Najbliższy weekend będzie czasem powrotów z urlopów, a więc także wzmożonego ruchu na drogach. Właśnie wtedy odbędzie się pierwsza odsłona działań z policją w ramach akcji społecznej „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”. W Warszawie oraz na trasach w województwie małopolskim i łódzkim pojawią się patrole policyjne wraz z wolontariuszami PZU, którzy będą przypominać pasażerom kontrolowanych kierowców o wpływie, jaki mają na bezpieczeństwo na drodze.
Podczas gdy zatrzymany kierowca często tłumaczy się funkcjonariuszowi ze swojego przewinienia, pasażerowie niecierpliwią się w aucie. Nie czują współodpowiedzialności za złamanie przez kierowcę zasad ruchu drogowego. Tymczasem według raportu przygotowanego przez TNS Polska dla Fundacji PZU raport „Z bliskimi po drodze”, to właśnie oni – rodzina, bliscy, znajomi – mogą najskuteczniej wpłynąć na zachowanie kierowcy na drodze i skłonić go do bezpieczniejszej jazdy.
Dlatego policyjnym patrolom towarzyszyć będą wolontariusze PZU wyposażeni w niebieskie serca – symbol akcji „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”. Ich zadaniem będzie przekonanie pasażerów, żeby zaczęli używać swojego wpływu na kierowcę, zachęcając go do jazdy zgodnej z przepisami.
Pasażerowie otrzymają od wolontariuszy niebieskie serca, na których będą mogli wpisać hasło, przypominające kierowcy o swojej trosce i namawiające do respektowania zasad ruchu drogowego. Kierowcy podróżujący samemu dostaną od wolontariusza serce z gotowym hasłem – prośbą, by jechał ostrożniej.
– Pewnego rodzaju beztroskę, którą często wykazują pasażerowie, chcemy zamienić w poczucie współodpowiedzialności za wszystkich uczestników ruchu drogowego – powiedział Piotr Glen, Dyrektor ds. Zaangażowań Społecznych PZU. – Dlatego w ramach akcji społecznej „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” stosujemy tak wiele środków dotarcia do pasażerów. Udział w policyjnych patrolach pozwoli nam na bezpośredni kontakt naszych wolontariuszy, którzy w tym momencie stają się ambasadorami kampanii, z jej adresatami, czyli pasażerami. Liczymy, że dzięki temu uda się nam skutecznie wpłynąć na zmianę ich postawy.
Ponieważ działania mają na celu poprawę bezpieczeństwa, każdy z wolontariuszy, zanim będzie mógł towarzyszyć patrolowi Policji, przejdzie specjalne szkolenie. Przeprowadzą je policjanci, a dotyczyć będą zasad obowiązujących podczas pełnienia służby na drogach. W ramach tej akcji zostanie rozdystrybuowanych 4000 serduszek z pozytywnym przekazem, skłaniającym kierowców do zmiany zachowania na bezpieczniejsze.
Kampania społeczna „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” realizowana jest przez Fundację PZU. Jej celem jest pokazanie pozytywnego wpływu, jaki mogą mieć na kierowców ich bliscy i tym samym poprawa bezpieczeństwa na drogach. Kluczowym narzędziem i symbolem kampanii jest niebieskie serduszko. Przygotowano ich ponad 2 miliony. Serduszko z gotowym lub osobistym tekstem, umieszczone w samochodzie, ma przypominać kierowcy, że jest kochany i ze względu na czekających na niego bliskich powinien jechać ostrożnie. Serduszka będą rozdawane w oddziałach PZU, przez agentów PZU, ale także na autostradzie A2. W ich dystrybucję włączy się również policja. Kampania będzie trwała do grudnia 2014 r.