmiany zachodzące w zakresie oszustw finansowych i nie są na tyle elastyczne, aby sprostać nowym wydarzeniom. Oszuści są zbyt pomysłowi, a ich pomysły zbyt szybko się rozprzestrzeniają, abyśmy mogli pozwolić sobie na sztywne ustawodawstwo w tym zakresie”.

Banki bardzo obawiają się nowych rodzajów oszustw, które dopiero się pojawiają. Chociaż w chwili obecnej nadużycia z wykorzystaniem bankomatów i terminali POS są częstsze i droższe niż oszustwa internetowe, to jednak to właśnie przestępczość internetowa jest prawdziwym problemem w krajach Europy Zachodniej i poważnym zagrożeniem w tych częściach regionu, w których wskaźnik korzystania z Internetu wzrasta. W przypadku systemów bankowości elektronicznej sprawca może skorzystać z efektu skali (ma możliwość oszukać większą liczbę osób w o wiele krótszym czasie) ponosząc przy tym mniejsze ryzyko osobiste. Trzydzieści osiem procent respondentów wskazuje na wzrost liczby ataków mających na celu kradzież tożsamości (ang. phishing), podczas gdy ponad jedna trzecia odnotowuje coraz więcej przypadków oszustw w sieci bez fizycznej obecności karty (ang. CNP). Cédric Sarazin, Cartes Bancaires, przewodniczący zespołu ds. zapobiegania oszustwom finansowym z wykorzystaniem kart płatniczych przy Europejskiej Radzie ds. Płatności mówi, że: „Na wszystkich głównych rynkach można dostrzec jeden wspólny trend – a mianowicie to, że coraz większa liczba oszustw dotyczy transakcji bez fizycznej obecności karty. Chociaż liczba nadużyć finansowych ogółem spada, to jednak powinniśmy zachować dalece posuniętą ostrożność, ponieważ oszustwa bez fizycznej obecności kart mogą okazać się o wiele większym problemem”.

Technologia stanowi jeden z kluczowych rodzajów broni przeciwko oszustwom, a jej rozwój jest wyraźnym priorytetem dla ponad 50 procent respondentów. Wiele instytucji wprowadza urządzenia przeciwdziałające „klonowaniu” kart (ang. anti-skimming devices) i zwiększa bezpieczeństwo bankomatów. Badane są innowacyjne sposoby analizy danych oraz dalsze możliwości ich rozwoju. Na przykład – dzięki analizie powiązań banki mogą uzyskać łączny obraz oszustw w całej organizacji, podczas gdy uwierzytelnianie wieloetapowe może zmniejszyć wykorzystanie danych statycznych. Banki muszą oszacować koszty wdrożenia nowych technologii zarówno pod kątem strat finansowych z tytułu nadużyć, jak również pod kątem ich wpływu na poziom zaufania konsumentów.

Jackie Barwell, dyrektor ds. kontroli i przeciwdziałania nadużyciom dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w First Data International, mówi: „Eksperci ds. przeciwdziałania nadużyciom, którzy wzięli udział w naszym badaniu, wyraźnie zdają sobie sprawę z tego, że zjawisko oszustw finansowych ma charakter globalny i jako takie wymaga globalnego rozwiązania. Równocześnie jest to delikatny temat dla banków, które obawiają się o swoją reputację, konkurencyjność i dochodowość. Banki podkreślają znaczenie współpracy między sobą oraz współpracy z innymi agencjami w zwalczaniu oszustw finansowych, ale nie dzielą się danymi w takim stopniu, który miałby wyraźny wpływ na wynik tej walki.

„First Data stawia sobie za cel wspieranie swoich klientów na całym świecie w walce przeciwko oszustwom i nadużyciom finansowym. Już dzisiaj działamy na całym świecie, współpracując z bankami i akceptantami we wdrożeniu najbardziej nowoczesnych rozwiązań zapobiegających rozprzestrzenianiu się tego negatywnego zjawiska. Członkowie naszej grupy roboczej ds. kontroli i zapobiegania nadużyciom pracują na terenie Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki, starając się zdobyć jak najgłębszą wiedzę na temat oszustw finansowych popełnianych na ich terenie i wykorzystując nasze globalne rozwiązania w zakresie kontroli i zapobiegania nadużyciom na korzyść naszych klientów”.

„Podejmujemy również działania mające na celu rozwiązanie problemów związanych z wymianą informacji w ramach sektora. Kwestia ta coraz bardziej przybiera na znaczeniu w kontekście wprowadzania jednolitego obszaru płatności w euro (ang. SEPA) w Europie, co zwiększy liczbę płatności transgranicznych oraz przyspieszy potrzebę wprowadzenia międzynarodowych baz danych w celu zwalczania oszustw finansowych. Podczas spotkania w Wiedniu, które odbyło się w tym miesiącu, klienci zapewnili nas o swym ogromnym poparciu dla inicjatywy propagującej współpracę ponad granicami. W chwili obecnej aktywnie poszukujemy rozwiązań, dzięki którym sektor bankowy będzie mógł współpracować równie skutecznie, co pomysłowi oszuści działający w dzisiejszych czasach”.

first data przestępczość 2007-03-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: first data przestępczość

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców