PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościFinansowy smart shopping, czyli oszczędnościowe preferencje Polaków

Finansowy smart shopping, czyli oszczędnościowe preferencje Polaków

Wiadomości 06.02.2013 (11:42)

Większość z nas swoje zarobki przeznacza na realizację bieżących potrzeb,
a jeżeli oszczędza, to raczej z myślą o finansowaniu celów konsumpcyjnych – wynika
z raportu „Barometr Nordea”.


Badanie preferencji oszczędnościowych Polaków, realizowane w ramach „Barometru Nordea” wykazało, że aż 82 proc. naszych rodaków w ogóle nie gromadzi dodatkowych oszczędności. Największy odsetek w tej grupie stanowią osoby w wieku 18-29 lat (94 proc.) – to przede wszystkim studenci i osoby będące na początku kariery zawodowej. Ta tendencja zmienia się wraz z wiekiem, poziomem wykształcenia, zajmowaną pozycją zawodową, a więc tym samym – z poziomem zarobków. W grupie osób 40-49 lat gromadzenie środków z myślą
o przyszłości deklarowało już 34 proc. respondentów. To najczęściej osoby o stabilnej sytuacji, zarówno życiowej, jak i zawodowej oraz finansowej, które mają wyraźnie sprecyzowane plany na przyszłość oraz środki, które mogą przeznaczyć na ich realizację.

Oszczędnościowy tradycjonalizm Polaków


Zgodnie z wynikami badania „Barometr Nordea”, Polacy coraz bardziej świadomie korzystają z produktów finansowych. Decyzja o wyborze określonego rozwiązania jest poprzedzona analizą korzyści i porównaniem z ofertą konkurencji. Decyzję o wyborze produktu finansowego podejmujemy, jeżeli spełnia on nasze oczekiwania. Należy zaznaczyć,  że Polacy rozważnie podchodzą do oferty instytucji finansowych i decydują się  na te rozwiązania, które w pełni będą wspierać ich w realizacji indywidualnych celów.

To pokazuje, że dokonując wyboru, kierujemy się rozsądkiem, a nie emocjami, i preferujemy produkty znane i mniej ryzykowne. Wśród osób, które deklarowały gromadzenie kapitału
na przyszłość, większość (aż 62 proc.) stanowią posiadacze lokat i rachunków bankowych. Blisko co czwarty oszczędzający Polak lokuje kapitał w funduszach inwestycyjnych (22 proc.) i/lub łączy polisę ubezpieczeniową z funduszami inwestycyjnymi (26 proc.). Respondenci zapytani o rozwiązania, z których korzystaliby w przypadku dodatkowych możliwości gromadzenia kapitału, najczęściej wskazywali lokaty i rachunki bankowe (42 proc.) oraz inwestycje w nieruchomości (29 proc.). Jednocześnie, niepokoi fakt, że aż 17 proc. respondentów w ogóle nie chce oszczędzać, nawet gdyby istniała taka możliwość.

Wybór produktu finansowego a struktura demograficzna


Ankietowane kobiety najchętniej ulokowałyby swoje oszczędności na lokacie lub rachunku bankowym (46 proc.), podczas gdy mężczyźni zainwestowaliby w nieruchomości (33 proc.) lub metale szlachetne (7 proc.). Te różnice międzypłciowe wynikają z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa sobie i rodzinie – tak jest w przypadku kobiet. Panowie chętniej sięgają po bardziej ryzykowne rozwiązania, które oferują wyższy zysk.

Badanie wykazało również istotne różnice w grupach wiekowych. W tym ujęciu, młodzi Polacy są bardziej otwarci na alternatywne metody gromadzenia środków – 12 proc. z nich przeznaczyłoby oszczędności na inwestycję w papiery wartościowe. W przeciwieństwie do nich, osoby w średnim wieku (40-49 lat), chętniej sięgnęłyby po polisy ubezpieczeniowe z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (22 proc.). Odmienne preferencje osób w różnych grupach wiekowych wynikają m.in. z poziomu życia i czasu, który respondenci planują poświęcić na gromadzenie kapitału emerytalnego. Wyniki „Barometru Nordea” wykazały również odmienne preferencje Polaków wynikające z zajmowanego stanowiska. Pracownicy umysłowi najchętniej ulokowaliby oszczędności na lokacie bankowej (63%), podczas gdy 24 proc. pracowników średniego szczebla wybrałoby ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym, natomiast osoby zajmujące stanowiska kierownicze najchętniej wybiorą fundusze inwestycyjne (ok. 25%).

Finansowy smart shopping Polaków


Smart shopping, czyli dokonywanie przemyślanych zakupów, dotyczy obecnie nie tylko branży spożywczej, turystyki czy mody, ale również odpowiedniego wyboru produktów finansowych. W tym przypadku przejawia się on m.in. w ocenie produktów i towarzyszących im cech (stopa zwrotu, dodatkowe promocje, miejsce zakupu ubezpieczenia itp.). Polacy potrafią mądrze dobierać produkty finansowe, wykorzystać dostępne na rynku promocje, ale przede wszystkim, przed podjęciem decyzji analizują oferty i dopasowują rozwiązania do swoich indywidualnych potrzeb. Do wyboru produktów finansowych podchodzą racjonalnie, bez emocji i spontanicznych decyzji. Finansowy smart shopping przejawia się m.in. w ocenie czynników wspierających długoterminowe gromadzenie kapitału. Jak wskazuje badanie „Barometr Nordea”, oceniając produkt zwracamy uwagę przede wszystkim na wysokość stopy zwrotu i oferowane oprocentowanie (66 proc.) oraz szacowaną wysokość minimalnego zysku (55 proc.). Co czwarta (26 proc.) osoba zwraca uwagę na bieżące promocje produktowe, ale już 39 proc. – na towarzyszące ulgi podatkowe. Najważniejszym czynnikiem oceny produktu ubezpieczeniowego dla osób w wieku 18-29 lat jest towarzysząca promocja (15 proc.), podczas gdy dla osób w wieku 30-39 lat – gwarancja minimalnego zysku (26 proc.).

– Wyniki badania pokazują, że w czasach trudnych uwarunkowań rynkowych, zmienia się nasze podejście do finansów osobistych. To sprawia, że przed podjęciem decyzji o wyborze produktu finansowego, poszukujemy dodatkowych informacji na jego temat. Uwzględniamy oprocentowanie, horyzont inwestycyjny, prowizje i opłaty, a także porównujemy z ofertą konkurencji. Poszerzana w ten sposób wiedza przekłada się na większe zrozumienie rynków finansowych i produktów wspierających oszczędzanie. –powiedziała Katarzyna Golińska, Rzecznik Prasowy Nordea PTE oraz Nordea Polska Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie.

Wybór produktu finansowego a preferencje klientów


Pytani o motywację do oszczędzania, respondenci jako główny powód najczęściej wskazywali zabezpieczenie przyszłości dzieci (35 proc.), ale także planowanie wydatków konsumpcyjnych w przyszłości (32 proc.). Natomiast o zabezpieczeniu swojej przyszłości emerytalnej myśli obecnie co czwarty ankietowany (24 proc.). Dokonując wyboru sposobu oszczędzania kierujemy się przede wszystkim własną oceną (75 proc.). Dodatkowo 39 proc. Polaków w procesie decyzyjnym uwzględnia towarzyszące produktowi ulgi podatkowe,

a co czwarta osoba (26 proc.) zwraca uwagę na bieżące promocje produktowe.
Na co w produktach finansowych zwracamy szczególną uwagę? Cenimy elastyczne rozwiązania, które umożliwiają wypłatę zgromadzonych środków w dowolnym terminie (43 proc.), a także zmianę wysokości i częstotliwości wpłat (42 proc.). W przypadku osób korzystających z profesjonalnego doradztwa finansowego, ocenie i analizie poddawana jest znajomość rynku przez agenta (24 proc.), a także jego wiek oraz doświadczenie (17 proc.).

GRUPA NORDEA // ++e++); // ]]>

kgolinska at nordeapolska dot pl

2013-02-06
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców