Norma ISO 9001:2000 zawiera wymagania dla systemu zarządzania jakością w organizacjach, które chcą wykazać zdolność do ciągłego dostarczania wyrobów i usług zgodnych z wymaganiami klienta.
W instytucji finansowej, jaką jest SKOK „Piast”, skuteczność zarządzania ma realne przełożenie na bezpieczeństwo operacji dokonywanych przez osoby, korzystające z jej usług. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych systemów teleinformatycznych ulepszono również przepływ informacji koniecznych do sprawnej obsługi w poszczególnych punktach kasowych.
„Wdrożenie w SKOK „Piast” systemu zarządzania zgodnego z normą ISO 9001:2000 pozwoliło na wypracowanie czytelnej struktury organizacyjnej w zakresie odpowiedzialności za oferowane produkty, udoskonaliło cały obszar zarządzania firmą oraz wspomogło przejrzyste uregulowanie granic zadań, kompetencji i odpowiedzialności.” – mówi Ireneusz Więckowski, prezes SKOK „Piast”.
System Zarządzania Jakością w przypadku Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo Kredytowej „Piast” objął działalność w zakresie: gromadzenia środków pieniężnych, udzielania pożyczek i kredytów, przeprowadzania rozliczeń finansowych oraz pośredniczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia.
Pracownicy SKOK „Piast” przeszli szkolenia w zakresie polityki jakości Kasy. Treść głównych założeń została wywieszona w punktach kasowych tak, aby każdy z klientów mógł się z nią zapoznać. Polityka jest także elementem szkolenia nowych pracowników.
Inicjatorem projektu wprowadzenia optymalnych rozwiązań organizacyjno-zarządczych w SKOK-ach była Kasa Krajowa. W realizacji projektu wzięło udział 31 spółdzielczych Kas, Fundacja na Rzecz Polskich Związków Kredytowych oraz firma KEMA – jako jednostka certyfikująca.
SKOK „Piast” jako jedna z pierwszych rozpoczęła realizację projektu. Droga do ISO rozpoczęła się w styczniu 2003 roku powołaniem Pełnomocnika Zarządu, który rozpoczął proces ustanawiania Systemu Zarządzania Jakością. W listopadzie tego samego roku opracowane procedury wcielono w życie. Pierwszymi elementami weryfikującym zgodność działania Kasy z procedurami były audyty wewnętrzne przeprowadzone w pierwszym kwartale 2004 roku. Kolejnym krokiem na drodze do ISO był dwuetapowy audyt zewnętrzny, wykonany przez firmę KEMA. Kontrola zakończyła się w październiku 2004 roku zakwalifikowaniem SKOK Piast do otrzymania certyfikatu.
1 stycznia 2005 roku certyfikat trafił w ręce Zarządu Kasy. Jest dowodem zgodności realizowanych przez SKOK ”Piast” działalności z rozszerzonymi wymogami nowej normy oraz stanowi potwierdzenie skuteczności procesu zarządzania zapewniającego bezpieczeństwo wszystkich operacji dokonywanych przez członków Kasy z uwzględnieniem ich potrzeb i oczekiwań.
SKOK Piast – druga co do wielkości Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo Kredytowa w Polsce, działającą od 1995 roku. Oferuje usługi depozytowe (w tym wyróżniony na targach spółdzielczych Rachunek Systematycznego Oszczędzania) kredytowe, ubezpieczeniowe oraz karty płatnicze. Do tej pory zaufało jej ponad 75 000 członków mających dostęp do 100 placówek w kraju. SKOK Piast uzyskała certyfikat stwierdzający zgodność wdrożonego systemu zarządzania jakością z wymaganiami normy ISO 90001-2000. Swoje usługi kieruje do wszystkich, niezależnie od wieku i zasobności. Działające przy SKOK „Piast” Stowarzyszenie Rozwoju Gospodarności Finansowej prowadzi Biuro Doradztwa Finansowego, w którym każda osoba może bezpłatnie uzyskać informacje prawne i konsumenckie. Pracownicy Biura radzą w sprawach finansowych, a także pomagają sporządzić plan oddłużenia. Stowarzyszenie wydaje magazyn „Skokowicz”, dostępny bezpłatnie w placówkach SKOK „Piast”.