Światowe marki, które doskonale znane są również polskim klientom, znalazły się w grupie 10 najdroższych marek według raportu BrandZ Global Top 100. W raporcie uwzględniono sektor bankowy, ubezpieczeniowy oraz sektor kart kredytowych. Cała branża finansowa odnotowała wzrosty – podaje firma badawcza Millward Brown.
Operator kart kredytowych Visa zajął 7. miejsce w ogólnym zestawieniu najdroższych marek świata. Wartość marki Visa jest dwukrotnie większa niż głównego konkurenta – MasterCard. Opiewa ona na ponad 79 mln USD przy 49 mln USD MasterCard. Obie firmy działające w sektorze kart płatniczych podniosły swoją wartość o ponad 40 proc. w porównaniu do zeszłego roku.
Sektor bankowy podniósł swoją wartość o 15 proc., a jego liderem jest brytyjski HSBC. Drugie miejsce zajął Citi, przy czym zanotował ponad dwukrotnie większy wzrost wartości (30 proc.) w stosunku do zeszłego roku niż HSBC (13 proc.). Swoją pozycję umacnia również marka ING Banku (wzrost wartości o 29 proc.) pomimo zmian strukturalnych spółki oraz stopniowego wycofywania się z amerykańskiego rynku.
Średni wzrost wartości branży ubezpieczeniowej wyniósł 11 proc. Trzy największe grupy ubezpieczeniowe pochodzą z rynku azjatyckiego. Dopiero 5. miejsce zajęła firma ubezpieczeniowa działająca globalnie – AXA. Francuska AXA wyraźnie odstaje od czołówki rankingu przy czym w ciągu roku zyskała na wartości najwięcej (44 proc.).
Największe marki bankowe i ubezpieczeniowe świata w 2014 r.
Największe marki bankowe i ubezpieczeniowe świata w 2014 r. | ||||
Miejsce |
Bank |
Wartość w 2014 r.
[mln USD] |
Firma ubezpieczeniowa |
Wartość w 2014 r.
[mln USD] |
1 |
HSBC |
27,051 |
Ping An |
12,409 |
2 |
Citi |
17,341 |
China Life |
12,026 |
3 |
J.P. Morgan |
12,356 |
AIA |
8,344 |
4 |
Santander |
11,06 |
State Farm |
8,314 |
5 |
ING Bank |
9,771 |
AXA |
5,645 |
Mateusz Gawin, Bankier.pl