PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacje7 nieoczywistych efektów epidemii

7 nieoczywistych efektów epidemii

Informacje 21.01.2021 (06:52) artykuł nadesłany

Mniej rozwodów, ogromny wzrost zainteresowania adopcjami zwierząt czy wybuch popytu na nieruchomości rekreacyjne – to tylko kilka ze zmian, które zaszły w związku z epidemią w Polsce.

Single father applying pollution mask to his daughter. They are outside.

Codzienna porcja danych na temat rozwoju epidemii czy ograniczenia nałożone na gospodarkę – o tych tematach w kontekście epidemii mówi się powszechnie. Wirus zmienił jednak w naszym życiu też rzeczy, które umykają głównym nagłówkom gazet i portali informacyjnych. Oto lista 7 z nich. Aby było jasne – pominęliśmy ewidentnie negatywne skutki zarazy.

1. Zapragnęliśmy mieć pupila

I tak na przykład sporym zaskoczeniem jest duże zainteresowanie zwierzętami domowymi. Wszystko wskazuje na to, że w tych niecodziennych czasach po prostu zapragnęliśmy mieć pupila. I nie był to jedynie trend związany z ograniczeniem w przemieszczaniu się, w ramach którego posiadanie psa stanowiło żelazny glejt. Sytuacja utrzymuje się już bowiem od kilku miesięcy. Efekt jest taki, że w grudniu 2020 r. ceny zwierząt domowych były w Polsce o ponad 29% wyższe niż rok wcześniej – wynika ze szczegółowych danych Eurostatu na temat zmian cen.

Motywacje mogły być oczywiście różne, choć w tym wypadku racjonalna wydaje się potrzeba bliskości. Dla osób bardziej utylitarnych nie bez znaczenia jest też fakt, że częściej dziś pracujemy z domu, a to np. wybitnie ułatwia wstępny trening młodego psa.

2. Więcej śpimy

Skoro już o pracy z domu wspominamy, to nie można nie powiedzieć o jeszcze jednym aspekcie naszego codziennego życia, który epidemia zmieniła. Chodzi o sen. Po prostu, skoro nie musimy marnować czasu na codzienne dojazdy do biura, to i mamy więcej czasu na inne rzeczy w ciągu dnia. Przynajmniej część z nas odzyskany czas postanowiła zainwestować w sen.

Firma Firstbeat oszacowała, że epidemia wydłużyła przeciętny sen o 14 minut (link). W tym przypadku większość badanych pochodziła z Finlandii, ale zaskakująco zbieżne dane podała firma Polar. Według niej także Amerykanie i Niemcy wydłużyli swój sen średnio o 14 minut (link).

3. Ćwiczymy w domu

Niestety w tym samym badaniu Firstbeat sugeruje, że mniej się ruszamy. Mniej wychodzimy z domu, a więc też wzrosło grono osób wykonujących mniej niż tysiąc kroków dziennie. To ma oczywiście szereg negatywnych konsekwencji. Ale nawet w ich gąszczu możemy znaleźć choć jedną pozytywną zmianę – częściej dbamy o kondycję w domu. W Polsce zainteresowanie tym tematem szczególnie mocno wzrastało przy okazji zamykania siłowni czy basenów. Doskonale obrazują to dane Google. W całym 2020 roku frazę „ćwiczenie w domu” wyszukiwaliśmy ponad dwa razy częściej niż w 2019 roku.

Mało tego, w marcu i kwietniu szukaliśmy sposobu na dbanie o kondycję we własnych czterech ścianach tak powszechnie, jak jeszcze nigdy wcześniej. Wyraźny był też wzrost zainteresowania tym tematem w październiku, gdy siłownie i baseny znowu zostały zamknięte. Jesienią szukaliśmy jednak podpowiedzi na temat dbania o kondycję w domu znacznie rzadziej niż na wiosnę.

4. Remontujemy mieszkania

Jesienią i wiosną mieliśmy też wyraźny ruch w obszarze remontów. Siedząc w domu po prostu postanowiliśmy zadbać o nasze otoczenie. Pewnie też dlatego markety budowlane przeżywały ponadprzeciętne oblężenie, a szczególnym powodzeniem cieszyły się artykuły wykorzystywane do wykończenia wnętrz. W odpowiedzi na pytania portalu mieszkanie.pl potwierdzali to na przykład przedstawiciele takich firm jak Leroy Melrin czy PSB. Co więcej, Grupa PSB chwaliła się nawet, że od stycznia do września zanotowała wzrost sprzedaży w kategorii ogród i hobby aż o 1/4. Niemal o 1/5 wzrosła też sprzedaż wyposażenia, AGD, farb i lakierów. Kilkanaście procent więcej pieniędzy wydaliśmy w kasach tej firmy na narzędzia, dekoracje czy akcesoria elektryczne i oświetleniowe.

To, że siedząc w domach postanowiliśmy podnieść ich standard potwierdzają też dane GUS na temat sprzedaży detalicznej. Od stycznia do listopada meble, RTV i AGD były jedyną kategorią wyodrębnioną w urzędowym badaniu, która zaliczyła wzrost względem sytuacji sprzed roku i to o 5% (w cenach stałych).

5. Mniej rozwodów

Pozytywnym zaskoczeniem jest też to co dzieje się ze statystykami dotyczącymi zainteresowania tematem rozwodów. Te wbrew obiegowej opinii wcale przy okazji izolacji nie wystrzeliły w kosmos. Wręcz odwrotnie – w okresie epidemii znacznie rzadziej szukaliśmy informacji o tym jak formalnie się rozstać. Spadek rzędu 19% względem sytuacji z 2019 roku może nie jest spektakularny, ale gdyby miał się on wprost przełożyć na mniej rozstań, to rok epidemii mógłby uratować aż 12-13 tysięcy małżeństw w Polsce.

Oczywiście pesymista mógłby powiedzieć, że działo się tak ze względu na utrudnienia w składaniu pozwów (np. zamknięcie sądów). W efekcie czas dopiero pokaże jak epidemia wpłynie na twarde dane na temat rozwodów w Polsce. Póki na nie czekamy, to jako ciekawostkę możemy jedynie wspomnieć o wycinkowych danych przytoczonych przez lokalną rozgłośnię – Radio 5 Suwałki. Wynika z nich, że do tamtejszego sądu w 2020 roku wpłynęło 686 wniosków o rozwód, podczas gdy rok wcześniej było ich ponad 800.

6. Rzuciliśmy się na działki

Okresowym może się też okazać inny trend, który zawładnął Polakami w 2020 roku. Chodzi o gwałtowny wzrost zainteresowania posiadaniem własnego azylu poza miejscem zamieszkania. W efekcie oblężone były firmy wynajmujące przyczepy kempingowe czy kampery. Tysiące z nas szukało wolnych działek w kompleksach Rodzinnych Ogródków Działkowych. Na pniu sprzedawały się działki rekreacyjne, ale też znacznie więcej osób szukało zwykłych działek rolnych czy leśnych.

Dane zebrane przez HRE Investments sugerują, że w każdej z tych kategorii zainteresowanie w czasie epidemii było w 2020 roku o co najmniej kilkadziesiąt procent wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Ten wzrost popytu spowodował, że działki zalegające w ofertach od lat znalazły w końcu swoich amatorów, a i same ceny nieruchomości dających wytchnienie rosły. Przy tym wraz ze spodziewanym wychodzeniem z epidemicznych ograniczeń trzeba się spodziewać, że popyt na działki zacznie się normalizować.

7. Jak trwoga, to do Boga

Znanym od wieków mechanizmem jest też to, że wielu z nas w niepewnych czasach zwraca się ku wierze. Nie inaczej było i przy okazji epidemii. W efekcie na portalu You Tube zaraza wygenerowała wzrost popularności kanałów o tematyce katolickiej. Przykładem może być ten prowadzony przez najpopularniejszego dominikanina w kraju – o. Adama Szustaka. W ciągu 10 miesięcy – licząc od początku epidemii – liczba subskrybentów jego kanału (Langusta na palmie) wzrosła o około 20%, czyli 130 tysięcy osób.

Bartosz Turek, główny analityk HRE Investments

koronawirus 2021-01-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: koronawirus

Sprawdź także:

a 0 7. PKO Bieg Charytatywny – 4,7 tys. uczestników i 22 tys. okrążeń
29.09.2023 (13:39) – informacja prasowa

7. PKO Bieg Charytatywny – 4,7 tys. uczestników i 22 tys. okrążeń

4,7 tys. uczestników wzięło udział w 7. PKO Biegu Charytatywnym, który odbył się 23 września. Wszyscy zawodnicy …

a Analizy 0 Rynek kredytów hipotecznych pędzi w górę. Branża pośrednictwa finansowego w II kw. 2023 roku
29.09.2023 (13:38) – informacja prasowa

Rynek kredytów hipotecznych pędzi w górę. Branża pośrednictwa finansowego w II kw. 2023 roku

Dynamika wzrostów sprzedaży na rynku kredytów mieszkaniowych, którą odnotowano już  w pierwszych miesiącach 2023 …

a Analizy 0 Koszty najmu studenckiego w Polsce. W jakich miastach jest najdrożej?
29.09.2023 (13:35) – informacja prasowa

Koszty najmu studenckiego w Polsce. W jakich miastach jest najdrożej?

Centrum AMRON przedstawiło wyniki piątej edycji badania sytuacji mieszkaniowej studentów w Polsce. Spośród …

a 0 WIB: Polscy uczniowie chcą uczyć się w szkole o zrównoważonym rozwoju
29.09.2023 (13:34) – informacja prasowa

WIB: Polscy uczniowie chcą uczyć się w szkole o zrównoważonym rozwoju

Wśród uczniów szkół ponadpodstawowych w Polsce, co trzeci nie spotkał się na lekcjach z pojęciem zrównoważonego …

a 0 VeloBank z tytułem Solidnego Pracodawcy 2023
29.09.2023 (13:33) – informacja prasowa

VeloBank z tytułem Solidnego Pracodawcy 2023

VeloBank dołączył do grona firm wyróżnionych certyfikatem Solidny Pracodawca 2023. Uznanie zyskały realne szanse …

a 0 Już prawie 2,3 miliona klientów używa nowej Santander mobile
28.09.2023 (15:25) – informacja prasowa

Już prawie 2,3 miliona klientów używa nowej Santander mobile

Bank wprowadził nową aplikację Santander mobile z odmienionym designem i zaawansowanymi możliwościami …

PRNews.pl

Zobacz również

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” cieszy się wzięciem. ZBP pokazał nowe dane

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” cieszy się wzięciem. ZBP pokazał nowe dane

Banki podpisały prawie 12 tys. umów w…

ZBP proponuje kryterium dochodowe w wakacjach kredytowych

ZBP proponuje kryterium dochodowe w wakacjach kredytowych

Z przedłużonych wakacji kredytowych powinny skorzystać jedynie…

„Alicja-BIS”, czyli patologiczne kredyty w TBS-ach. Mieszkańcy mówią: dosyć!

„Alicja-BIS”, czyli patologiczne kredyty w TBS-ach. Mieszkańcy mówią: dosyć!

Społeczność skupiona wokół inicjatywy Obywatel TBS alarmuje,…

Banki mają już ponad 700 placówek bezgotówkowych. Nowe zestawienie

Banki mają już ponad 700 placówek bezgotówkowych. Nowe zestawienie

Rośnie sieć bankowych placówek bezgotówkowych. Z danych…

Te banki zamknęły najwięcej placówek w ciągu minionego roku. Nowe dane

Te banki zamknęły najwięcej placówek w ciągu minionego roku. Nowe dane

Na koniec czerwca 2023 r. ankietowane przez…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

wiczkax:

na pewno, w końcu to dość popularny temat …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

wszystko jest klarowne i łatwo się to ogarnia …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

zdecydowanie, żeby potem nie zostać z ręką w nocniku …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

no wiesz czasami to różnie bywa, niestety :c …

czw, 28 wrz 2023 (14:03) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

no nie, nikt nie będzie ponosił takiej odpowiedzialności …

czw, 28 wrz 2023 (13:55) • Inflacja jest niekorzystna nawet dla obligacji zabezpieczonych przed inflacją

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • zgarnijpremie.pl
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców