PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyŚwiadomy konsument

Świadomy konsument

Przegląd prasy 27.08.2007 (06:15)

Świadomy konsument to taki, który potrafi uniknąć pętli zadłużeniowej – z korzyścią i dla siebie, i dla instytucji finansowej. To również taka osoba, która czyta umowy przed ich podpisaniem – unika w ten sposób problemów. To również ten, kto świadomie robi zakupy. Zbyt wiele osób w Polsce zachowuje się dokładnie odwrotnie. Jak to zmienić? Jedyna recepta to edukacja. Jak najwcześniej – najlepiej jeszcze w szkole. Dlatego Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej zaangażowało się w projekt „Świadomy i odpowiedzialny młody konsument”.

– Młodzież kończąca podstawówki, i ta gimnazjalna, stoi na progu dorosłego życia. Powoli przez dokonywanie drobnych zakupów młodzi ludzie wchodzą w rolę konsumentów – mówi Bogusław Kaczmarek, członek zarządu Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej. – Potrzeba dotarcia do uczniów z rzetelną informacją o konsumenckich prawach i obowiązkach została dostrzeżona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dla naszego stowarzyszenia też było to oczywiste. Chcieliśmy z tą wiedzą dotrzeć na wieś i do małych miast, gdzie dostęp do wiedzy i informacji jest trudniejszy niż w dużych aglomeracjach.

Projekt „Świadomy i odpowiedzialny młody konsument” skierowany był do uczennic i uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz wszystkich klas gimnazjów z całej Polski. Trwał 10 miesięcy. W tym czasie SKEF przeszkoliło 35 nauczycieli, z których 32 przeprowadzało z młodzieżą szkolną dwugodzinne zajęcia z edukacji konsumenckiej. W czasie zajęć nauczyciele trenerzy mówili o tym, jakie prawa ma konsument i – co warto podkreślić – przekazali podstawową wiedzę o rynku finansowym. Zrobili to w sposób zachęcający do tworzenia i stosowania budżetów domowych, m.in. pokazywali scenki prezentujące relacje konsument – sprzedawca.

Czy SKEF osiągnęło założone efekty? Wszystko wskazuje na to, że się udało. Obiektywnym miernikiem był tu test z wiedzy konsumenckiej. Po raz pierwszy przeprowadzono go na początku zajęć. Po ich zakończeniu uczniowie odpowiadali na te same pytania. Porównanie wyników testów wskazało jednoznacznie na wzrost świadomości młodych konsumentów. Należy spodziewać się, że uczniowie objęci projektem upowszechnią wiedzę konsumencką w swoich rodzinach oraz wśród koleżanek i kolegów.

Z drugiej strony o sukcesie tego przydatnego projektu najlepiej świadczy fakt, że większość nauczycieli wyraziła gotowość dalszej współpracy ze SKEF w zakresie przyszłych działań edukacyjnych, a wielu trenerów uznało upowszechnianie wiedzy konsumenckiej za ważny element wychowawczy. To oznacza efektywną współpracę ze 156 szkołami.

– Większość zakładanych rezultatów udało się nam osiągnąć w stopniu zadowalającym – podsumowuje Bogusław Kaczmarek. – Projekt był realizowany we wszystkich 16 województwach. Zajęcia odbyły się w 156 szkołach, a zakładaliśmy w projekcie udział 160 placówek. Z wiedzą konsumencką dotarliśmy do 11631 uczniów wobec planowanych 14 400, co daje wysoki, 81-procentowy wskaźnik realizacji. W projekcie wzięło udział nieco mniej uczniów, ponieważ zakładaliśmy, że w jednej klasie uczy się 30 uczniów. Okazało się, że w rzeczywistości liczebność klas jest mniejsza.

Żeby dotrzeć do jeszcze większej liczby młodych konsumentów SKEF zorganizowało konkurs na swojej stronie internetowej (www.skef.pl). Chętni uczniowie mieli odpowiedzieć na 5 pytań, m.in. o wymaganą przez prawo pisemną formę umowy o kredyt konsumencki. Zainteresowanie było ogromne. Aż 99 osób udzieliło bezbłędnych odpowiedzi. Wzięli oni udział w losowaniu nagrody głównej – urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka, skaner i kopiarka w jednym). Zwycięzcą został Sylwester Szmigiel ze Szkoły Podstawowej nr 5 im. Marii Curie-Skłodowskiej w Ozorkowie. Pozostali, czyli każdy kto nadesłał prawidłowe odpowiedzi, otrzymał nagrodę książkową: „Przewodnik po światowej ekonomii” Randy’ego Charlesa Eppinga.

gazeta bankowa 2007-08-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: gazeta bankowa

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców