PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościZ bankiem do arbitra

Z bankiem do arbitra

Aktualności 25.01.2007 (08:46)

Bankowy Arbitraż Konsumencki funkcjonuje od 1 marca 2002 roku jako pozasądowy organ rozjemczy powołany do szybszego i tańszego rozstrzygania sporów między konsumentami i bankami – członkami Związku Banków Polskich. O wadze tej instytucji może świadczyć fakt, że na 3147 spraw rozpatrywanych w ciągu pierwszych 4 lat działalności tylko w 5 przypadkach niezadowoleni z orzeczeń arbitra konsumenci odwołali się do sądów powszechnych. Wyroki zgodne z orzeczeniem arbitra zapadły w trzech z nich.

Tylko osoby fizyczne

Kto i kiedy może liczyć na pomoc arbitra bankowego? Rozpoznania sporu w tym trybie może żądać klient banku, który w wyniku nienależytego wykonania przez bank umowy poniósł szkodę. Klient musi być osobą fizyczną, która zawarła umowę z bankiem w celu nie związanym z działalnością gospodarczą. Bank z kolei powinien być zrzeszony w Związku Banków Polskich lub poddać się orzecznictwu BAK.

Przedmiotem postępowania arbitrażowego mogą być spory powstałe po 1 lipca 2001 roku i dotyczące roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta, jeśli wartość przedmiotu sporu wynosi nie więcej niż 8 tysięcy złotych (do wartości tej nie wlicza się odsetek i kosztów żądanych obok roszczenia głównego). Bankowy Arbitraż Konsumencki zajmie się rozpatrzeniem skargi tylko wówczas, gdy klient wyczerpie możliwości załatwiania sprawy bezpośrednio z bankiem, sprawa nie jest prowadzona przed sądem, zaś wniosek nie dotyczy spraw związanych ze świadczeniami Skarbu Państwa (np. książeczek mieszkaniowych, czy kredytów studenckich lub powodziowych).

Dla klienta werdykt arbitra nie jest wiążący. Jeśli jego rozstrzygnięcie nie zadowoli go, klient może dochodzić swoich praw później również w sądzie. Dla banku orzeczenie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jest ostateczne. Bank musi je wykonać w ciągu 14 dni od otrzymania orzeczenia.

Kredytowe na czele

Liczba spraw kierowanych do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego z roku na rok zwiększa się. Wiele osób pragnie też przed zawarciem umowy z bankiem zasięgnąć rady u arbitra w konkretnych sprawach. Najczęściej występującym rodzajem sporów, których odsetek wzrósł z 30 procent w 2002 roku do 62 procent w roku 2005, są sprawy związane z udzielonymi kredytami. Jest to wynikiem stałego wzrostu akcji kredytowej banków. Stronami postępowań są zarówno kredytobiorcy i ich spadkobiercy jak i poręczyciele. Konsumenci zarzucają na przykład ustalenie opłaty przygotowawczej na poziomie uniemożliwiającym odstąpienie od umowy, niestaranny dobór firm pośredniczących w zawarciu umowy kredytu i sprzedawców współpracujących z bankami, a także brak porozumień między tymi podmiotami dotyczących sposobu rozliczania kredytu w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy. – „Klient uważa na przykład, że odstąpił skutecznie od umowy, natomiast bank twierdzi, że klient nie dopełnił wymaganych formalności z tym związanych i wobec tego musi spłacić całe zadłużenie” – przedstawia arbiter Katarzyna Marczyńska.

Konsumenci skarżą także wysokość odsetek umownych oraz odsetek od zadłużenia przeterminowanego. Znaczna część konsumentów wnosi o umożliwienie spłaty zadłużenia na korzystniejszych warunkach lub umorzenie części zobowiązania. Tego typu spory kończą się często ugodą. Do arbitrażu bankowego trafiają też skargi dotyczące opłat pobieranych z tytułu opóźnienia w spłacie zadłużenia na karcie kredytowej lub przekroczenia przyznanego limitu. Zdaniem arbitra wciąż niedostateczna jest wiedza klientów o zasadach rozliczania zadłużenia w karcie kredytowej, zaś regulaminy wydawania i użytkowania kart należą do najbardziej skomplikowanych.

Niektórzy konsumenci skarżą się do arbitra na banki, które odmówiły im przyznania kredytu z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego, mimo że posiadają stałe źródło dochodu. Z drugiej jednak strony występują żądania spadkobierców, a także samych kredytobiorców przyznania odszkodowania za udzielenie im kredytu mimo ukończenia 70 lat. – „Mamy wnioski poręczycieli lub spadkobierców, którzy uważają, że nie powinni spłacać pożyczki, bo była ona ubezpieczona. W przypadku spadku spadkobiercy odmawiający spłaty argumentują, że niczego poza długami nie odziedziczyli” – informuje Katarzyna Marczyńska. Zdecydowanie zmalała natomiast liczba wniosków dotyczących windykacji kredytów. Klienci coraz rzadziej skarżą się na postępowanie działających na rzecz banków firm windykacyjnych.

Hipoteczne całkiem dobrze

Najmniej problemów mają kredytobiorcy zaciągający kredyty hipoteczne. Odsetek związanych z nimi spraw kierowanych do arbitra stanowi zaledwie 5 procent całości problematyki kredytowej. – „Najczęściej klienci oskarżają banki o niesłuszne naliczenie opłat za wcześniejszą spłatę kredytu przekonując, że dostarczone przez bank dokumenty nie mówiły o tym. Jeżeli bank udowodni, że dostarczył klientowi materiały zawierające te informacje, wygrywa. Ale jeśli bank nie jest w stanie tego wykazać, wygranym staje się klient” – wyjaśnia Katarzyna Marczyńska. Podnoszone są też niejasne sformułowania umów, które obie strony odmiennie odczytują.

Wnioskodawcy zgłaszają żądania wypłaty odszkodowania za nieudzielanie kredytu, mimo posiadania – ich zdaniem – zdolności kredytowej albo za obciążenie ich kosztami niecelowych ekspertyz i opłatami za rozpoznanie wniosku mimo braku pozytywnej decyzji. Żądania odszkodowania dotyczą także przypadków nieterminowej wypłaty przez bank transz kredytu. Kredytobiorcy nie zgadzają się również na wprowadzanie przez banki dodatkowych opłat i prowizji w czasie trwania umowy oraz na obciążanie ich kosztami, jeżeli sąd odmówił wpisu hipoteki z powodu niekompletnych lub zawierających błędy dokumentów wystawionych przez bank.

Karty nie są bezpieczne

Coraz mniej pracy ma arbiter ze sprawami związanymi z nienależytym prowadzeniem rachunków i lokat bankowych. Spory te najczęściej kończą się ugodą lub uznaniem roszczenia przez bank. Wygrane klientów wynikają najczęściej z pomyłek popełnianych przez pracowników banku, polegających na niezrealizowaniu stałego zlecania lub nieterminowym dokonaniu czynności. Znaczna część sporów dotyczy sposobu prowadzenia egzekucji z rachunku oraz sposobu naliczania odsetek od lokat.

Mimo wejścia w życie ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych i ujednolicenia zasad odpowiedzialności, na stałym poziomie utrzymuje się liczba wniosków związanych z transakcjami oszukańczymi dokonywanymi za pomocą kart płatniczych oraz sporów dotyczących niezrealizowanych wypłat z bankomatów. Klienci zwracają się do arbitra o pomoc, gdy bankomat nie wypłacił im gotówki, a bank obciążył rachunek. Jednak z powodu ograniczeń dowodowych postępowania arbitrażowego i krótkiego terminu przedawnienia część wniosków jest zwracana, a konsument informowany o dalszym trybie postępowania. Arbiter zwraca jednak uwagę, że konsumenci zbyt często nie przestrzegają obowiązków związanych z posiadaniem karty płatniczej, szczególnie jeśli chodzi o ochronę jej i kodu PIN oraz konieczność niezwłocznego reklamowania wątpliwych transakcji.

Do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego trafiają też wnioski zarzucające bankom naruszenia zasad dobrej praktyki bankowej. Mowa jest w nich szczególnie o obowiązku rzetelnego informowania, równym traktowaniu klientów ,,starych” i ,,nowych”, przestrzeganiu zasad uczciwej reklamy. Z naruszeń tych konsumenci wywodzą swe roszczenia finansowe. Część zarzutów – po uznaniu ich zasadności – staje się podstawą do zawarcia ugody. Jeśli nie doszło do powstania szkody, roszczenia majątkowe są oddalane, arbiter wskazuje jednak bankowi nieprawidłowości w działaniu. I jak informuje, działania te odnoszą pozytywne skutki.

Szybciej i taniej

Statystyka pokazuje, że coraz więcej spraw w arbitrażu kończy się ugodami. W 2002 roku stanowiły one 30 procent, w 2003 i 2005 – po 40 procent, a w 2004 roku – 47 procent. Postępowanie arbitrażowe jest prostszym i tańszym sposobem dochodzenia swoich racji niż droga sądowa. W sądzie powszechnym trzeba wpłacić przed sprawą około 8 procentową wartości przedmiotu sporu, natomiast w BAK opłata ta wynosi jedynie 50 lub 20 złotych. Jest to również znacznie szybsza droga – arbiter powinien wydać orzeczenie najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy, podczas gdy w sądzie na prawomocny wyrok przychodzi czekać nieraz nawet kilka lat.

