Dla sprzedających mieszkania w Warszawie nadszedł czas próby. Średni czas sprzedaży mieszkania wzrósł do 122 dni i jest najdłuższy od wiosny 2010 r.
Analiza marcowych i kwietniowych transakcji pokazuje, że coraz trudniej jest sprzedać w rozsądnym czasie mieszkanie. Do 122 dni wzrósł średni czas sprzedaży na rynku wtórnym w Warszawie. To o dwa tygodnie dłużej niż w pierwszych miesiącach roku. Już dawno nie obserwowaliśmy podobnych poziomów. Po raz ostatni zbliżony wynik odnotowaliśmy przed dwoma laty (128 dni).
Stabilizacja sprzedaży na poziomie nieprzekraczającym średniej 100 dni odchodzi już do przeszłości. Spadek tempa sprzedaży spowodowany z jednej strony coraz ostrzejszą polityką kredytową banków, z drugiej zaś brakiem możliwości finansowania w postaci programu Rodzina na swoim staje się coraz bardziej widoczny na rynku. Efektem obecnej sytuacji jest poszukiwanie przez klientów coraz mniejszych i tańszych mieszkań. Średnia (mediana) warszawskich transakcji z ostatnich dwóch miesięcy to 315 tys. zł. Taka kwota, przy średniej stołecznej 7,5 tys. zł za m kw. pozwala na kupno jedynie dwóch pokoi przekraczających nieznacznie 40 m kw. Prawie połowa wszystkich dokonanych w tym czasie transakcji to sprzedaż mieszkań do 40 m kw. Mieszkania powyżej 70 m kw. można znaleźć w co dziesiątej transakcji.
Dłuższy czas sprzedaży to również zwiększona skłonność sprzedających do obniżek ceny. Obecnie średni upust wynosi 3 proc., zaś w co ósmej transakcji negocjacje przekroczyły poziom 5 proc. Najwyższych negocjacji można spodziewać się przy zakupie mieszkań o metrażu większym niż 60 m kw. wybudowanych w latach 70-tych XX w. Choć wielka płyta bywa często wybierana do zakupu, największe mieszkania wybudowane w tej technologii spotykają się z zainteresowaniem dopiero po radykalnych obniżkach ceny ofertowej.
Metodologia Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse & Partnerzy S.A. w Warszawie. Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ceną ofertową z momentu rejestracji oferty w bazie ofert Metrohouse a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży. Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru (najkrótsze i najdłuższe czasy sprzedaży). Zastrzeżenie: Ekspozycja oferty na rynku może być odpowiednio dłuższa z uwagi na możliwość bezpośredniego oferowania nieruchomości przez właściciela przed podpisaniem umowy pośrednictwa z agencją. |
Źródło: Metrohouse