Wraz z początkiem sezonu wakacyjnego przybywa ofert pracy związanych z branżą turystyczną.
Z raportu przeprowadzonego przez internetową giełdę pracy infoPraca.pl wynika, iż wraz z połową czerwca w największych internetowych serwisach rekrutacyjnych pracodawcy z branży turystycznej opublikowali ponad 800 ofert zatrudnienia. Biura podróży, touroperatorzy, pośrednicy oraz agencje turystyczne poszukują w tym roku głównie specjalistów ds. produktu, agentów rezerwacji, kierowców autobusów, konsultantów ds. obsługi turystycznej, rezydentów, pilotów wycieczek oraz przewodników.
– W porównaniu do czerwca ubiegłego roku, odnotowaliśmy ponad 12 procentowy wzrost liczby ofert pracy w branży turystycznej – mówi Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny, internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. Nie zapominajmy, że ubiegły rok był ciężki dla firm z tej branży. Mniejsza liczba klientów, niepewna sytuacja finansowa oraz bankructwa zmusiły wiele podmiotów do cięcia kosztów oraz ograniczenia lub wstrzymania rekrutacji. Jednak dziś otrzymujemy sygnały, że większość naszych klientów z branży turystycznej patrzy na ten rok z dużym optymizmem, inwestując oraz nie obawiając się pogorszenia sytuacji na rynku.
Światowa Organizacja Turystyczna ONZ (UNWTO) ogłosiła pod koniec ubiegłego roku, że globalne spowolnienie gospodarcze w branży turystycznej już minęło, natomiast wyniki finansowe większości przedsiębiorstw zbliżą się do poziomu sprzed 2009 roku. Z raportu HBI Polska wynika, iż w pierwszym kwartale 2011 w Polsce zarejestrowanych zostało 67 nowych biur podróży oraz 168 nowych przedsiębiorstw specjalizujących się w pilotowaniu wycieczek.
Już koniec 2010 roku przyniósł poprawę i ożywienie – w pierwszym kwartale 2011 roku, w przypadku oferty letniej notowaliśmy wzrosty sprzedaży na poziomie nawet 60 proc. w stosunku do ubiegłego roku – wyjaśnia Piotr Zawistowski, Prezes Biura Podróży Triada. W tym roku prowadzimy rekrutację przede wszystkim na stanowiska w działach sprzedaży bezpośredniej oraz w Call Center, poszukujemy również specjalistów ds. produktu. Właśnie te ogłoszenia cieszyły się największym zainteresowaniem kandydatów.
Z danych internetowej giełdy pracy infoPraca.pl wynika, że największy przyrost procentowy (32 proc.), względem poprzedniego roku, odnotowano w przypadku stanowisk związanych z organizacją, zarządzaniem oraz obsługą klienta. W czołówce najbardziej poszukiwanych przez biura podróży oraz touroperatorów pracowników znajdują się specjaliści ds. turystyki, konsultanci ds. turystyki wyjazdowej, agenci ds. obsługi turystycznej, pracownicy działów rezerwacji oraz managerowie ds. kontraktów. Warto zauważyć, że oferty dotyczące tych stanowisk to ponad 45 proc. spośród wszystkich 250 opublikowanych propozycji w branży turystycznej.
Ponad 65 proc. spośród opublikowanych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl ogłoszeń to oferty dotyczące pracy tymczasowej. Wraz z połową czerwca na sezonowe zatrudnienie w branży turystycznej zdecydowało się ponad 1,1 tys. kandydatów. Najwięcej ofert pochodzi województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego i zachodniopomorskiego, głównie z dużych miast oraz popularnych miejscowości nadmorskich i górskich kurortów. Wraz z połową czerwca oferty z zagranicy stanowią niecałe 12 proc. spośród propozycji pracy tymczasowej opublikowanych przez pracodawców z branży turystycznej.
W tym roku osoby poszukujące pracy za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej będą mogły wybierać w większej liczbie ofert. Z naszych doświadczeń rok 2011 może być tak samo obfity w miejsca pracy jak lata 2006-2007, kiedy naprawdę nie narzekaliśmy na brak propozycji – mówi Anna Wicha, Dyrektor Generalna Adecco Poland. Jeśli chodzi o otwarcie rynku niemieckiego, nie będzie miało ono wpływu na wzrost ofert pracy tymczasowej w branży turystycznej.
Źródło: Ciszewski Public Relations