PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeTrendy rynku pracy 2024: na podwyżki mogą liczyć specjaliści sprzedaży, pracodawcy szukają „zielonych kołnierzyków”

Trendy rynku pracy 2024: na podwyżki mogą liczyć specjaliści sprzedaży, pracodawcy szukają „zielonych kołnierzyków”

Informacje 20.02.2024 (11:12) informacja prasowa

Aktywizacja zawodowa kobiet, wzrost wpływu generacji Z na kulturę organizacji oraz rozwój i implementacja AI to kluczowe zjawiska mogące wpłynąć na rynek pracy w 2024 roku – tak wynika z „Raportu Trendów & Wynagrodzeń 2024”, przygotowanego przez ManpowerGroup we współpracy z portalem pracy rocketjobs.pl. Publikacja przedstawia 14 kluczowych przemian technologicznych, kulturowych i społecznych, a także siatki wynagrodzeń w siedmiu najważniejszych branżach gospodarki.

– Rozwój sztucznej inteligencji i jej implementacja w niemal wszystkie dziedziny naszego życia zmieniły świat pracy, jaki znaliśmy dotychczas. Automatyzacja oraz wykorzystanie AI w wielu branżach sprawiają, że pracownicy obawiają się zastąpienia przez roboty czy aplikacje. Choć nic takiego nie będzie miało miejsca, prawdą jest, że niektóre ze stanowisk znikną. W ich miejsce jednak pojawią się nowe, nieznane dotychczas miejsca pracy – mówi Kamil Sadowniczyk, dyrektor Manpower w Polsce. Jak podkreśla, dlatego między innymi do trendów przyszłości należeć będą upskilling oraz reskilling, otwartość talentów na doświadczenia, zdobywanie nowych i ciekawych umiejętności. – Pracodawcy powinni natomiast sięgać do niezbyt często wykorzystywanych pul talentów, a także dostosować strategie do zmieniającego się otoczenia biznesowego – dodaje ekspert.

– Zmieniająca się struktura demograficzna pracowników, napływ kandydatów z pokolenia Z – z nowoczesnym, progresywnym mindsetem sprawia, że środowisko pracy głęboko się redefiniuje. Generacja Z przenosi swój system wartości na grunt zawodowy, co zmusza pracodawców do stworzenia kultury organizacyjnej firmy niemal od nowa. Różnorodność, równość, integracja i przynależność to już absolutny „must have” nie tylko w kulturze, ale i całej strategii biznesowej organizacji – mówi Piotr Nowosielski, CEO portali pracy Just Join IT i rocketjobs.pl.

Gez Z zmienia świat pracy na lepsze

Jak wskazują dane zaprezentowane w raporcie „Trendy & Wynagrodzenia 2024”, generacja Z uzyskuje coraz większy wpływ na swoje środowiska pracy. 93% ankietowanych talentów jest zgodnych co do tego, że ich współpracownicy z generacji Z wywarli na nich niebagatelny wpływ na ich życie zawodowe. Pokazali, jak stawiać granice między życiem zawodowym i prywatnym (78%), otworzyli ich na nowe technologie (76%), czy nauczyli pragnienia sukcesu w pracy (76%). Dla przedstawicieli najmłodszego pokolenia niezwykle istotna jest także świadomość zdrowia psychicznego i odpowiednia o nie dbałość, tak samo jak spersonalizowane ścieżki rozwoju kariery poprzez regularne wskazówki, mentoring, na co wskazuje 60% Gen Z.

– Elastyczność, technologie, autentyczność, rozwój – tych słów nie da się już wymazać ze słownika przedstawicieli Generacji Z. Równowaga między pracą a życiem osobistym, full-remote oraz elastyczność godzin pracy to dla nich realne oczekiwania wobec pracodawcy, a nie nieosiągalny luksus. Co to oznacza dla rynku pracy? Zmiany, i to w każdej materii – podkreśla Marcin Nowosad HRBP Manager w portalach pracy rocketjobs.pl i Just Join IT. – Na przykład w obszarze technologii, która dla GenZ nie jest tylko narzędziem, ale integralną częścią ich codzienności. Organizacje, które nie inwestują w narzędzia cyfrowe i procesy stają się dla przedstawicieli najmłodszych generacji mało atrakcyjne. Dobrze rozwinięty obszar IT wspierać będzie zaangażowanie i utrzymanie tych młodych talentów. Zmienia się również relacja pracodawca-pracownik, gdzie na priorytetowych miejscach pojawiają się takie obszary jak skupienie na wartościach, autentyczność czy zrównoważony rozwój. Ich wpisanie w firmowe DNA pozwala z dużą łatwością identyfikować takie miejsca jako przyjazne dla wszystkich generacji pracowników – podsumowuje ekspert rocketjobs.pl.

Upskilling i reskilling sposobem na niedobór talentów oraz różnice pokoleniowe

Aktywność zawodowa populacji w wieku powyżej 65 roku życia wzrasta w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Utrata know how organizacji wraz z przechodzącymi na emeryturę pracownikami wyżu to jedno z wyzwań, któremu czoła muszą stawić pracodawcy, kolejnym jest dostosowanie miejsc pracy do wymagań każdego z nich. Dlatego tak istotny jest dobrze przeprowadzony reskilling, upskilling, a także mentoring, które pomagają wypełnić luki talentów. Programy szkoleń przekrojowych pomogą pokoleniu Z oraz doświadczonym pracownikom na przekazywanie know how. Oferowanie wsparcia, elastyczności zadań oraz nowych możliwości uczenia się wspiera zatrzymanie dojrzałych talentów. Umożliwienie im przekwalifikowania się do pełnienia ról wpływa jednocześnie na zwiększenie produktywności organizacji.

Rynek pracy napędzają kobiety

Pomimo tego, że kobiety stanowią połowę światowej populacji aktywnej zawodowo, zajmują mniej niż 1/3 stanowisk kierowniczych oraz liderskich. Gdy wybuchła pandemia, wiele z nich zmuszonych było zrezygnować z pracy, a później, gdy sytuacja się ustabilizowała, przepełniały je obawy o to, że powrót na rynek zajmie wiele czasu. Jednak w zaledwie trzy lata poziom zatrudnienia kobiet powrócił do stałego poziomu. Co więcej, to właśnie one przewodzą post pandemicznej odbudowie rynku pracy. W skali globalnej współczynnik aktywności zawodowej kobiet wynosi nieco ponad 50%. W szczególności mowa tutaj o grupie w wieku 25-54 lat, których odsetek na rynku pracy osiągnął rekordowy poziom. Rozwinęły one zupełnie nowe ścieżki kariery, zawalczyły o lepsze wynagrodzenia i benefity.

Człowiek w centrum sztucznej inteligencji

Publikacja porusza także kwestie AI na rynku pracy. 58% pracodawców uważa, że sztuczna inteligencja oraz rzeczywistość wirtualna będą miały pozytywny wpływ na zatrudnienie w ich organizacji w najbliższych dwóch latach. Rozwój sztucznej inteligencji już teraz zmienia miejsca pracy. W związku z tym prym wiodą firmy będące pionierami innowacji, ale stawiające jednocześnie ludzi w centrum projektowania oraz wdrażania systemów. Zarówno firmy, jak i pracownicy muszą zrozumieć, że technologia jest potężnym sprzymierzeńcem, który wspiera, a nie zastępuje ludzkie zdolności. Wykorzystanie potencjału AI do napędzania wzrostu oraz zwiększania produktywności będzie wymagało od organizacji priorytetowego traktowania talentów.

– Świat, w którym technologie rozwijają się z nieznaną dotąd prędkością, wymaga od managerów i organizacji niebywałej otwartości na zmiany. Bez mądrego określania i mierzenia realizacji celów zespołowych łatwo jest wpaść w pułapkę pogoni za źle rozumianą produktywnością i nie wykorzystać w pełni potencjału ludzi – podkreśla Piotr Durlej, Head of Product Just Join IT.

Sprzedaż z podwyżkami sięgającymi 20%, green energy dynamicznie się rozwija

Publikacja ManpowerGroup i Rocket Jobs zawiera także siatki wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach w siedmiu sektorach kluczowych dla gospodarki: inżynierii, finansach i księgowości, budownictwie i nieruchomościach, sprzedaży i marketingu, Life Science, Supply Chain oraz branży HR & Legal. Analiza wskazuje, że na jeden z największych wzrostów płac mogą liczyć kandydaci, którzy są otwarci na zmiany zawodowe w branży sprzedaży. Według szacunków ekspertów, wynagrodzenia w tym sektorze zwiększą się nawet o 20%.
Zdaniem Sandry Szczęsnej oraz Marty Pyclik, starszych konsultantek biznesowych ds. zatrudnienia stałego w Manpower, pomimo spadku liczby ofert pracy nadal cenieni będą kandydaci z doświadczeniem sprzedażowym w danym sektorze produktowym, którzy posiadają bazy swoich kontaktów oraz ugruntowaną pozycję wśród klientów. – Na oferty pracy nadal mogą liczyć przedstawiciele handlowi oraz dyrektorzy sprzedaży. W cenie będą również kandydaci, którzy posiadają umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych oraz posiadają wiedzę w zakresie analizy danych: analitycy danych sprzedażowych, specjaliści ds. CRM oraz Key Account Managerowie – dodają.

Eksperci Manpower wskazują również, że obszar green energy w branży inżynierii rozwija się wyjątkowo dynamicznie, a wdrażane w coraz większym stopniu strategie ESG przyczynią się do tego, że trend jeszcze bardziej przybierze na sile. Niezbędne są tutaj zarówno wysoce wyspecjalizowane umiejętności, jak i wiedza techniczna, pozostanie na bieżąco ze zmieniającymi się technologiami.

Anna Dobysz, lider zespołu ds. realizacji rekrutacji stałej w Manpower pokreśla, że wynagrodzenia specjalistów z zielonymi umiejętnościami są zróżnicowane. – Na pewno wpływ na nie ma doświadczenie kandydata, wykształcenie kierunkowe czy dodatkowe kwalifikacje, ale także region czy kraj w jakim zlokalizowana jest organizacja. Aktualnie coraz więcej firm wdraża strategie ESG lub intensywnie nad nimi pracuje, co generuje zwiększone zainteresowanie kandydatami z zielonymi umiejętnościami, a także w naturalny sposób wpływa na kwestie finansowe, zwiększając poziom wynagrodzenia dla tych ekspertów. Najbardziej intensywne działania rekrutacyjne w tym obszarze deklarują przedsiębiorstwa z branży transportu, logistyki i motoryzacji (75 proc.), energetyki i usług komunalnych (75 proc.) oraz IT (74 proc.) – dodaje ekspertka.

Źródło: ManpowerGroup

praca 2024-02-20
Redakcja PRNews.pl
Tagi: praca

Sprawdź także:

a 0 Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju
18.06.2025 (17:32)

Praktyki Nest Banku w raporcie FOB – docenione działania na rzecz ludzi, relacji i odpowiedzialnego rozwoju

Już od kilku lat projekty realizowane przez Nest Bank są częścią raportu "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre …

a 0 Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu
18.06.2025 (17:30)

Credit Agricole partnerem prezentacji Migam.AI w Paryżu

Credit Agricole Bank Polska został partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka …

a 0 Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.
18.06.2025 (17:29)

Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez instytucje pożyczkowe. Maj 2025 r.

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach produktowych posiadających swoje …

a 0 Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym
18.06.2025 (17:27)

Nest Bank nagradza za pieniądze na koncie osobistym

Nest Bank od lat słynie z konta osobistego za 0 zł – bez ukrytych opłat za prowadzenie rachunku, kartę …

a 0 Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm
18.06.2025 (17:25)

Santander Bank Polska świętuje Dzień Przedsiębiorcy - cały tydzień z korzyściami dla firm

21 czerwca to Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Santander Bank Polska już po raz kolejny organizuje specjalne …

a 0 Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku
18.06.2025 (17:24)

Letnie promocje dla nowych klientów Alior Banku

W ramach promocji „Bankuj z Alior Kontem” lub „Bankuj z Kontem Jakże Osobistym” nowi klienci Alior Banku mogą …

PRNews.pl

Zobacz również

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

Who is who

Marta Rutkowska

Marta Rutkowska

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Marta…

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

Dorota Anna Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska

Dyrektor Marketingu i Komunikacji, Risco Software Dorota…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców