Wyniki finansowe
Dla osiągnięcia wyniku finansowego kluczowe znaczenie miał dynamiczny wzrost sumy bilansowej, która wyniosła 3,787 mld zł (wzrost o 42% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Tak duży wzrost sumy bilansowej jest efektem dynamiki sprzedaży oraz umiejętności utrzymywania klientów. Blisko dwukrotnie wzrósł wynik z tytułu odsetek (z 99,2 mln zł w 2004 r. do 182 mln zł w 2005 r.).
W 2005 r. bank został dwukrotnie dokapitalizowany – łącznie kwotą 120 mln zł. Na zakończenie 2005 r. zarejestrowana była pierwsza transza dokapitalizowania, przy której fundusze własne banku wyniosły 336 mld zł. 2 stycznia 2006 r. zarejestrowane zostały fundusze podwyższone o drugą transzę i wyniosły 396 mld zł. Dokapitalizowanie przesunęło Santander Consumer Bank do pierwszej 20 największych banków w Polsce i świadczy o rosnącym znaczeniu, jakie dla Grupy Santander ma bank w Polsce.
Z początkiem 2006 roku bank zmienił nazwę z PTF Banku S.A. na Santander Consumer Bank S.A., co było efektem procesu unifikacji marki Santandera na całym świecie.
2005 r. (tys. zł) |
2004 r. (tys. zł) |
Zmiana |
|
Suma bilansowa |
3 787 339 |
2 665 516 |
42,09% |
Fundusze wasne brutto |
336 033 |
264 044 |
27,26% |
Należności od sektora finsowego |
119 377 |
109 264 |
9,26% |
Należności od klientow i sektora budżetowego |
3 565 971 |
2 419 445 |
47,39% |
Zobowiazania wobec sektora finansowego |
3 271 832 |
2 351 145 |
39,16% |
Zobowiązania wobec klientow i sektora budzetowego |
35 627 |
27 254 |
30,72% |
Przychody z tytulu odsetek |
182 552 |
99 223 |
83,98% |
Przychody z tytulu prowizji |
19 631 |
20 159 |
-2,62% |
Wynik z działalności bankowej |
169 675 |
76 512 |
121,76% |
Koszty działania banku |
105 500 |
24 465 |
331,23% |
Wynik finansowy brutto |
34 465 |
5 263 |
554,85% |
Wynik finansowy netto |
27 368 |
3 814 |
617,57% |
Wyniki 2005 r. przed audytem.
Wyniki sprzedażowe
W 2005 r. Santander Consumer Bank udzielił 52,3 tys. kredytów o łącznej wartości 2,28 mld zł, czyli o 107 proc. więcej niż rok wcześniej.
Bank udzielił 40,2 tys. kredytów samochodowych o wartości 1,2 mld zł. Wynik ten jest rekordem polskiej bankowości. Bank umocnił pozycję lidera na rynku kredytów samochodowych. Dla porównania siedem największych autobanków w Polsce łącznie w 2005 r. udzieliło kredytów na kwotę 1,67 mld zł (dane: Rzeczpospolita, 01.18 2006 r.)
Santander Consumer Bank udzielił 11,3 tys. kredytów hipotecznych o łącznej wartości 1,064 mld zł. Zaledwie półtora roku od wprowadzenia do oferty kredytów mieszkaniowych bank zajmuje siódmą pozycję na rynku kredytów hipotecznych w Polsce.
W drugiej połowie 2005 r. Santander Consumer Bank wprowadził do oferty również kredyty gotówkowe, zgodnie z planami będzie rozwijał działalność w tym segmencie. Rośnie znaczenie zmodyfikowanych w ubiegłym roku kredytów gospodarczych specjalnie dedykowanych dilerom samochodowym na finansowanie stanów magazynowych. Wartość linii kredytowych uruchomionych w 2005 r. wyniosła 121 mln zł i można ją porównać do wartości finansowania magazynu w średniej sieci dealerskiej.
Wyniki Grupy Santander
W 2005 r. Grupa Santander zanotowała zysk netto w wysokości 6,22 mld EUR. Jest to najlepszy wynik w 150 letniej historii Santandera, o 72 proc. wyższy od osiągniętego w 2004 r. (3,606 mld EUR).
Tak dobry wynik był efektem przede wszystkim trzech czynników. Nastąpił dynamiczny rozwój działalności i zysków jednostek należących do grupy już w 2004 r. Na rezultat wpłynęło również przyłączenie Abbey, którego wyniki po raz pierwszy zostały doliczone do wyników Grupy oraz sprzedaż niestrategicznych udziałów w spółkach, która przyniosła znaczące zyski kapitałowe.
Akcje Santandera pod koniec roku osiągnęły cenę 11,15 EUR, tym samym wartość rynkowa wyniosła 69,74 mld EUR. Santander jest obecnie największym bankiem w strefie euro pod względem kapitalizacji rynkowej.
Santander Consumer – europejskie ramię Grupy, do którego należy Santander Consumer Bank w Polsce jest już obecny w 12 krajach Europy. Posiadając 7,7 milonów klientów wzmocnił pozycję europejskiego lidera w segmencie kredytów konsumenckich. Zysk Santander Consumer wyniósł 487 mln EUR, czyli o 46,3 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W wiodącym obszarze działalności – finansowania zakupu samochodów – zanotowany został wzrost o 22 proc. Jednocześnie rozwinęły się pozostałe linie biznesowe Santander Consumer, jak kredyty konsumenckie i karty kredytowe (+22 proc) oraz pożyczki bezpośrednie (+36 proc).