PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPrzyszłość bankowości mobilnej to serwisy lite

Przyszłość bankowości mobilnej to serwisy lite

Nasz gość 04.03.2014 (09:39)
Bankowość mobilna

Przyszłością bankowości mobilnej są strony lite. Nie sposób sobie wyobrazić, że banki będą utrzymywać i rozwijać w długim okresie kilka platform. Wrócą do rozwiązań opartych o serwisy lite, ale ze względów kosztowych realizowanych w technologii RWD – mówi Marcin Żuchowicz, prezes firmy e-point.


Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Banki pojawiają się w segmentach, które do tej pory nie kojarzyły się z klasyczną bankowością. Czy to jakiś nowy trend na rynku?

Marcin Żuchowicz, prezes firmy e-point: Banki będą wchodzić w niebankowe rozwiązania. Wszystko co można było powiedzieć w takiej klasycznej bankowości zostało już powiedziane. Banki i inne instytucje finansowe będą próbowały osadzić swoje produkty w szerszym kontekście potrzeb użytkowników indywidualnych biznesowych. Wokół tej idei zorganizowany jest chociażby zbudowana przez naszą firmę platforma handlowo-aukcyjna dla firm Aleo.pl należąca do ING Banku Śląskiego. Jesteśmy przekonani, że inne banki będą również poszukiwać innowacyjnych rozwiązań i to w zupełnie zaskakujących obszarach.

Może pan podać jakiś przykład?

Nie możemy mówić o konkretnych firmach, natomiast rozmawiamy z kilkoma instytucjami i często są to rozmowy o rozwiązaniach, które niekoniecznie byśmy wiązali z finansami.

Co takiego można jeszcze dodać do bankowości internetowej?

Do tej pory bankowość internetowa była sposobem na przekierowanie klientów z okienek w kierunku samoobsługi . Ale dziś nie jest to już żadna wartość dodana dla klienta, bo bankowość internetowa jest standardem. Nadchodzi moment na przełom w poszukiwaniu nowej propozycji wartości dla użytkownika.

Oczekujemy, że w najbliższych latach bankowość internetowa będzie ewoluować z platformy dwustronnej (klient – bank) do platformy wielostronnej. Banki jako instytucje zaufania publicznego i ich systemy internetowe będą miejscem, w którym spotkać się będzie więcej podmiotów, np. przedsiębiorca ze swoim księgowym.

W kierunku platformy wielostronnej, poprzez bardzo rozbudowany program lojalnościowy mOkazje, ewoluuje mBank.

Czy z punktu widzenia klienta jest to bezpieczne, że wszystkie usługi są skupione w banku?

A gdzie ma być bardziej bezpiecznie? Powierzenie tego zadania bankowi jest najbardziej bezpieczną ze wszystkich możliwych opcji.

Jaka jest w takim razie rola bankowości mobilnej?

Ja sądzę, że nadal nie odkryliśmy prawdziwych innowacji w bankowości mobilnej. W ostatnich latach koncentrowaliśmy się na przenoszeniu funkcjonalności bankowości internetowej do aplikacji mobilnych. Nie dotarliśmy jednak to najważniejszego przełomu, jeżeli chodzi o zastosowanie aplikacji mobilnych w bankowości.

Gdzie może być taki przełom? Na przykład w głębokim wykorzystaniu funkcji telefonu i bankowości, poprzez integrację odbiorców zdefiniowanych z kontaktami na smartfonie. Podobnie z kalendarzem. Integracja wydarzeń, które dzieją się w bankowości z kalendarzem na smartfonie. Takim zastosowaniem jest np.: funkcja skanowania faktur w Alior Banku. To już jest prawdziwie innowacyjne wykorzystanie telefonu i tworzy nowe możliwości dla banku.

Przyszłość mobile bankingu to aplikacje czy strony lite?

Według nas przyszłością bankowości są jednak strony internetowe. Trudno sobie wyobrazić, że banki, w długim okresie, będą utrzymywać i rozwijać równocześnie kilka platform platform: system internetowy i ewentualnie lite, aplikację mobilna na platformy iOS, Android i Windows. W naszej ocenie banki, ze względu na koszty i problemy organizacyjne, wrócą do rozwiązań opartych o standard WWW. Banki spółdzielcze pierwsze to zauważyły, nie wdrażają aplikacji, proponują strony lite. Ale i duże banki nie dadzą rady w długim okresie finansować czterech albo pięciu równoległych systemów.

To dość zaskakująca ocena, bo obecnie obserwujemy inny trend: wszyscy wchodzą w aplikacje.

Rozwiązania oparte o strony lite wrócą, ale będzie to nowa jakość oparta o technologię RWD (ang. Responsive Web Design). Dzięki zastosowaniu RWD system internetowy, dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlany. Spodziewamy się zatem „kontrataku WWW” i nowego przełomu w aplikacjach mobilnych, które będą musiały się odkryć na nowo. Aplikacje mobilne będą poszukiwać swoich nisz.

W przyszłości telefon ma nam zastąpić portfel. W docelowym modelu idealnie by było, by z poziomu jednej aplikacji dało się obsługiwać konto i dokonywać płatności. Serwis lite tego nie będzie umożliwiał.

W takim wypadku nie obejdzie się bez aplikacji. Nie mamy jednak pewności, że do tego czasu nie powstanie jakieś nowe rozwiązanie. Na przykład zintegrowane z telefonem, a nie z aplikacją. Na razie jednak karty mają się bardzo dobrze i nic nie wskazuje na to, by w ciągu najbliższych lat aplikacje mobilne wyparły plastik z rynku. Podważanie standardu płatności bezgotówkowych jest bardzo trudne. A kto kontroluje standard, kontroluje też proces zmian. Oczekiwałbym zatem, że jeśli powstanie jakakolwiek nowa wartość w płatnościach to raczej z inicjatywy Visa lub Mastercard.

A co z towarzystwami ubezpieczeń? Można odnieść wrażenie, że tu czas się zatrzymał. Nic się nie dzieje?

Jak do tej pory towarzystwa ubezpieczeniowe nie skorzystały tak na pojawieniu się Internetu jak banki. Może to wynikać z tego, że banki przez naturę swoich produktów mają o wiele lepsze i częstsze relacje z klientami. Jeżeli bank uruchamia bankowość internetową to klient odwiedza wiele razy w tygodniu. Ta wielokrotna interakcja z bankiem może i przekłada się na nowe możliwości biznesowe dla banku. Natomiast jeżeli ubezpieczyciel otwiera internetowy system samoobsługi, to ta interakcja z klientem jest niezwykle sporadyczna. Raz, dwa razy do roku, a częściej wcale.

Ubezpieczyciele nie znaleźli odpowiedzi jak wykorzystać Internet w swoim biznesie. Często u ubezpieczycieli istnieje napięcie pomiędzy agentami i modelem directem. Ubezpieczyciele są jednak idealnym kandydatem na to, żeby pójść w kierunku zaspokajania potrzeb swoich klientów w szerszym kontekście. Są w życiu człowieka takie wydarzenia, które zachęcają do zawarcia polisy albo sprawiają, że chcę myśleć o polisie ubezpieczeniowej. To narodziny dziecka, kupno samochodu, kupno mieszkania, zmiana pracy czy też śmierć kogoś bliskiego. Z takimi wydarzeniami wiąże się szereg formalności i spraw do załatwienia. Ludzi się zaczęli w nich gubić. To jest obszar, w którym ubezpieczyciele mogliby dostarczyć kompleksowej obsługi, przy okazji oferując swoje produkty.

A przyszłość ubezpieczeniowych aplikacji mobilnych? Takie aplikacje mają sens?

Tak, o ile taka aplikacja posłuży do załatwienia konkretnej sprawy życiowej. Dobrym przykładem jest aplikacja Generali Auto, która wspiera kierowcę w momencie wypadku i pomaga wypełnić niezbędne oświadczenia. Taka sprawa jak wypadek samochodowy i związane z nią formalności, które załatwiane byłby w pełni mobilnie przez ubezpieczyciela to byłaby bardzo wartościowa propozycja wartości dla klientów. Dla ubezpieczycieli oznaczałoby to oczywiście duże zmiany modeli biznesowych, ale jestem przekonany, że aby naprawdę wykorzystać Internet, ubezpieczyciele powinni patrzyć na życie klienta w szerszym kontekście niż tylko poprzez produkt ubezpieczeniowy.

Czyli jest szansa, że za jakiś czas ubezpieczyciel mobilny będzie tak samo fajny jak bank mobilny?

Będzie fajny inaczej, to inny rodzaj biznesu. W innym celu będziemy szli do ubezpieczyciela, a w innym do banku.

Dziękuję za rozmowę.

2014-03-04
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców