Prawo, dziennikarstwo, a może własny biznes? Jaką ścieżkę kariery wybrać, by w przyszłości czuć się spełnionym zawodowo? To pytania, które zadaje sobie wielu młodych ludzi – licealistów, studentów, a także absolwentów. Bank Credit Agricole, chcąc ułatwić im wybór ścieżki zawodowej, prowadzi program mentorski „Do pierwszej pracy”.
Wyniki raportu TNS Polska pt. „Projekt: Praca” pokazują, że aż 77 proc. tegorocznych maturzystów chce studiować, chociaż wątpi czy wykształcenie wyższe pomoże im w zdobyciu pracy. Niestety, ich wątpliwość wydają się być uzasadnione. Według Głównego Urzędu Statystycznego pod koniec 2013 roku na polskich uczelniach studiowało ponad 1,5 mln studentów. Wśród nich niemal 400 tysięcy na piątym roku, co oznacza, że zdecydowana większość z nich niebawem ukończy uczelnię z tytułem magistra. Tymczasem w I kwartale 2014 roku ogólna liczba osób bezrobotnych z wykształceniem wyższym wniosła niemal 1,3 mln.
Absolwenci, opuszczając Alma Mater, rzadko czują się gotowi do rozpoczęcia pracy. Badania Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA pokazują, że aż 45 proc. badanych potwierdza, że proces kształcenia nie przygotował ich do wejścia na ścieżkę kariery zawodowej.
Dzisiejszy rynek pracy to rynek kwalifikacji, na którym liczą się zarówno umiejętności społeczne, takie jak: komunikatywność, radzenie sobie ze stresem, współpraca z grupą, jak i kompetencje merytoryczne. Szansą ich zdobycia oraz doskonalenia są praktyki i staże organizowane przez firmy czy instytucje. W ich trakcie młodzi ludzie mają możliwość współpracy z ekspertami, dzięki czemu mogą skonfrontować zdobytą na uczelni wiedzą teoretyczną z praktyką. Jednocześnie coraz więcej specjalistów z różnych dziedzin dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym poprzez blogi tematyczne czy publiczne profile na portalach społecznościowych. Ten trend postanowił wykorzystać bank Credit Agricole, uruchamiając program mentorski „Do pierwszej pracy”, w którym rolę opiekunów pełnią osoby znane z blogosfery – eksperci z różnych branż.
– Do udziału w programie „Do pierwszej pracy” zaprosiliśmy psychologa, dziennikarza, managera, prawnika, przedsiębiorcę, kreatora wizerunku, finansistę, specjalistów ds. HR oraz obsługi klienta. Mentorzy na swoich fanpageach na Facebooku dzielą się swoimi doświadczeniami zawodowymi, stawiają pytania, zachęcające do dyskusji. Wszystko po to, aby zmotywować młodych ludzi do zastanowienia się nad wyborem drogi zawodowej oraz odkrycia tkwiącego w nich potencjału.– wyjaśnia Izabela Mościcka, dyrektor departamentu Public Relations w banku Credit Agricole.
Celem projektu jest bowiem wskazanie młodym ludziom możliwych kierunków rozwoju, zgodnych z ich umiejętnościami i zainteresowaniami oraz pokazanie na co warto zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru pierwszego miejsca pracy.
Zadaniem programu „Do pierwszej pracy” jest wsparcie i edukacja młodych. Na stronie internetowej WWW.dopierwszejpracy.pl bank publikuje artykuły eksperckie mentorów związane z początkami kariery w danym obszarze. Natomiast na oficjalnym kanale Credit Agricole na You Tube www.youtube.com/user/CABankPolska zainteresowani mogą znaleźć firmy poradnikowe przygotowane przez mentorów.
Dla osób, które jeszcze nie zdecydowały, w jakiej branży chcą się rozwijać lub chciałyby się utwierdzić w przekonaniu, że dobrze wybrały, przygotowano test w formie aplikacji internetowej. Składa się on z dziewięciu pytań, dotyczących życia codziennego, zawodowego oraz szkolnego i uczelnianego. Uzyskany w teście wynik określa preferencje zawodowe oraz podpowiada, który z mentorów programu „Do pierwszej pracy” może pomóc w planowaniu rozwoju osobistego i zawodowego. Aplikacja dostępna jest na fanpageu korporacyjnym banku na Facebooku: https://www.facebook.com/CreditAgricoleBankPolska/app_1463755857193976.