PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech BolanowskiWojciech Bolanowski: Białe Święta 2010

Wojciech Bolanowski: Białe Święta 2010

Wojciech Bolanowski 24.12.2010 (13:03)

Marzenie o śnieżnych świętach jest irracjonalne, wystarczy uświadomić sobie jak corocznie „zaskakujący” początek zimy paraliżuje całość cywilizacyjnej infrastruktury. Tym niemniej od równo 70 lat piosenka „White Christmas” budzi głębokie, pozytywne emocje i zapowiada nadejście Bożego Narodzenia. Z marketingowego punktu widzenia ten ponadczasowy przebój wymaga już pewnej modernizacji.

Nie minął jeszcze grudzień, a śnieg sezonu 2010/2011 zdążył już kilkakrotnie zdezorganizować nam życie. O ile prognozy okażą się zbliżone do rzeczywistości to w Święta możemy oczekiwać kilku cieplejszych dni. Nie sądzę jednak, aby to wystarczyło by pozbawić nas śniegu i tradycyjnych białych świąt. Bożonarodzeniowy śnieg nie jest w naszej sferze klimatycznej zjawiskiem gwarantowanym, chociaż bardzo prawdopodobnym. Stąd jego urok – obietnicy o dużych szansach spełnienia, jednak niepozbawionej dreszczyku oczekiwania i niepewności. Zupełnie jak prezenty, zamówione u Mikołaja, który przecież zasadniczo nie zawodzi, ale jednak, kto wie… może w tym roku sprawi nam zawód?

Emocje związane z nadzieją na śnieżne Boże Narodzenie utrwalił Irving Berlin pisząc w roku 1940 roku piosenkę „(I’m dreamin’ of) White Christmas”. Właśnie ten przebój, „the biggest-selling song in history” (wg „Iconic America” by Tommy Hilfiger and George Lois) od siedemdziesięciu lat, w rozmaitych wersjach towarzyszy ludzkości w corocznym oczekiwaniu na Święta. Nieśmiertelny evergreen, ponadczasowy utwór, którego urok nadal urzeka, mimo upływu czasu. Według słów samego autora: „the best song that anybody’s ever written”.

Recepta znana, chociaż oczywiście trudna do realizacji – prawdziwe emocje związane z realną, powszechnie znaną sytuacją (tzw. „insight klientowski” w żargonie marketingowym) , prosta, nieskomplikowana melodia (brak bariery poznawczej i łatwe wytworzenie engramów pamięciowych) i to „coś”, co nadal, na całe szczęście, wymyka się opisom i definicjom. Jednak jeśli przyjrzeć się bliżej, to na idealnym wizerunku świątecznego przeboju można zobaczyć skazy, potencjalnie zagrażające spadkiem popularności, coś jak „W” z analizy SWOT. Co najmniej dwa elementy, w krótszym lub dłuższym terminie, mogą stać się tak bardzo anachroniczne, że aż będą przeszkadzać we właściwym odbiorze. Po pierwsze – kartki świąteczne. Autor powiązał atmosferę oczekiwania na Białe Święta z czynnością pisania życzeń świątecznych na pocztówkach. Tu zagrożenie pojawi się w krótkim czasie, ponieważ ewidentnie sytuacja jest niezrozumiała dla młodszych segmentów. Zaproponować można awaryjne rozwiązanie polegające na zmianie słów „with every Christmas card I write…” na bardziej adekwatne „with every Christmas mail I write”, myśląc oczywiście o e-mailu. Albo, zgodnie z panującym trendem „social media”, zaryzykować wers „with every facebook page I like” zakładając, że największa obecnie platforma społecznościowa będzie miała dłuższy okres popularności niż jej poprzedniczki. Ryzyko drugie związane jest z globalnym ociepleniem, które podobno jednak jest. Co prawda w krótkim terminie tego typu zmiany klimatyczne będą nawet wzmacniać przekaz zawarty w nostalgicznych słowach „white Christmas… just like the ones I used to know”, jednak w dłuższym horyzoncie czasowym sprowadzą samą istotę piosenki w sferę nierzeczywistych fantasmagorii. A właśnie fakt, że „white Christmas” zdarzają się naprawdę, prawie co roku, sprawia, że są symbolem spełnionych, a nie naiwnych marzeń.

Postawione w ten sposób wyzwanie – skuteczny brand-lifting świątecznego przeboju – mógłby stanowić interesujące zadanie na niestandardowych warsztatach z komunikacji. Nie gubiąc prawdziwego, bo sprawdzonego historycznie, komunikatu, należałoby zdiagnozować potencjalnie nieadekwatne jego elementy i je „zmodernizować”. Następnie sprawdzić, w badaniu jakościowym, a następnie ilościowo w grupie celowej, czy projektowane zmiany spełniają założenia nałożone przez brief. Zweryfikować poszczególne elementy marketing-mix, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów dystrybucji (oryginalny utwór przeżył już kilka rewolucyjnych zmian nośników – od czarnych winylowych płyt do polifonicznych dzwonków wysyłanych przez wap w pierwszej dekadzie naszego stulecia). Ustalić ilościowe cele pilotażu umożliwiające jego interpretację… etc. etc. Czyli cała marketingowa robota stanowiąca sens (z punktu widzenia pracodawcy) naszego istnienia.

