System Zielonej Karty jest jednym z najstarszych porozumień międzynarodowych, które wciąż obowiązują. Dzięki wspomnianemu systemowi, europejscy kierowcy już od 62 lat nie muszą wykupywać osobnych polis przy wjeździe do innego kraju. W takiej sytuacji może być potrzebny tylko specjalny certyfikat ubezpieczenia OC (tzw. Zielona Karta).
Integracja europejska nieco zmniejszyła znaczenie Zielonej Karty. Mimo tego, osoby planujące podróż do niektórych krajów, nadal muszą przygotować dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC.
Specjalny dokument trzeba posiadać m.in. w Rosji i Turcji
System Zielonej Karty powstał o oparciu o uregulowania Rekomendacji Genewskiej ONZ z 1949 roku. Obecnie należy do niego 46 państw z Europy, Afryki i Azji. Większość tych krajów dodatkowo podpisała tzw. Porozumienie Wielostronne. Na mocy wspomnianego porozumienia domniemuje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji.
„Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują System Zielonej Karty i Porozumienie Wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową)” – tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Nina Kuczyńska wyjaśnia, że Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w dniu akcesji do UE (tzn. 1 maja 2014 r.).
Wówczas znacznie zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od Polaków (patrz poniższa tabela). Dodatkowy certyfikat ubezpieczenia jest potrzebny m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Warto zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2012 r. taki dokument nie jest już wymagany w Serbii. Polakom wybierającym się do pobliskiego Kosowa, nie wystarczy nawet Zielona Karta. W tym kraju potrzebne jest ubezpieczenie graniczne.
Nina Kuczyńska przypomina, że wzór Zielonej Karty wygląda identycznie w przypadku wszystkich ubezpieczycieli. Opisywany dokument składa się z dwóch identycznych części, które można łatwo rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy. Dzięki temu będzie on mógł łatwiej dochodzić roszczeń z tytułu OC. Warto wiedzieć, że Zielona Karta jest ważna tylko w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku).
Informacje na temat obowiązków polskich kierowców, które są związane z Zieloną Kartą lub ubezpieczeniem granicznym | ||
---|---|---|
Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty | ||
Andora | Luksemburg | Wyspy Normandzkie |
Austria | Łotwa | Wyspy Owcze |
Belgia | Malta | Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez Zielonej Karty |
Bułgaria | Monako | |
Chorwacja | Niemcy | |
Cypr | Norwegia | Albania |
Czechy | Polska | Azerbejdżan |
Dania | Portugalia | Białoruś |
Estonia | Rumunia | Bośnia i Hercegowina |
Finlandia | San Marino | Czarnogóra |
Francja | Serbia | Iran |
Gibraltar | Słowacja | Izrael |
Grecja | Słowenia | Maroko |
Hiszpania | Szwajcaria | Mołdawia |
Holandia | Szwecja | Macedonia |
Irlandia | Węgry | Rosja |
Islandia | Wielka Brytania | Tunezja |
Lichtenstein | Włochy | Turcja |
Litwa | Wyspa Man | Ukraina |
Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego → | Kosowo | |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK)
|
Zielona Karta coraz częściej jest gratisem do pakietu OC
Spora część polskich kierowców w ogóle nie potrzebuje Zielonej Karty. Tym niemniej, wielu ubezpieczycieli traktuje taki certyfikat, jako darmowy dodatek do sprzedawanej polisy OC. Takie rozwiązanie przewiduje między innymi:
- AXA Direc
- Aviva
- Generali
- Link4
- PZU
W przypadku polis oferowanych przez ERGO Hestię, dopłata za Zieloną Kartę będzie tylko symboliczna (5 zł). Warto nadmienić, że dwóch ubezpieczycieli (Aviva i Link4) deklaruje możliwość przesłania Zielonej Karty w liście. „Niezależnie od sposobu wydania tego dokumentu i jego kosztu, trzeba dokładnie sprawdzić, czy ochrona będzie aktywna we wszystkich krajach znajdujących się na trasie przejazdu. W praktyce może okazać się, że bezpłatna Zielona Karta nie działa w państwach o podwyższonym ryzyku kolizji (przykład: Rosja)” – ostrzega Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zasady wydawania Zielonej Karty przez krajowych ubezpieczycieli | |
---|---|
Nazwa ubezpieczyciela | Zasady wydawania Zielonej Karty |
AXA Direct | Posiadacze pakietów OC i pakietów OC + AC w AXA Direct, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. |
Aviva | Zielona Karta jest wydawana bezpłatnie. W razie potrzeby, klient firmy Aviva powinien telefonicznie poinformować tę firmę. Po zgłoszeniu, Zielona Karta zostanie wysłana pocztą. |
Compensa | Posiadacze polis OC w Compensa, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. |
Ergo Hestia | Posiadacze polis OC w Ergo Hestia otrzymają Zieloną Kartę za dodatkowe 5 zł. |
Generali | Posiadacze polis OC w Generali, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. |
InterRisk | Posiadacze polis OC w InterRisk, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. |
Link4 | Zielona Karta jest wydawana bezpłatnie. W razie potrzeby, klient Link4 powinien telefonicznie poinformować tę firmę. Po zgłoszeniu, Zielona Karta zostanie wysłana pocztą. |
PZU | Posiadacze polis OC w PZU, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. |
Uniqa | Posiadacze polis OC w Uniqa, za darmo otrzymają Zieloną Kartę. |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl |
Kierowca wnioskujący o Zieloną Kartę musi również pamiętać, że ten certyfikat nie rozszerza ochrony wynikającej z polisy OC dla kierowców. „Osoby szukające pełnego zabezpieczenia przed skutkami wypadku za granicą, będą musiały zakupić odpowiednią polisę Autocasco” – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Ubea.pl