W Polsce, po raz pierwszy od kilku lat, liderzy opinii pokładają większe zaufanie w świecie biznesu niż instytucjach rządowych – tak wynika z tegorocznej edycji badania Edelman Trust Barometer.
Podczas szczytu ekonomicznego w Davos, Richard Edelman zaprezentował najnowsze wyniki corocznego badania poziomu zaufania i wiarygodności Edelman Trust Barometer.
Według Edelman Trust Barometer 2012, Unia Europejska staje się obecnie regionem rosnącej nieufności obywateli do rządów, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych. W Europie 7 na 9 państw objętych badaniem odnotowało spadek zaufania do każdej z badanych grup, co oznacza, że ich łączny wynik poziomu zaufania (średnia zaufania do czterech instytucji: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych i mediów) wynosi poniżej 50%. W tych okolicznościach nie dziwi rosnący kryzys zaufania szczególnie w krajach strefy Euro, gdzie zaufanie pokładane w rządzie w spadło w ciągu roku o 18 punktów procentowych we Francji, a o ponad 14 punktów procentowych w Hiszpanii. Najprawdodpobniej rządzący zostali w nich powszechnie obarczeni winą za chaos finansowy i polityczny, których strefa Euro doświadczyła w ubiegłym roku.
Polska – biznes wyprzedza rząd w poziomie zaufania
W Polsce, zgodnie z tegorocznymi wynikami badania Edelman Trust Barometer, biznes uzyskał znaczącą przewagę w poziomie zaufania nad rządem — w tej chwili ufa mu 46% badanych, w porównaniu do 28% poziomu zaufania pokładanego w instytucjach rządowych (spadek zaufania do rządu o 14 punktów procentowych w porównaniu do wyników zeszłorocznych). Polacy zdecydowanie negatywnie oceniają wyniki aktywności rządu. Aż 47% uczestników badania deklaruje, że sytuacja w kraju zmierza w złym kierunku. Rożnica pomiędzy publicznymi oczekiwaniami dot. działań organów rządowych, a poziomem satysfakcji z ich realnych rezultatów, wynosi w niektórych przypadkach aż ok. 60 punktów procentowych (73% badanych oczekuje od rządu efektywnych działań w sferze finansów publicznych, a tylko 12% pozytwynie ocenia wyniki tych działań).
Ocena poziomu zaufania do świata biznesu wypada lepiej, szczególnie jeśli chodzi o kluczowe kompetencje operacyjne związane z innowacyjnością, konkurencyjnością i rentownością. Dane pokazują jednak, że firmy mają jeszcze wiele do zrobienia w kwestiach społecznych, takich jak ochrona środowiska, przedkładanie dobra klientów nad realizację zysków i uczciwe traktowanie pracowników. 61% badanych oczekuje od świata biznesu zaangażowania w rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych w kraju, a 58 % uważa, że jest istotnym dla firm aby w swoich działaniach uwzględniały potrzeby społeczne nie wpływając na swój wynik finansowy. Choć w Polsce biznes ogólnie obronił swój poziom zaufania, to w innych krajach Europy musi uporać się ze znaczącymi spadkami. W Niemczech zaufanie do biznesu zmniejszyło się z 52% do 34%. We Francji jest to spadek z 48% do 28%, a w Hiszpanii z 53% do 32%.
Barbara Kwiecień, General Manager Edelman Polska, komentuje: „Nie powinno być żadnych wątpliwości że firmy, które mają ambitne plany, a jedncześnie zachowują się odpowiedzialnie, są na najlepszej drodze do zdobycia zaufania klientów i interesariuszyszy. Jednak muszą one ciągle słuchać głosu swoich klientów, angażować się w rozwiązywanie problemów społecznych, działać w sposób przejrzysty i budować sojusze na rzecz wspólnego dobra, a nie samych zysków”.
Zaufanie do poszczególnych branż, autorytetów i źródeł informacji
W tegorocznej edycji badania w Polsce największym zaufaniem cieszy się branża technologiczna, ufa jej 73% badanych. W czołówce znalazł się także przemysł motoryzacyjny z 58% poziomem zaufania. Branże, którym Polacy ufają najmniej, to bankowość (zaufanie na poziomie 40%), energetyka (37%) i usługi finansowe (35 %). Obywatele UE pokładają mniej zaufania w firmach ze wszystkich branż, niż wynosi średnia światowa. Branża technologiczna pozostaje sektorem najbardziej godnym zaufania (średnio 73%), a drugie miejsce zajmuje branża spożywcza (59%). Zaufanie do banków w Europie konsekwentnie pozostaje na niskim poziomie i spadło wśród badanych we Francji o 29 punktów procentowych, a w Hiszpanii o 18.
W miarę rozwoju postaw obywatelskich w Polsce i w innych krajach europejskich zaufanie do autorytetów i źródeł informacji stale się rozprasza. W Polsce wciąż najbardziej wiarygodnymi dla badanych pozostają pracownicy naukowi uczelni wyższych (66% zaufania), eksperci technologiczni reprezentujący firmę (65%), „ludzie tacy jak ja” (56%) oraz reprezentanci organizacji pozarządowych i non-profit (56%). W ciągu roku, w całej Europie gwałtownie spadło zaufanie do szefów firm (CEO). Wśród polskich liderów opinii spadek zaufania do tej grupy wyniósł aż 41 punktów procentowych (z 68% do 27%).
Zgodnie z wynikami Edelman Trust Barometer, w Polsce spadek zaufania dotknał również liderów świata biznesu i rządu. Obie grupy zostały ocenione negatywnie, jednak to liderzy rządowi są mniej wiarygodni dla Polaków – aż około 47% uczestników badania pokazało brak zaufania do ich deklaracji i działań (liderom biznesu nie ufa 34% badanych). Organizacje pozarządowe w UE doświadczyły 4 punktowego spadku zaufania, ale na poziomie 55% pozostają bardziej wiarygodne niż biznes i rząd. W Polsce organizacje typu NGO są również liderami z podobnym poziomem zaufania.
Najbardziej cenionymi źródłami informacji w Polsce stały się media tradycyjne, którym ufa 43% badanych (wzrost z poziomu 30% w ubiegłym roku). Co ciekawe, mniejszym zaufaniem Polacy obdarzyli w tym roku tzw. social media, do których zaufanie spadło z 17% do 10%.
Komentując ustalenia badania Edelman Trust Barometer 2012, Robert Phillips, dyrektor generalny Edelman na kraje EMEA, powiedział: – W obliczu powszechnego braku zaufania do rządu biznes ma okazję przejąć rolę lidera. W 2012 r. biznes może zapewnić doskonałe produkty i usługi, miejsca pracy, rozwój gospodarczy i koncentrację na kliencie, ale dodatkowym wyzwaniem będzie podjęcie i wypełnienie zobowiązań w sferze społecznej i środowiskowej. To ważny przekaz dla firm w regionie.
Oto inne kluczowe ustalenia badań 2012 Edelman Trust Barometer:
- Zaufanie do biznesu spadło w skali globalnej z 56% do 53%. Chiny to jedyny kraj, w którym zaufanie do biznesu znacznie wzrosło (z 61% do 71%).
- Stany Zjednoczone utrzymały poziom zaufania do trzech kluczowych instytucji, inaczej niż w zeszłym roku, w którym odnotowały znaczne spadki wiarygodności organizacji pozarządowych, mediów, biznesu i rządu.
- Tradycyjne media i wyszukiwarki internetowe to najbardziej zaufane źródła informacji dla ludzi poszukujących ogólnych wiadomości, informacji o nowych produktach, wiadomości o kryzysie środowiskowym oraz ogłoszeń firm. Według badań tradycyjne media, telewizja, gazety i czasopisma są wciąż uważane za najbardziej wiarygodne źródła informacji.
- Wśród 18 – 29-latków media cyfrowe są najpopularniejszym źródłem wiadomości i informacji ogólnych.
- Z wyjątkiem branży technologicznej i motoryzacyjnej Korea Południowa doświadczyła niezwykłego kryzysu zaufania w każdym sektorze. Największe spadki zaufania odnotowała branża telekomunikacyjna (o 32 punkty do 39%.) oraz usługi finansowe (o 25 punktów do 39 %).
- Największy spadek zaufania do wszystkich kluczowych instytucji – rządu (o 53 punkty procentowe), organizacji pozarządowych (o 31 punktów), biznesu (o 18 punktów) i mediów (o 12 punktów – zaobserwowano w Brazylii. Podczas zeszłorocznych badań Trust Barometer Brazylii właśnie przyznano organizację Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 r. oraz Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2016 r., a prezydentem został wybrany Dilma Rousseff. Tegoroczny spadek odzwierciedla powrót do normy w biznesie oraz aresztowanie czterech urzędników rządowych pod zarzutem korupcji.
- W Japonii, kraju dotkniętym marcowym trzęsieniem ziemi i późniejszą katastrofą elektrowni nuklearnej, znacznie spadło zaufanie do trzech spośród czterech instytucji, w tym do rządu (o 26 punktów procentowych), mediów (o 12 punktów) i organizacji pozarządowych (o 21 punktów). Ten spadek zaufania rozciągnął się na pięć sektorów, w tym branżę energetyczną (o 46 punktów), media (21 punktów), banki (20 punktów) i usługi finansowe (17 punktów).
Źródło: Edelman Polska Sp. z o.o.