PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeŚwiąteczne prognozy Mastercard: W Polsce wydatki wzrosną o 5% r/r, a konsumenci stawiają na „przystępne luksusy”

Świąteczne prognozy Mastercard: W Polsce wydatki wzrosną o 5% r/r, a konsumenci stawiają na „przystępne luksusy”

Informacje 26.11.2025 (14:39) informacja prasowa

Według najnowszych danych Mastercard SpendingPulse i prognoz Mastercard Economics Institute (MEI), całkowite wydatki konsumenckie w handlu detalicznym w Polsce (z wyłączeniem motoryzacji) wzrosną w okresie świątecznym o 5% rok do roku.

To jeden z najdynamiczniejszych wzrostów w Europie. Tegoroczne święta upłyną pod znakiem „przystępnych luksusów” – konsumenci chętnie sięgają po modę i kosmetyki, wybierają produkty spożywcze premium, a także inwestują w doświadczenia, które niosą ze sobą emocjonalną wartość.

Kluczowe prognozy na sezon świąteczny 2025:

  • W okresie od 1 listopada do 24 grudnia sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych i online  z wykorzystaniem wszystkich form płatności (z wyłączeniem sektora motoryzacyjnego) w Europie zwiększy się o 3,1% rok do roku. Najdynamiczniejsze wzrosty spodziewane są na Węgrzech (5,2%), w Polsce (5%), Hiszpanii (4,8%) oraz Czechach (4,6%).
  • Europejscy konsumenci pozostają odporni pomimo nadal niższego zaufania do sytuacji gospodarczej. Sprzedaż detaliczna, szczególnie w kategoriach dóbr uznaniowych (np. elektronika, odzież, bilety na wydarzenia), rośnie w większości krajów. Pomagają w tym solidne fundamenty gospodarcze – niskie bezrobocie oraz rosnące wynagrodzenia. Tegoroczne święta upłyną jednak pod znakiem rozsądnych wyborów, nastawionych na drobne przyjemności i świadome zakupy.
  • W całej Europie widoczne jest również przesunięcie wydatków w kierunku produktów o niższej wartości jednostkowej. Konsumenci częściej wybierają kosmetyki, odzież, wydarzenia na żywo oraz wyjścia do restauracji czy barów. To kategorie, które tradycyjnie zyskują na znaczeniu w okresie świątecznym. Zainteresowanie droższymi produktami osłabło, z wyjątkiem Hiszpanii, gdzie sprzedaż elektroniki utrzymuje się na wyższym poziomie.
  • Sektor kosmetyków oraz moda z drugiej ręki notują szczególnie silne wzrosty. Pokolenia Gen Z i Alpha odgrywają kluczową rolę w popularyzacji tych segmentów, wybierając je zarówno ze względów ekologicznych, jak i ekonomicznych. Trend ten jest najbardziej widoczny w Hiszpanii, gdzie moda „second-hand” rośnie najszybciej.
  • Zwyczaje zakupowe w okresie świątecznym znacząco różnią się pomiędzy poszczególnymi krajami. Polacy wydają najwięcej w Europie na biżuterię i zegarki. Niemcy częściej niż inni Europejczycy sięgają po wydarzenia na żywo, Czesi najchętniej kupują kosmetyki, zabawki i artykuły dla zwierząt, Włosi inwestują w sprzęty AGD, a Hiszpanie dominują w zakupach mody i obuwia.
  • Różnice widoczne są także w świątecznych koszykach spożywczych. Wydatki na żywność pozostają odporne na trudne warunki ekonomiczne, a konsumenci chętnie wybierają produkty premium. Francuzi najwięcej przeznaczają na pieczywo, Polacy – na słodycze. Włosi pozostają liderami pod względem wartości jednorazowych zakupów spożywczych (średnio 39 euro na wizytę), wyprzedzając Brytyjczyków (37 euro) i Niemców (36 euro). Z kolei Czesi, Brytyjczycy i Polacy odnotowują największe wzrosty średniej wartości paragonu w okresie świątecznym – odpowiednio o 73%, 69% i 62%. Nadal jednak średnia wartość koszyka polskich konsumentów jest najniższa w Europie.
  • W 2025 roku dynamicznie rozwija się również segment mody premium. Sprzedawcy odzieży i obuwia z tego segmentu zwiększyli udział w rynku e-commerce we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. W Europie Środkowo-Wschodniej marki luksusowe rosną przede wszystkim w sklepach stacjonarnych, podczas gdy zakupy online w tej kategorii nadal pozostają rzadsze. W Polsce odnotowano w tym obszarze wzrost 0,3 pp. w sklepach stacjonarnych oraz spadek o 2 pp., jeśli chodzi o zakupy online.
  • Tegoroczny sezon świąteczny przynosi także wyraźny wzrost zainteresowania podróżami do ciepłych krajów. Aż sześć z najpopularniejszych zimowych kierunków znajduje się poza Europą – rok wcześniej był to tylko jeden kierunek. Na szczycie listy podróżnych Europejczyków znajdują się Tajlandia i Egipt, które mają po dwa miasta wśród najczęściej wybieranych. Tokio, popularne już latem, zajmuje ósme miejsce w tegorocznych zimowych wyborach destynacji.

– W tegorocznym sezonie świątecznym europejscy konsumenci wykazują zarówno odporność, jak i zdolność adaptacji. Choć całkowite wydatki detaliczne rosną w umiarkowanym tempie, obserwujemy silny popyt na przystępne przyjemności, zakupy drobnych produktów i doświadczenia związane z podróżami. Od produktów spożywczych premium i świątecznych przysmaków po dalekie zimowe wyjazdy – wzorce wydatków odzwierciedlają staranną równowagę między ostrożnością a chęcią czerpania przyjemności – komentuje Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economic Institute.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie: Europe holiday spending outlook 2025 | Mastercard Services.

2025-11-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Katarzyna Siwek

Katarzyna Siwek

Katarzyna Siwek W przeszłości Dyrektor Biura Analiz…

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek Dyrektor ds. Marketingu i PR…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców