PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeTrzy pytania do Macieja Glapy z Raiffeisen Bank Polska

Trzy pytania do Macieja Glapy z Raiffeisen Bank Polska

Informacje 24.08.2006 (10:37)

Michał Macierzyński, PR News: Raiffeisen Bank w ciągu ostatnich 3 lat stał się bardzo widoczny w obszarze usług zwanych cash collection i jest oceniany jako bardzo agresywny gracz. Konkurenci zarzucają wam, że to walka cenowa? Czy jest tak w rzeczywistości?

Maciej Glapa, Dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej Raiffeisen Bank Polska: W 2003 roku Raiffeisen, jako pierwszy na rynku uruchomił nowy model obsługi klientów z utargami gotówkowymi – przejęliśmy odpowiedzialność za utarg od momentu wręczenia konwojentowi tzw. bezpiecznej koperty (która jest standardem rynkowym przy transportach wartości ze sklepów). Od początku koncentrowaliśmy się przede wszystkim na tworzeniu nowego rynku. Jako pierwsi zaoferowaliśmy nasze kompleksowe rozwiązanie klientom, którzy do tej pory sami wpłacali gotówkę w kasach banków. Takie podejście okazało się sukcesem rynkowym, bo dla wielu klientów była to zupełnie nowa wartość. Zyskali wygodę i oszczędność czasu, a często nawet obniżyli koszty. Z drugiej strony trzeba przyznać, że dzięki naszym procedurom wyboru dostawców na obsługę gotówkową (m.in. przetargowi w formie aukcji internetowej), udało nam się znacznie obniżyć koszty. To co z kolej umożliwiło zaoferowanie atrakcyjnych warunków naszym klientom i w konsekwencji przejęcie obsługi wielu znanych sieci handlowych w Polsce. Cena na tym rynku jest ciągle jednym z głównych parametrów rozpatrywanych przez klientów. Ceny w ciągu ostatnich lat cały czas spadały. Działo się tak prawdopodobnie dlatego, że wszystkie firmy oferują zbliżoną jakość i zaczęły konkurować ceną. To umożliwiło znaczne spopularyzowanie tego typu usług i poszerzenie ich o inne produkty z tej grupy, np. dostawy gotówki we wskazane miejsce i w określonych nominałach (Cash Supply). Sądzę, że w tej chwili jesteśmy w "dołku cenowym" i ceny na usługi konwojowania i liczenia wartości (cash processing) będą w średnim okresie rosły. To niestety przełoży się niekorzystnie na wzrost cen dla klientów.

MM: Wiele się mówi o konstrukcjach typu cash pool, również w kontekście nie do końca wyjaśnionej legalności, zwłaszcza w świetle obowiązujących regulacji prawnych. Jak Pana bank radzi sobie z tym problemem? Czy nie ma zagrożenia, że klienci będą sobie konsolidować środki za granicą, bo tam nie ma takich problemów?

MG: Raiffeisen, podobnie jak inne banki, musiał znaleźć rozwiązania, odpowiadające potrzebom klienta, a jednocześnie zapewniające bezpieczeństwo prawne transakcji. Nie było to proste, ponieważ obowiązująca aktualnie regulacja (Art. 93a Prawa Bankowego) nie jest jednoznaczna i jest różnie interpretowana. Przypomnę, że ustawodawca dopuścił stosowanie cash pool’a wirtualnego (tj. możliwość określenia wysokości skonsolidowanego oprocentowania dla środków zgromadzonych na rachunkach bankowych spółek oraz udzielonych im kredytów i pożyczek pieniężnych) w odniesieniu do tzw. podatkowych grup kapitałowych w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy to oznacza, że nie możemy zaoferować takiego cash pool’a innym podmiotom? Czy to oznacza również, że drugi rodzaj cash pool’a, jakim jest cash pool rzeczywisty, jest nielegalny? To są pytania, na które prawnicy nie mają jednoznacznej odpowiedzi. Warto zaznaczyć, że zarejestrowanych podatkowych grup kapitałowych mamy w Polsce bodajże trzy. W tym miejscu rodzi się pytanie, czy ustawodawca rzeczywiście celowo wykreował przepis prawny, dotyczący tak wąskiej grupy podmiotów.
Jak sobie z tym radzi Raiffeisen? Staramy się znajdować rozwiązania w istniejącym stanie prawnym. Już po ostatniej dużej liberalizacji prawa dewizowego pojawiła się możliwość realizowania usług typu cash pool za granicą. Kilka banków działających w Polsce, mających swoje „centrale” za granicą, w tym Raiffeisen, skorzystało z tego rozwiązania. Z punktu widzenia Raiffeisen Bank Polska jest to sytuacja niezbyt korzystna, bo preferujemy sytuacje gdy pieniądze naszych klientów gromadzone są na rachunkach w Polsce, a nie za granicą. Niestety, to klient decyduje i skutkiem takich konstrukcji optymalizacyjnych jest konsolidowanie bardzo dużych kwot poza granicami naszego kraju, co w oczywisty sposób przekłada się na mniejsze zyski banków w Polsce, trochę wyższe koszty transakcyjne klientów, a w efekcie niższe zyski zarówno polskich banków jak i ich klientów. Ma to oczywiście negatywne implikacje dla wpływów budżetowych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Jeśli sytuacja prawna się nie zmieni, tego typu zjawiska będą się upowszechniać. Raiffeisen dysponuje efektywną infrastrukturą, aby rozliczać cash pool’a międzynarodowego w Wiedniu i czy nam się to podoba, czy nie, klienci będą z takich możliwości korzystać w coraz większym stopniu. Taki jest naturalny cykl życia produktu. Po początkowym okresie, gdy cash pool’e oferowano tylko największym koncernom międzynarodowym, teraz o takie produkty pytają nas coraz mniejsze grupy firm.

MM: W ostatnich 2-3 latach pojawiło się w Polsce wielu pośredników przyjmujących wpłaty od osób fizycznych na rzecz tzw. dużych wystawców – zakładów energetycznych, gazowni, telekomów, itd. Raiffeisen jest bardzo aktywny w tym obszarze, mam tu na myśli współpracę z Żabką. Czy nie boicie się państwo nadużyć przez niezrzeszonych pośredników, którzy dziś przyjmują wpłaty, a jutro mogą zniknąć wraz z środkami swoich klientów? Takie przypadki w przeszłości już się przecież zdarzały.

MG: Rzeczywiście Raiffeisen aktywnie uczestniczy w obsłudze tzw. masowych płatności i to zarówno po stronie wystawcy (tutaj oferujemy system MassCollect, służący do identyfikacji płatności przychodzących) jak i po stronie płatników. Warto wspomnieć o naszym bardzo udanym projekcie z siecią detaliczną Żabka. Projekt wystartował w styczniu tego roku i w tej chwili obsługuje prawie 300 tys. płatności miesięcznie. Z miesiąca na miesiąc obserwujemy bardzo dynamiczne wzrosty ilości transakcji. Ponieważ mieliśmy już w Polsce kilka przypadków nadużyć niezależnych pośredników przyjmowania opłat, coraz więcej klientów wybiera solidnego partnera, za którym stoi duży bank. Zielone Okienko, bo tak się nazywa ten system, jest w mojej ocenie absolutnie najlepszym rozwiązaniem tego typu w Polsce. Jest przede wszystkim bezpieczny. My jako bank oficjalnie występujemy jako instytucja zaufania publicznego, a dodatkowo wszystkie płatności są ubezpieczone w Generali. System ma największą dostępność czasowo-geograficzną: działa 7 dni w tygodniu od 6.00 do 23.00 i ma prawie 2000 punktów w całej Polsce. Ma najlepszą cenę (0,99 PLN niezależnie od beneficjenta). W Żabce można realizować dowolne płatności, a nie tylko do wybranych wystawców (jak w systemach konkurencji),
Jeśli chodzi o nadużycia… Myślę, że w naturalny sposób tacy duzi pośrednicy (Banki, Żabka, Poczta Polska, UniKasa, Via Moje Rachunki) wyeliminują z gry słabych i niewiarygodnych pośredników, których jedynym majątkiem jest komputer do rozliczania płatności. W najbliższej przyszłości usłyszymy pewnie nie raz o oszustwach nierzetelnych pośredników, natomiast miejmy nadzieję, że klienci będą się uczyć na błędach i sami wybiorą bezpieczniejsze (i często nawet tańsze) dla nich rozwiązanie, jakim jest na przykład Zielone Okienko Żabki.

nasz gość raiffeisen 2006-08-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nasz gość raiffeisen

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców