PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkTomasz JaroszekW USA zmieniamy konto… w imię zasad

W USA zmieniamy konto… w imię zasad

Tomasz Jaroszek 02.11.2011 (07:12)
Konta

Bank Transfer Day – kolejna amerykańska inicjatywa towarzysząca okupowaniu Wall Street ma uderzyć w duże komercyjne banki. Tym razem klienci oburzyli się na rosnące opłaty za karty i konta w takich gigantach jak CitiBank i Bank of America. Czy kilkadziesiąt tysięcy klientów może faktycznie wywrzeć presję na amerykańskim sektorze finansowym?

Okazuje się, że tak! Bank of America ogłosił we wtorek, że w odpowiedzi na reakcję klientów rezygnuje z opłaty za posiadanie karty debetowej. W USA podkreśla się symbolikę całego wydarzenia. Protest, który rozpoczął się w internecie, tysiące oburzonych klientów i bankowy gigant, który ugina się pod presją – jak mówią Amerykanie – tu nie chodzi już o te 5 dolarów, to jest moment, który zapisze się na kartach historii.

“Remember, remember the 5th of november” – ten brytyjski rym znany od stuleci zostaje coraz częściej przywoływany przez protestujących na całym świecie. Oburzeni zachowaniem sektora finansowego ludzie nakładają słynne białe maski, symbolizujące przywódcę rebelii Guya Fawkesa i próbują wyrazić swoje niezadowolenie gromadząc się na ulicach. Czasem wystarczy impuls żeby zainicjować kolejny protest, w szczególności gdy za narzędzie komunikacji służy nam światowy Facebook. Czy faktycznie 5 listopada Amerykanie zaczną masowo zamykać rachunki?

5 dolarów za kartę

Zapalnikiem dla całego ruchu był Bank of America – największy przedstawiciel amerykańskiego sektora bankowego. Poinformował z początkiem października klientów, że opłata za kartę debetową będzie teraz wynosić 5 dolarów. Bank Transfer Day zapoczątkowała na Facebooku 27-letnia Kristen Christian z Los Angeles. Wzywa innych oburzonych klientów do przenoszenia rachunków z wielkich banków do mniejszych lub unii kredytowych, które nie pobierają opłat za korzystanie z usług bankowości elektronicznej czy kartę debetową. Na profilu portalu społecznościowego jest ponad 35 tysięcy fanów akcji. Przy amerykańskim sektorze finansowym, można ich liczbę uznać za marginalną.

Bank of America to nie jedyny bank, który chciał wdrażać podwyżki. Citigroup, główny konkurent wymienionego wcześniej giganta nie wprowadził opłat za kartę, ale za prowadzenie rachunku. Opłatę można minimalizować np. posiadając określoną wartość depozytu. Zdaniem wielu ekspertów jest to mimo wszystko igranie z ogniem. Niejedna firma w USA straciła miliardy po wprowadzeniu nawet symbolicznych opłat za usługi, do których sami przyzwyczaili klientów i zbudowali na tych cenach markę.

Bank Transfer Day zachęca do rezygnowania z usług dużych banków, ale nie z usług finansowych. Na całym ruchu najwięcej skorzystają małe instytucje, które dostaną nowych klientów. Większość Amerykanów gdy zobaczy formalności związane z przeniesieniem kont może zareagować podobnie do Polaków – i wyciągnąć grzecznie 5 dolarów z kieszeni każdego miesiąca, pozostając w swoim banku na dobre i na złe.

Polakowi wszystko obojętne

Klient polskiego sektora bankowego po założeniu konta najchętniej pozostałby przy nim do końca swoich dni. Do takiego wniosku można było dojść już po wprowadzeniu rekomendacji Związku Banków Polskich umożliwiającej łatwiejsze przeniesienie rachunku do innego banku. Było dużo zapowiedzi zwiększonej rywalizacji na rachunki, jednak to naturalne procesy decydują o zmianie nawyków, nie ustawy. Młodzi klienci znacznie częściej korzystają z porównywarek cen, w tym usług bankowych. 

Alior Bank zmieniając swoją ofertę z bezpłatnego rachunku na co najmniej 5 zł wywołał falę spekulacji w mediach na temat nieubłaganego odpływu klientów. Ubyło zaledwie kilka procent klientów, a bank nadrobił stratę z nawiązką uderzając konkurencję z zupełnie innej strony, np. płaceniem rachunków w oddziałach. Próbował skorzystać z podwyżek cen Alior Banku jego internetowy rywal – mBank używając reklamy „przeciekającego melonika”. Po ponad roku sytuacja mogła się odwrócić, bo to mBank wprowadził opłaty za karty debetowe. Jak zawsze pojawiła się fala niezadowolonych klientów komentujących wydarzenie w internecie, jednak również i to nie przełożyło się to na masowe zamykanie rachunków.

W Polsce „Bank Transfer Day” nie miałby szans na powodzenie. Darmowe konta, które banki oferują w ostatnich latach to tylko mała część całej bazy klientów. Wszyscy pozostali, z rachunkami zakładanymi wiele lat temu – do dzisiaj płacą za usługi, jeśli nie zmienili oferty. Naprawdę oburzeni mogą być ci, którzy ze swoich opłat poniekąd płacą za kampanie promowania kont dla nowych użytkowników. W kwestii kont osobistych protestów nie ma – szkoda na nie czasu klientów. Polacy oburzają się dopiero, gdy chodzi o konkretniejsze pieniądze. Ruch internetowy „nabitych w mBank”, zwiążany z kredytami hipotecznymi czy też kontrowersyjne obligacje korporacyjnych firmy Semax w Raiffeisen Banku długo odbijały się bankom czkawką. Kilka złotych za konto nie robi jednak na nas takiego wrażenia jak na Amerykanach.

Tomasz Jaroszek

Źródło: PR News

hydepark karty płatnicze konta bankowe tomasz jaroszek 2011-11-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: hydepark karty płatnicze konta bankowe tomasz jaroszek

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Magdalena Olejnicka

Magdalena Olejnicka

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy Magdalena Olejnicka…

Arkadiusz Bruliński

Arkadiusz Bruliński

Kierownik Zespołu PR i Nowych Mediów w…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców