Aż 72% Polaków przyznaje, że sposób prezentacji ofert banków często wprowadza klientów w błąd – wynika z raportu „Banki: kryzys zaufania” firmy doradczej On Board PR opartego o badania zrealizowane przez PBS DGA – Jednocześnie 48% Polaków uważa, że banki mogłyby cieszyć się większym zaufaniem mówiąc o swoich usługach w bardziej zrozumiały sposób.
Jak wynika z raportu „Banki: kryzys zaufania” przygotowanego przez firmę On Board PR (www.onboard.pl) na podstawie badań firmy PBS DGA (www.pbsdga.pl), prawie połowa (48%) Polaków jest zdania, że zrozumiałe komunikowanie szczegółów oferty wpłynęłoby na wzrost zaufania do banków. Wśród trzech najważniejszych czynników znalazło się też rzetelne informowanie (49%) i doradztwo zgodne z ich interesem klienta (49%). Jednocześnie badania wskazały, że zdaniem 72% dorosłych Polaków sposób prezentacji ofert banków często wprowadza klientów w błąd. Przeciwnego zdania było zaledwie 10% respondentów
„Tylko 1% Polaków uważa, że lekarstwem dla banków na brak zaufania klientów jest zmiana oferty, pobieranie niższych opłat czy obniżenie oprocentowania kredytów. Dla ogromnej większości zdecydowanie ważniejszy jest sposób komunikacji banków z klientami. Polacy oczekują też otwartej, rzetelnej i zrozumiałej komunikacji, nie tylko w zakresie oferty, ale również sytuacji banków i ich działalności.” – komentuje Katarzyna Szczypek z firmy On Board PR – „Na polu komunikacji z klientami banki w Polsce mają bardzo wiele do zrobienia, szczególnie w obszarze edukacji swoich klientów. Nie brakuje przykładów kiedy to konsekwencje braku wiedzy polskiego społeczeństwa ponosiły właśnie instytucje finansowe.”
Polacy nisko oceniają też swoją wiedzę na temat finansów. Aż 35% z nich deklaruje, że nie posiada żadnej wiedzy z tej dziedziny. Dalsze 42% uważa, że zna podstawowe pojęcia przyznając jednocześnie, że mogliby wiedzieć na ten temat dużo więcej. Zaledwie 17% Polaków ocenia swoją wiedzę jako wystarczającą lub dobrą.
„Poziom wiedzy społeczeństwa na temat bankowości jest niewielki, zwłaszcza wśród osób, które korzystają tylko z najprostszych produktów jak rachunek ROR czy karta bankomatowa. Jest dużo wyższy wśród osób sięgających po usługi takie jak konto oszczędnościowe, fundusze inwestycyjne” – komentuje wyniki Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „Jednak nawet wśród osób z wyższym wykształceniem czy np. pełniących funkcje kierownicze ponad 15% deklaruje , że posiada niewielką wiedzę o bankowości i finansach”
Z przeprowadzonych badań wynika również, że aż 98% Polaków uważa, że oferty banków powinny informować o możliwym ryzyku finansowym oraz o wszystkich istotnych warunkach i ograniczeniach. Jednocześnie aż 30% respondentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że oferta powinna podkreślać przede wszystkim korzyści.
Raport „Banki: kryzys zaufania” porusza też kwestię popularności różnych produktów związanych z bankowością. Wskazuje, że do najpopularniejszych należą konta bankowe i karty bankomatowe, które posiada już ponad połowa Polaków. Jednocześnie badania wskazują, że wciąż aż 31% dorosłych Polaków nie korzysta z żadnych usług bankowych.
Raport „Banki: kryzys zaufania” jest następnym z serii opracowań On Board PR przygotowanych we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem były opinie Polaków na temat wizerunku polskich banków w oczach klientów. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom i przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone we wrześniu 2009 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie 1090 dorosłych mieszkańców Polski. Raport „Banki: kryzys zaufania” będzie udostępniony bezpłatnie na stronie www.onboard.pl
Źródło: On Board PR