W 2006 roku Bankowy Arbitraż Konsumencki wprowadzony został do paneuropejskiej sieci instytucji prowadzących pozasądowe postępowanie rozjemcze dla konsumentów usług finansowych FIN-NET. Celem tej sieci jest wspomaganie procesu tworzenia wspólnego europejskiego rynku usług finansowych oraz płatności transgranicznych poprzez ułatwienie konsumentom dochodzenia swoich roszczeń w stosunku do usługodawców mających siedziby w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Instytucje zrzeszone w FIN-NET dają konsumentowi możliwość wniesienia skargi transgranicznej w języku umowy pomiędzy konsumentem a instytucją finansową lub w języku, w którym konsument zwyczajowo kontaktował się z usługodawcą.

Robert Pepłoński, prezes zarządu Domu Korytowego NOTUS, firmy nieodpłatnie doradzającej klientom w wyborze kredytu hipotecznego :

Zawsze pomagamy naszym klientom, nawet po wypłacie kredytu. Jeśli wspólnie uznamy, że sprawa nadaje się do arbitrażu, podejmujemy się uczestniczenia w procesie. Podpisanie umowy kredytowej odbywa się albo u nas w biurze, albo jedziemy z klientem do oddziału banku. Ta zawsze jest podpisywana w naszej obecności. Naszym klientom tłumaczymy zawiłości zapisów w umowie i nie widzę problemu, aby po jakimś czasie jeszcze raz do tej analizy wrócić. Od 8 lat pracuję w sprzedaży kredytów mieszkaniowych i ani razu jeszcze nie miałem przypadku, gdy sprawa musiała trafić do arbitrażu czy sądu. Niektóre zapisy klientom się nie podobają, wynika to zazwyczaj z faktu, że bank chce mieć solidne zabezpieczenie kredytu. W większości przypadków banki nie chcą zmieniać zapisów w umowach, ponieważ jednym z warunków udzielenia kredytu jest podpisanie umowy według wzoru banku. Jeśli w umowie jest zapis, który może budzić kontrowersje, zawsze pomagamy klientowi w renegocjacji zapisu. Reklamacje po wypłacie kredytu są na porządku dziennym, ale zawsze udaje się je rozwiązać polubownie. Za naszym pośrednictwem takie sprawy załatwia się szybciej i sprawniej, ponieważ DK NOTUS reprezentuje grupę kilkuset klientów miesięcznie.

Działalność BAK w latach 2002-2005

Rok

Ilość wniosków wpływa-jących

Ilość wydanych orzeczeń

Ilość orzeczeń wydanych na korzyść klienta

Ilość orzeczeń wydanych na korzyść banku

Sprawy zakoń-czone ugodą

Ilość wniosków zwróc. lub odrzuc.

Średnia wartość przedm. sporu

(w zł)

2002

od 1. 03.

764

582

30

158

29

365

2.600

2003

738

755

61

215

59

420

3.128

2004

813

746

51

137

68

490

4.219

2005

832

841

55

192

71

523

3.410

Zakres merytorycznych wniosków wpływających do BAK w latach 2002-2005

Rok

Kredyty

bankowe

Rachunki

i lokaty

Obrót

płatniczy

w tym karty

Papiery

wartościowe

Inne

Bez wskaz.

zakresu

merytor.

2002

285

217

154

11

79

18

2003

348

189

111

0

90

0

2004

454

131

98

0

130

0

2005

485

100

113

0

134

0

Jak załatwiać?

Jedyną formą wystąpienia do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jest przesłanie pocztą pisemnego wniosku o wszczęcie postępowania (nie można zwrócić się ani osobiście, ani telefonicznie).

Wniosek musi zawierać:

  • dane personalne klienta, adres i ewentualnie numer telefonu
  • nazwę banku, z którym wiedzie spór
  • dokładne określenie żądania wraz z uzasadnieniem
  • wartość przedmiotu sporu
  • dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że w ciągu 30 dni nie uzyskał z banku odpowiedzi na swoją skargę.

Koszty

Opłata za złożenie wniosku wynosi 50 zł (lub 20 zł, jeśli wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł). Jeżeli arbiter uzna, że sprawa nie leży w jego kompetencjach, klient otrzyma z powrotem połowę opłaty. Jeśli natomiast bank przegra sprawę, musi zwrócić całą kwotę opłaty.

Wniosek wysyła się na adres:

Bankowy Arbitraż Konsumencki, ul.Smolna 10a, 00-375 Warszawa

Opłatę należy wpłacić na podane poniżej konto, a do wniosku dołączyć ksero dowodu wpłaty:

PKO BP S.A. XV/ O Centrum Warszawa 55 1020 1156 0000 7702 0008 8120

2007-01-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców