Wiosna przynosi ze sobą nie tylko odrodzenie przyrody, ale także szereg wyzwań i możliwości. Wraz z korzystniejszą pogodą Polacy rozpoczynają remonty, wyjazdy czy porządki w domach i ogrodach. Jest to okres realizacji zaplanowanych wcześniej projektów i podejmowania nowych aktywności, więc też zwiększonych wydatków. Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024” wynika, że największym w tym czasie obciążeniem dla budżetu respondentów jest remont domu lub mieszkania.
Dodatkowo jedna piąta ankietowanych deklaruje, że znaczącym wyzwaniem są dla nich wydatki na wyposażenie własnego kąta, czyli zakup mebli czy artykułów RTV i AGD. Z kolei jedna czwarta (25 proc.) jako wyzwanie finansowe tej wiosny wymienia naprawę obecnego samochodu lub zakup nowego. Co więcej, trzech na dziesięciu Polaków (29 proc.) odkłada kwoty z bieżącego budżetu na nadchodzący wyjazd wakacyjny. Mniej osób natomiast deklaruje, że najwięcej pieniędzy przeznaczy na uporządkowanie lub urządzenie przestrzeni zielonych: ogrodu, tarasu czy działki (14 proc.), a tylko 11 proc. wskazuje na koszty związane z organizacją lub udziałem w rodzinnych uroczystościach jak: wesele, komunia, chrzciny.
– Tegoroczne wyniki dotyczące wyzwań finansowych, pokazują, że wiosenny nastrój motywuje Polaków do zmian nie tylko we własnym życiu, ale też najbliższym otoczeniu. Badanie wykazuje, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni postrzegają urządzenie ogrodu lub tarasu za wyzwanie budżetowe (18 proc. wskazań wśród pań, w kontraście do 9 proc. u panów). Panie wskazują także częściej na wyjazdy – te krótsze (na „majówkę” czy w Boże Ciało) – 14 proc. oraz te dłuższe (wakacyjne) – 32 proc. Dla porównania, odsetek mężczyzn w tych kategoriach wynosi odpowiednio 7 i 26 proc. Panowie z kolei częściej jako obciążenie finansowe wskazują inwestycję w samochód – blisko jedna trzecia z nich (29 proc.), w stosunku do jednej piątej kobiet (20 proc.) – komentuje Anna Lipińska-Bednarz, Menedżerka Produktu – Kredyt Gotówkowy z Santander Consumer Banku.
Odłożone pieniądze lekarstwem na wyzwania finansowe
Polacy słyną z konsekwencji w dążeniu do założonych przez siebie celów i aby je osiągnąć są gotowi na wyrzeczenia. Realizacja wielu pomysłów wymaga między innymi nakładów pieniężnych, a z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku wynika, że mają oni dwie główne strategie na pokrycie wiosennych wydatków. Okazuje się, że najwięcej, bo aż 58 proc. ankietowanych skorzysta w tym celu ze swoich bieżących dochodów. Co więcej, połowa respondentów wskazała, że w obliczu wyzwań finansowych wyda odłożone pieniądze. W dalszej kolejności 17 proc. badanych planuje pozyskać fundusze z dodatkowej pracy lub premii. Część Polaków nie chce obciążać swojego budżetu i skłania się ku pozyskaniu pomocy z instytucji bankowych – 8 proc. deklaruje, że z tego powodu skorzysta z kredytu gotówkowego, a 7 proc. zapłaci kartą kredytową. Pozostałe odpowiedzi uwzględniają finansowanie z wykorzystaniem pieniędzy otrzymywanych z programów rządowych (6 proc.), pożyczki od rodziny lub przyjaciół (5 proc.), a także skorzystanie z płatności odroczonej (5 proc.). Najrzadziej ankietowani wezmą pożyczkę z własnego zakładu pracy (3 proc.).
Alternatywa w postaci kredytu
Pożyczka jest rozwiązaniem, które może ułatwić i przyspieszyć osiągnięcie celu. Nieco ponad jedna trzecia Polaków pytana o możliwości, jakie daje kredyt gotówkowy odpowiedziała, że pomógłby im on w remoncie domu czy mieszkania. Jedna piąta skorzystałaby z niego, aby naprawić obecne lub kupić nowe auto. Z kolei 18 proc. w tej sytuacji pomyślało o funduszach na wakacje, a 17 proc. o wyposażeniu domu lub mieszkania.
Odpowiedzi w tej kategorii zmieniają się w zależności od grupy wiekowej. Pięćdziesięciolatkowie chętniej niż inne grupy wiekowe chcieliby przeznaczyć pieniądze pożyczone od banku na wyposażenie domu lub mieszkania – w tej grupie zrobiłaby tak co trzecia osoba. W przypadku najmłodszych badanych widoczne jest większe zainteresowanie kredytem na organizację lub udział w rodzinnej uroczystości, chęć pożyczki na ten cel wskazało aż 20 proc. z nich. Dla porównania, wśród ogółu Polaków odsetek ten wynosi jedynie 7 proc.
Wystarczy niewielka kwota
Polacy nie planują wydawać znacznych kwot na realizację wiosennych celów. Blisko jedna trzecia (32 proc.) deklaruje, że pomógłby im kredyt gotówkowy nieprzekraczający kwoty 10 000 złotych. W dalszej kolejności ankietowani twierdzą, że wystarczyłoby im 10 001 a 20 000 złotych, a co dziesiąty wskazuje przedział między 20 001 a 30 000 zł. Z kolei, 6 proc. respondentów ma znacznie większe potrzeby i uważa, że potrzebowałoby pożyczyć więcej niż 60 000 zł, aby zrealizować wybrany przez siebie wiosenny cel.
Najwyższy odsetek (41 proc.) ankietowanych, którzy zadeklarowali chęć wzięcia kredytu poniżej 10 tys. złotych, wystąpił wśród osób pomiędzy 50 a 59 rokiem życia. Z kolei największą kwotę pożyczki, przekraczającą 60 tys. złotych, skłonni są zaciągnąć trzydziestolatkowie – odpowiedziało tak aż 11 proc. Dla kontrastu, wśród dwóch najstarszych grup respondentów – po pięćdziesiątce i 60+ taką wysokość finansowania wybrało tylko 3 proc.
– W realizacji swoich planów warto wesprzeć się produktami bankowymi skrojonymi na miarę. Optymalnym rozwiązaniem jest na przykład kredyt gotówkowy. W Santander Consumer Banku można go dostać na preferencyjnych warunkach. Z okazji wiosny przygotowaliśmy promocję: gwarantujemy korzystne oprocentowanie, prowizję 0 procent i kwotę i w wysokości nawet 100 tys. zł. Z kolei w przypadku zakupów online oferujemy płatności na raty dostępne w ponad 3000 sklepów internetowych. Co więcej, gdy planujemy wiosenne wydatki powinno się zadbać o optymalne rozplanowanie swojego budżetu. Może w tym pomóc Visa TurboKARTA, dzięki której możemy otrzymać dodatkowo 360 zł zwrotu rocznie za wybrane zakupy. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można przeznaczyć na swój wymarzony cel – mówi Anna Lipińska-Bednarz, Menedżerka Produktu – Kredyt Gotówkowy z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 22 marca-8 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank