PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBanki muszą wprowadzać innowacje zorientowane na potrzeby klientów

Banki muszą wprowadzać innowacje zorientowane na potrzeby klientów

Wiadomości 01.07.2014 (12:19)

Nieustannie zmieniające się potrzeby oraz preferencje klientów, w połączeniu z niezwykle wysokim tempem wprowadzania innowacji cyfrowych, z jakim mamy do czynienia ostatnimi laty, spowodowały podniesienie poprzeczki w zakresie poziomu obsługi, jakiego klienci oczekują od swych banków.

Rosnąca popularność i coraz powszechniejsze wykorzystanie kanałów społecznych, cyfrowych oraz mobilnych doprowadziło do transformacji sektora bankowości, szczególnie detalicznej, i dało możliwość zaoferowania klientom szerszej, bardziej innowacyjnej i zorientowanej na zaspokojenie ich konkretnych potrzeb gamy produktów bankowych.

Siłą napędową owych przemian są nakłady na rozwiązania informatyczne – na horyzoncie pojawiają się więc nowe, związane z nimi szanse i możliwości. Według londyńskiej firmy konsultingowej Ovum, charakteryzujące się największym poziomem wydatków na rozwiązania informatyczne rynki w Zachodniej Europie oraz USA zanotują na przestrzeni kolejnych pięciu lat wzrosty wynoszące odpowiednio 2,9 oraz 4,8 %.

Jednak pomimo rosnącej liczby klientów, wysokiego tempa innowacji oraz wyższych wydatków na IT, sektor bankowy nadal nie potrafi w pełni wykorzystać możliwości rewolucji cyfrowej. Oczekiwania, jakie klienci mają wobec aplikacji cyfrowych i mobilnych nie ograniczają się już tylko do prostych usług z zakresu bankowości elektronicznej oferowanych powszechnie w ramach większości cyfrowych produktów bankowych.

Poza tym, trapione usterkami systemów, błędami aplikacji mobilnych oraz przerwami w pracy sieci, banki nadal nie są w stanie zapewnić swym klientom całkowicie bezproblemowej i bezstresowej obsługi kojarzonej powszechnie z bardziej technologicznie zaawansowanymi, popularnymi markami konsumenckimi.

Podstawową przyczyną tego stanu rzeczy jest balast, jakim obciążone są zaplecza operacyjne banków.

W większości z nich infrastruktura zaplecza operacyjnego została zaprojektowana – a w niektórych przypadkach wybudowana – ponad 30 lat temu. Od tamtej pory podlegała ona wielu przeróbkom, udoskonaleniom i modyfikacjom, które pełniły rolę prowizorycznych i tanich rozwiązań doraźnych problemów, a nie służyły osiągnięciu długofalowych celów. Podstawowe systemy bankowe, zaprojektowane z uwzględnieniem potrzeb użytkowników wewnętrznych, nie są w stanie sprostać wymaganiom dzisiejszej epoki. Nowa generacja kompleksowych i niezwykle użytecznych rozwiązań cyfrowych dostępnych dla klientów wymaga, by zaplecze banku reagowało na definiowane w czasie rzeczywistym potrzeby klientów równie szybko i skutecznie, jak pełniące rolę pośrednika rozwiązania komunikacyjne.

Dzisiejsi, swobodnie poruszający się w cyfrowym świecie klienci oczekują, że ich transakcje realizowane będą w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, oraz że usługi będą dostępne w sposób nieprzerwany. Wiele produktów bankowych oferowanych jest jednak klientom za pośrednictwem wiekowej, cyfrowej fasady opartej na fundamencie przestarzałych rozwiązań technologicznych przeznaczonych pierwotnie na potrzeby użytkowników wewnętrznych, a nie klientów, którzy realizują transakcje w bezpośredniej interakcji z bankiem.

Ponadto zaplecze operacyjne postrzegane jest często jako centrum kosztów, co utrudnia zdefiniowanie oszczędności, jakie można wygenerować poprzez gruntowną przebudowę wewnętrznych systemów. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w których kadencje zarządów czy też okresy realizacji cykli zakupowych są znacznie krótsze niż czas potrzebny na urzeczywistnienie się korzyści, jakie niesie ze sobą modernizacja struktury informatycznej, co nie zachęca zbytnio do wprowadzania istotnych zmian.

Zamiast koncentrować się na oferowaniu innowacyjnych rozwiązań z zakresu obsługi klienta, banki detaliczne skupiają się raczej na bieżącym przetwarzaniu transakcji, co znacząco spowalnia proces wdrażania nowych, zorientowanych na potrzeby klienta technologii. Jest to poważny błąd.

Klienci coraz częściej oczekują od firm, z którymi współpracują – w tym również od banków – że będą one podchodziły do klientów w sposób indywidualny, antycypując ich potrzeby oraz aktywnie angażując ich w tworzenie rozwiązań dostosowanych do ich potrzeb. Wiele marek detalicznych i konsumenckich nie poradziło sobie z cyfrowym wyzwaniem, które okazało się być gwoździem do trumny ich modeli biznesowych, zmuszając je do ustąpienia miejsca na rynku nowym, bardziej elastycznym graczom.

Sektor bankowy nie stanowi tu żadnego wyjątku.

Nowe, innowacyjne firmy nieustannie przejmują wiele tradycyjnych, masowych usług oferowanych przez banki. Aby walczyć z tym zjawiskiem, banki powinny w bardziej zdyscyplinowany sposób podejść do problemu wykorzystania w swej działalności bardziej zorientowanych na klienta, systemowych rozwiązań technologicznych. Chcąc zachować swą konkurencyjność, banki muszą rozwiązać problemy trapiące ich zaplecza operacyjne oraz zainwestować czas, pieniądze i cierpliwość niezbędne do zmodernizowania i przeprojektowania swej własnej infrastruktury, tak by lepiej dostosować ją do oczekiwań klientów i otworzyć na potrzeby użytkownika końcowego.

Najskuteczniejszym sposobem przeprowadzenia takich zmian jest współpraca z partnerami technologicznymi, którzy są w stanie zapewnić rozwiązania i usługi umożliwiające bankom uwolnienie i usprawnienie ich systemów podstawowych, oraz zbudowanie spójnego, silnego kręgosłupa cyfrowego bez konieczności rozpoczynania wszystkich prac od zera. Tylko takie rozwiązanie pozwoli bankom wykorzystywać możliwości wszystkich kanałów współczesnej komunikacji, jednocześnie spełniając wysokie wymagania klientów indywidualnych i biznesowych, którzy – doświadczywszy wygody związanej z zakupami w Internecie, wyszukiwaniem muzyki online czy też korzystaniem z tysięcy mobilnych aplikacji – nie zgodzą się na to, by oferta ich banku była uboższa.

Balazs Fejes, EPAM Systems

www.headlines.pl

2014-07-01
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców