Volkswagen Bank Polska powstał w 1998 roku i w tym roku obchodzi swoje dziesiąte urodziny. Spółka jest częścią Volkswagen Financial Services AG, największej europejskiej instytucji świadczącej zintegrowane usługi związane z finansowaniem i zarządzaniem pojazdami samochodowymi, której portfel obejmuje obecnie 5,3 mln umów kredytowych lub umów leasingu.
– W ciągu 10 lat zdobyliśmy ogromne doświadczenie i stabilną pozycję na polskim rynku bankowym. Zawarliśmy ok. 175 tysięcy umów kredytowych o łącznej wartości ponad 5 miliardów złotych i zgromadziliśmy ponad miliard złotych na 50 tysiącach rachunków bankowych. Liczba naszych pracowników przekroczyła już 300 osób, a liczba współpracujących dealerów 220 salonów. Ponad 90% naszych klientów oraz współpracujących dealerów twierdzi, że poleciłoby współpracę z naszym Bankiem innym. Te wyniki są dla nas powodem do dumy – powiedział Jarosław Konieczka, Prezes Zarządu.
W 2007 r. bank udzielił ponad 16,6 tys. kredytów na zakup samochodów w systemie ratalnym, a ich łączna wartość wyniosła 619 mln zł. Pod względem liczby nowych umów oznacza to około 12% dynamikę sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Imponującą dynamiką pod względem wartości umów (ponad 69%) wykazał się współpracujący z Bankiem Volkswagen Leasing Polska, który zawarł w tym okresie 9 775 umów leasingu o łącznej wartości 581,2 mln PLN, w porównaniu do 343,6 mln PLN wygenerowanych w 2006 roku.
Suma bilansowa Grupy Kapitałowej Volkswagen Bank Polska S.A. w roku 2007 zamknęła się kwotą ponad 2 mld zł. Grupa zamknęła rok obrachunkowy zyskiem brutto w wysokości 42,2 mln zł i zyskiem netto w wysokości 32,9 mln PLN.
„W ubiegłym roku udało nam się zacieśnić współpracę z naszymi partnerami w zakresie sprzedaży naszych usług. Ponadto wprowadziliśmy do naszej oferty szereg nowych produktów oraz udoskonaliliśmy obsługę naszych klientów. Wyniki przeprowadzonych badań satysfakcji klientów kredytowych, leasingowych i ubezpieczeniowych potwierdzają skuteczność naszych działań. Nasz Bank postrzegany jest w kategoriach kompetencji, zaufania i innowacji” – powiedział Jarosław Konieczka, Prezes Zarządu.
W ciągu pierwszych 4 miesięcy tego roku Volkswagen Bank Polska zawarł ponad 6600 umów kredytowych o łącznej wartości 240 mln zł. Stanowi to prawie 10% wzrost, jeżeli chodzi o liczbę umów, i prawie 15% wzrost, jeżeli chodzi o wartość umów kredytowych, w porównaniu do analogicznego okresu roku 2007. Doskonałe wyniki osiągnęła również współpracująca z Bankiem spółka leasingowa. Do kwietnia Volkswagen Leasing Polska zawarł ok. 4000 umów leasingu, o wartości ponad 230 mln zł., osiągając tym samym ponad 50% dynamikę sprzedaży.
Kalendarium
1996 r. Decyzja Volkswagen Financial Services w Niemczech o utworzeniu spółki córki na polskim rynku.
1997 r. Przygotowanie do rozpoczęcia działalności Volkswagen Bank Polska. Nad wdrożeniem pracuje 20 osobowy zespół z niemieckiej firmy matki oraz 31 polskich pracowników.
1998 r. W lipcu Volkswagen Bank Polska rozpoczyna działalność operacyjną. Pod koniec roku Bank współpracuje ze 145 salonami dealerskimi. Bank rozpoczyna również ścisłą współpracę z Volkswagen Leasing Polska. Początkowa oferta firmy obejmuje dogodny kredyt złotówkowy na zakup nowych samochodów oraz leasing operacyjny. Bank zatrudnia 62 pracowników.
1999 r. W czerwcu, po niespełna roku działalności, Volkswagen Bank Polska może pochwalić się 10 tysiącami zawartych umów kredytowych. Jednocześnie stale poszerza swoją ofertę o nowe produkty – w październiku wprowadza kredyt na zakup samochodów używanych, a już w listopadzie leasing operacyjny z opcją zakupu. Liczba pracowników banku wzrasta do 90.
2000 r. W maju Volkswagen Bank Polska rozpoczyna współpracę z firmą Volkswagen Ubezpieczenia w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych. W listopadzie i grudniu wprowadza kolejne produkty – leasing operacyjny i kredyt denominowane do euro. W banku pracuje już 119 osób. Koniec tego roku oznacza również pierwszy dodatni wynik finansowy netto banku.
2001 r. W kwietniu rozpoczyna działalność Volkswagen Bank direct, oferując rachunki bankowe w formie bankowości bezpośredniej. Oferta zawiera wysoko oprocentowane konta oraz lokaty dla osób prywatnych i przedsiębiorców. Kompleksowa obsługa klientów odbywa się przez telefon i internet.
W czerwcu Volkswagen Financial Services AG oraz Kulczyk Pon Investment B.V. podpisują umowę o wzajemnej współpracy w zakresie usług finansowych na polskim rynku. W celu wzmocnienia pozycji rynkowej obie firmy łączą działania swoich spółek córek. Volkswagen Ubezpieczenia staje się spółką córką Volkswagen Bank Polska, natomiast Auto Leasing – spółką córką Volkswagen Leasing Polska. W rękach koncernu Volkswagen Financial Services AG pozostaje 60% udziałów Volkswagen Bank Polska oraz Volkswagen Leasing Polska, a pozostałe 40% udziałów przechodzi w posiadanie Kulczyk Pon Investment B.V.
W październiku Volkswagen Bank Polska wprowadza kredyt z ratą balonową na samochody nowe, natomiast w listopadzie leasing samochodów osobowych. Na koniec roku w banku zatrudnionych jest 167 pracowników. Zysk z tego roku ostatecznie pokrywa straty lat ubiegłych.
2002 r. W październiku Volkswagen Bank direct poszerza swoją ofertę o nowe produkty – nowoczesny rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy Konto e-direct, karty płatnicze VISA oraz Kredyt e-direct.
W rankingu Gazety Bankowej „Najlepsze banki 2001” Volkswagen Bank Polska, po niespełna czterech latach działalności, plasuje się na 4 pozycji wśród wszystkich polskich banków. W rankingu brano pod uwagę szereg kryteriów w ramach 3 głównych kategorii – struktury portfela, efektywności i dynamiki. Na sukces banku pracuje w tym roku już 209 pracowników.
2003 r. W czerwcu Volkswagen Bank Polska, we współpracy z Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy, rozszerza ofertę o nowe pakiety ubezpieczeń. Jako jeden z pierwszych w Polsce wprowadza: ubezpieczenie spłaty kredytu od ryzyka utraty pracy, ubezpieczenie straty finansowej (GAP) dla posiadaczy kredytów samochodowych. Dla umów leasingu wprowadza ubezpieczenie spłaty leasingu oraz ubezpieczenie straty finansowej leasingobiorcy (GAP).
W czerwcu Rzeczpospolita przyznaje Volkswagen Bank Polska pierwszą nagrodę w kategorii „Najlepsze Instytucje Finansowe 2002” w rankingu banków komercyjnych działających na polskim rynku. Oceniane kategorie w przypadku banków to efektywność, dynamika oraz bezpieczeństwo.
2005 r. We wrześniu Volkswagen Bank Polska we współpracy z firmą Škoda Auto Polska wprowadził ofertę promocyjną – Kredyt 50/50, który stał się w kolejnych latach bardzo popularną ofertą rynkową. Kredyt charakteryzował się oprocentowaniem 0% oraz brakiem jakichkolwiek kosztów. Klient kupując samochód wpłacał tylko 50% jego wartości. Pozostała kwota płatna była po roku bez prowizji i bez odsetek.
2006 r. Pod koniec roku we współpracy z Volkswagen Leasing Polska rozwinięta została własna sieć sprzedaży w zakresie flot Spółka wprowadziła 5 regionów sprzedaży produktów flotowych: Warszawa, Poznań, Kraków, Katowice i Gdańsk.
2007 r. Dynamiczny rozwój wyspecjalizowanej działalności Volkswagen Fleet Management. Działalność flotowa Volkswagen Leasing Polska prowadzona jest pod marką Volkswagen Fleet Management. Oferta obejmuje wszystkie marki samochodów i zawiera: najem długoterminowy, zarządzanie parkiem samochodowym, leasing operacyjny. W szczegółowy zakres oferty wchodzą: pełne finansowanie zakupu samochodów, nadzór nad procesami ich zamawiania i dostawy, rejestracja pojazdów, pełne ubezpieczenie w zakresie OC, AC, NW na preferencyjnych warunkach, 24-godzinny program pomocy drogowej wraz z samochodem zastępczym, kompleksowa likwidacja szkód komunikacyjnych, opieka serwisowa w autoryzowanych punktach przez cały okres trwania umowy. Dużym uatrakcyjnieniem oferty najmu długoterminowego jest usługa dodatkowa systemu kart paliwowych. Karty te umożliwiają bezgotówkowe zakupy paliwa na stacjach BP, Statoil i ORLEN.