Cóż, Boże Narodzenie inspiruje do innego spojrzenia na fenomen ludzkiego życia. Więc zanim piosenki o śnieżnych Świętach przestaną mieć cokolwiek wspólnego z rzeczywistą pogodą spróbujmy cieszyć się tegorocznymi, obfitymi opadami i zaakceptować ich mniej lub bardziej dokuczliwe konsekwencje . W ten sposób właściwie docenimy porządkujący bieg życia w klimacie umiarkowanym nieustanny korowód pór roku. A w okresie nieustannie przyspieszających zmian, ostatnio o zdecydowanie kryzysowym charakterze, odrobina tradycji nikomu nie zaszkodzi. Przecież niektórzy z nas należą do pokolenia, które zmuszone było zmierzyć się z noblowską epopeją „Chłopi”, w całości skonstruowaną wokół całorocznej zmienności przyrody. Książka powstała ponad sto lat temu (a autor nagrodzony został Noblem w roku 1924) i obecnie nie cieszy się taką popularnością jak za moich szkolnych lat. Co prawda wówczas była to już popularność zdecydowanie wymuszona przez edukacyjny aparat opresji. Z pewnością minie też czas piosenki Irvinga, niezależnie od tego, czy przyczyni się do tego globalne ocieplenie i zanik śniegu, czy też postępujący dryf estetycznych upodobań odbiorców kultury masowej. Zabrnąwszy w tym miejscu, przez grudniowe śniegi, w obszary niebezpiecznie futurologiczne przejdę nieoczekiwanie do życzeń świątecznych. Skorzystam z popularnej obecnie praktyki social publishing, czyli publikowania w swoim imieniu cudzych treści i to najlepiej w języku „web-English”:

May your days be merry and bright

And may all your Christmases be white…

Wojciech Bolanowski,

Doradca Prezesa Zarządu

PKO Bank Polski SA

Źródło: PR News

marketing święta wojciech bolanowski 2010-12-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing święta wojciech bolanowski

Sprawdź także:

a 0 Bank Pocztowy kontynuuje szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa
06.11.2025 (20:09) – informacja prasowa

Bank Pocztowy kontynuuje szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa

W dobie intensywnej cyfryzacji usług finansowych rośnie zagrożenie oszustwami online. Dlatego nie dziwi, że coraz …

a 0 Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych 11 listopada
06.11.2025 (20:07) – informacja prasowa

Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych 11 listopada

Wtorek 11 listopada to dzień wolny od pracy. To oznacza, że system rozliczeniowy Elixir, obsługujący przelewy …

a 0 BOŚ podpisał pierwsze umowy pożyczkowe na udział w odbudowie Ukrainy, w kolejce czekają następne.
06.11.2025 (20:06) – informacja prasowa

BOŚ podpisał pierwsze umowy pożyczkowe na udział w odbudowie Ukrainy, w kolejce czekają następne.

Na koniec października Bank Ochrony Środowiska podpisał pierwsze umowy z przedsiębiorcami w ramach programu …

a 0 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.
06.11.2025 (20:04) – informacja prasowa

696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r. wypracowała wynik z działalności bankowej na poziomie …

a 0 „Poczet BLIKÓW Polskich” – polska innowacyjność w centrum nowej kampanii Blika
06.11.2025 (19:59) – informacja prasowa

„Poczet BLIKÓW Polskich” – polska innowacyjność w centrum nowej kampanii Blika

Odwaga, innowacyjność i „wyprzedzanie swoich czasów” cechują liderów na całym świecie. BLIK jako symbol dumy z …

a 0 Wyniki Grupy PKO Banku Polskiego po trzecim kwartale 2025 r.
06.11.2025 (19:56) – informacja prasowa

Wyniki Grupy PKO Banku Polskiego po trzecim kwartale 2025 r.

Zysk netto Grupy w III kwartale wyniósł 2,8 mld zł, o 6,6% więcej niż w poprzednim kwartale, a narastająco od …

PRNews.pl

Zobacz również

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

W zamian za wydawanie 1000 zł miesięcznie…

Pierścień do płatności i nie tylko. Sprawdziłem, czy obrączka od mBanku zastąpi sportowy zegarek

Pierścień do płatności i nie tylko. Sprawdziłem, czy obrączka od mBanku zastąpi sportowy zegarek

Waży raptem kilka gram, a można za…

Who is who

Arkadiusz Bruliński

Arkadiusz Bruliński

Kierownik Zespołu PR i Nowych Mediów w…

Hubert Kifner

Hubert Kifner

Head of Financial Services / Employee Practice…

Magdalena Załubska-Król

Magdalena Załubska-Król

Financial Services Lead, Hill and Knowlton Strategies…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

avatar komentującego

Sceptyczny żubr:

Nie jestem przekonany, że allegro uda się podbić zachodni rynek nawet przy wsparciu …

czw., 7 sie 2025 (02:25) • Bank Pekao wsparł Allegro w emisji 5-letnich obligacji o wartości 1 mld zł

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców