Wczoraj w Google Play pojawiła się aplikacja, która docelowo będzie obsługiwać płatności mobilne w PKO Banku Polskim. Demo jeszcze nie działa, ale opis uchyla już rąbka tajemnicy.
O tym, że PKO BP wprowadza alternatywny dla lansowanego przez operatorów komórkowych i banki sposób płatności mobilnych, pisałem już jakiś czas temu. Bank chce, by płatności z użyciem telefonu były dostępne dla możliwie najszerszego grona użytkowników. Problem z mobilnym NFC polega bowiem na tym, że trzeba zostać nie tylko klientem jednej z dwóch sieci komórkowych – Orange lub T-Mobile – ale też kupić drogi telefon. Jak do tej pory banki wydały tylko kilka tysięcy takich mobilnych kart NFC. Oczywiście zamysł jest taki, by cały ekosystem był bardziej otwarty, uczestniczyło w nim więcej podmiotów, było więcej telefonów, ale na razie popularyzowanie płatności NFC idzie raczej powoli.
PKO BP chce, by płatności były dostępne nie tylko dla posiadaczy najnowszych smartfonów, ale także klientów korzystających ze starszych urządzeń. Usługa będzie prawdopodobnie opierała się o model elektronicznej portmonetki, ale będzie też oczywiście możliwość spięcia jej z ROR. Posiadacze rachunku w PKO BP będą mieli dostęp do większej liczby funkcji. Wszystko wskazuje na to, że będzie otwarta na standard NFC, ale główny model płatności ma wyglądac inaczej.
Od czwartku w Google Play dostępna jest aplikacja IKO. Teoretycznie jest to demo, ale nie udało mi się go uruchomić na swoim telefonie. Aplikacja została wysłana też do marketu Apple, więc po uzyskaniu certyfikacji (2 tygodnie?) będzie można ją pobrać i stamtąd. (aktualizacja: jest już w App Store).
W opisie aplikacji możemy przeczytać:
„Aplikacja PKO Banku Polskiego umożliwia Ci korzystanie z szybkich i bezpiecznych płatności mobilnych. Dzięki aplikacji IKO zapłacisz telefonem w tysiącach punktów handlowo-usługowych oraz wypłacisz pieniądze w największej sieci bankomatów w Polsce. Możesz również płacić w sklepach internetowych oraz przelewać pieniądze znajomym, podając tylko ich numer telefonu.
Proces aktywacji aplikacji IKO jest bardzo prosty. Dokonasz go w serwisie bankowości elektronicznej iPKO. Do zalogowania do aplikacji wystarczy czterocyfrowy kod PIN nadawany przez Ciebie w procesie aktywacji. Jeśli chcesz zapoznać się z funkcjami aplikacji IKO bez aktywacji i logowania, możesz po ściągnięciu uruchomić wersję demonstracyjną.
Najważniejsze funkcje aplikacji IKO:
-
płatności w sklepach tradycyjnych i internetowych,
-
wypłata pieniędzy z bankomatów bez użycia karty,
-
przelewanie pieniędzy na numer telefonu bez potrzeby podawania numeru konta,
-
łatwe sprawdzanie salda rachunku bankowego oraz historii dokonywanych na nim transakcji,
-
generowanie czeków umożliwiających płacenie w sklepach i wypłacanie pieniędzy z bankomatów bez potrzeby posiadania przy sobie telefonu,
-
szybkie wyszukiwanie najbliżej położonych punktów handlowo-usługowych i bankomatów, w których można użyć aplikacji.”
O ile część z powyższych podpunktów jest raczej jasna i stosowana już w konkurencyjnych rozwiązaniach mobilnych, to ciekawe wydają się punkty dotyczące przelewania pieniędzy na numer telefonu i generowanie czeków. Na razie nie wiadomo, jak to w praktyce będzie działało. Czy czeki to kody do płatności?
Płatność w w mobilnej aplikacji PKO BP ma się bowiem opierać o NFC lub przez wygenerowany kod. Tego typu rozwiązanie przygotowała firma Accumulate, w której model płatności wygląda tak, jak na schemacie poniżej. Klient uruchamia aplikację, wpisuje swój PIN, sprzedawca nabija na kasę cenę towaru, informacje te wyświetlają się w komórce, klient akceptuje transakcję.
Źródło: Accumulate
Dodatkowy pogląd na to, jak może działać bankowość mobilna IKO, pokazuje ten film:
Napisz do autora: [email protected]
//