Spośród zgłoszonych uczestników, do drugiego etapu – w trzech kategoriach konkursowych – zakwalifikowano: w kategorii banków komercyjnych wszystkie zgłoszone banki (Bank BPH SA, Bank Zachodni WBK SA, BRE Bank SA, Kredyt Bank SA, Raiffeisen Bank Polska SA); w kategorii Oddziałów bankowych 63 oddziały z 70 zgłoszonych do Konkursu (15 oddziałów Banku BPH SA, 16 oddziałów Banku Gospodarki Żywnościowej SA, 2 oddziały Banku Ochrony Środowiska SA, 4 oddziały Banku Zachodniego WBK SA, 3 oddziały BRE Banku SA, 1 oddział Nordea Bank Polska SA, 13 oddziałów PKO Banku Polskiego SA, 10 oddziałów Kredyt Banku SA); w kategorii Banków spółdzielczych 18 banków (Bank Spółdzielczy w Gryficach, Bank Spółdzielczy w Jastrzębiu Zdroju, Bank Spółdzielczy w Kolnie, Bank Spółdzielczy w Myszkowie, Bank Spółdzielczy w Nałęczowie, Bank Spółdzielczy w Raszynie, Bank Spółdzielczy w Sochaczewie, Bank Spółdzielczy w Stalowej Woli, Bank Spółdzielczy w Wieliczce, Bank Spółdzielczy w Wysokiem Mazowieckiem, Bank Spółdzielczy w Zambrowie, Bank Spółdzielczy w Zgierzu, Bank Spółdzielczy we Wschowie, Gospodarczy Bank Spółdzielczy w Barlinku, Bank Spółdzielczy w Szepietowie, Podkarpacki Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Brańsku, Bank Spółdzielczy w Księżpolu).
Zgodnie z Regulaminem Konkursu Audytorzy dokonali oceny na podstawie nadesłanych przez uczestników pisemnych prezentacji. Zadaniem uczestników było przedstawienie zakresu oferty bankowej dla MSP. Musieli także dokonać własnej oceny w zakresie jakości usług świadczonych dla MSP. Opisywali i dokonywali oceny między innymi: kwalifikacji kadry pracowników, środowiska obsługi klientów MSP, jakości i efektywności komunikacji z klientami sektora małych i średnich firm, dostępności do placówek bankowych, poziomu zastosowania zaawansowanych technologii w obsłudze klientów, bezpieczeństwa klientów, konkurencyjności oprocentowania kredytów i depozytów.
Pisemne prezentacje uczestników będą pomocne Audytorom również w trakcie drugiego etapu. Będą oni wówczas odwiedzali banki, oddziały bankowe oraz wylosowane placówki bankowe, aby zweryfikować ocenę własną banków. Audytorzy będą zwracali uwagę między innymi na: jakość usług finansowych oferowanych klientom sektora MSP, udogodnienia proponowane przedsiębiorcom w zestawieniu z ofertami innych banków. Szczególną uwagę zwrócą na jakość kapitału ludzkiego oraz zakres doradztwa dla przedsiębiorców przy sprzedaży usług bankowych.
Dla wielu banków rok 2005 był okresem znaczących zmian w modelu obsługi segmentu MSP. Nastąpiły zmiany w ofercie i dalsze modyfikacje w segmentacji firm szeroko rozumianego sektora MSP. Banki nadal poszukują i zmieniają zarówno podejście, formę obsługi, jak też elementy produktów w tym priorytetowym dla wielu z nich obszarze, więc tegoroczne audyty zapowiadają się ciekawie. Okaże się jak zamierzenia i koncepcje central banków zostały przyjęte w sieci placówek i czy przedsiębiorcy dostrzegają i doceniają zachodzące zmiany.
Niektóre banki, które znajdują się właśnie teraz w fazie istotnych zmian w tym segmencie klientów, w tym roku wolały się nie poddawać weryfikacji konkursowej. Wrócą zapewne do rywalizacji w roku przyszłym. Ale i tak tegoroczni uczestnicy – znaczący i reprezentatywni gracze tego rynku – dają przegląd faktycznego poziomu obsługi małych i średnich firm oraz pozwalają ocenić jaki wybór ma przedsiębiorca szukający banku przyjaznego.
Wizyty Audytorów w bankach rozpoczną się w sierpniu i potrwają do 6 listopada. Ich wyniki oraz wyniki badania opinii klientów banków, które będzie prowadzone równolegle z wizytami w bankach, pozwolą Zespołowi Audytorów przygotować rekomendacje dla Komitetu Konkursu, który wyda ostateczny werdykt. Wyniki VIII edycji Konkursu poznamy 15 grudnia br., podczas uroczystości wręczenia nagród.
Organizatorami Konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” są: Krajowa Izba Gospodarcza, Polsko Amerykańska Fundacja Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw oraz Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.