PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeSztuczna inteligencja w handlu. Polscy konsumenci nie chcą już kupować „po staremu”. Wyniki badania

Sztuczna inteligencja w handlu. Polscy konsumenci nie chcą już kupować „po staremu”. Wyniki badania

Informacje 21.05.2025 (13:07)

Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z AI podczas zakupów — to aż 42-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, wynika z najnowszego raportu Adyen Index: Retail Report 2025. Najczęściej po sztuczną inteligencję sięga pokolenie Z (64 proc.). Co istotne, ponad połowa użytkowników AI (52 proc.) deklaruje, że technologia ta stanowi dla nich źródło inspiracji, m.in. podczas zakupów odzieży i dodatków, a także produktów spożywczych. Tymczasem tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.

fot. Shutterstock

Adyen, platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, prezentuje wyniki swojego corocznego badania Retail Raport, koncentrując się na roli sztucznej inteligencji (AI) w procesie zakupowym.

Okazuje się, że ponad jedna trzecia respondentów z Polski (37 proc.) korzysta z AI, aby ułatwić sobie zakupy. Opinie na ten temat są pozytywne – 52 proc. przyznaje, że technologia pomaga odnaleźć inspirację podczas zakupów odzieży i dodatków, produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w procesie zakupowym, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co ciekawe, 5 proc. badanych twierdzi, że to właśnie dzięki sztucznej inteligencji znajduje najlepsze pomysły.

Nieco ponad połowa respondentów (52 proc.) korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Ponadto, 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości, co podkreśla potencjał tej technologii nie tylko jako narzędzia wspierającego decyzje zakupowe, ale także jako kanału sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.

Pokolenie Z i millenialsi – liderzy w korzystaniu z AI

Zainteresowanie korzystaniem ze sztucznej inteligencji w procesie zakupowym widoczne jest we wszystkich grupach wiekowych. Wśród przedstawicieli pokolenia Z (16–27 lat) odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X – 29 proc., a baby boomers – 13 proc.  Co ciekawe, aż 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

– Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI – nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi. Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników – sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – chcą, aby technologia podpowiadała, odkrywała i rekomendowała – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Przedsiębiorcy w Polsce stawiają na AI – celem wzrost przychodów

Polscy przedsiębiorcy, zapytani o strategie zwiększania przychodów w 2025 roku, wskazali inwestycje w sztuczną inteligencję i nowe technologie. Ponad jedna czwarta (28 proc.) planuje inwestować w AI w celu wsparcia sprzedaży i marketingu, a 25 proc. w obszar innowacji produktowych.

– Sztuczna inteligencja przestała być traktowana jako wizja przyszłości. Coraz więcej firm wdraża zaawansowane technologie oparte na AI, które automatyzują procesy płatnicze, zwiększają konwersję i pomagają lepiej zarządzać ryzykiem. Takie rozwiązania nie tylko usprawniają finalizację zakupów, ale też podnoszą poziom bezpieczeństwa – wykrywając podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym. Efekt? Klienci zyskują bardziej płynne i komfortowe doświadczenie zakupowe, a firmy – wymierne korzyści biznesowe. Nie dziwi więc, że sztuczna inteligencja była wskazywana jako główny czynnik wzrostu w 2025 roku – dodaje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Nie tylko AI – Unified Commerce również ma znaczenie

Choć inwestycje w nowe technologie rosną, jedynie 39 proc. firm w Polsce umożliwia klientom wygodne zakupy i płatności między kanałami offline i online. To jednak o 13 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Kolejne 13 proc. planuje wdrożenie takiego rozwiązania w najbliższych 12 miesiącach. Zbliżony odsetek (16 proc.) zamierza rozwijać ofertę ekskluzywnych doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych.

Raport Adyen pokazuje, że technologie i doświadczenia online otwierają przed markami nowe możliwości kontaktu z klientami. Aż 40 proc. Polaków oczekuje, że będzie mogło dokonywać zakupów w wielu punktach styczności z marką, takich jak media społecznościowe, aplikacje mobilne czy sklepy internetowe. Co ciekawe, nieco ponad jedna trzecia (31%) deklaruje, że regularnie dokonuje zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe, co potwierdza rosnącą rolę kanałów digital w ścieżce zakupowej.

Mimo postępującej cyfryzacji, sklepy stacjonarne pozostają ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów – wskazało tak 39 proc. badanych, wobec 24 proc., którzy preferują zakupy online. Główne powody to chęć zobaczenia i kontaktu z produktem przed zakupem (43 proc.), możliwość przymierzenia (42 proc.) oraz natychmiastowa dostępność (36 proc.).

O badaniu

Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

Źródło: Adyen

analizy 2025-05-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców