Coraz mniej mówią o fan pageach na Facebooku. Catnapoleon.com sprawdził jak zmieniał się wskaźnik ilustrujący zaangażowanie użytkowników Facebooka w interakcję ze stroną, którą polubili.
Okazuje się, że ostatnie zmiany w algorytmie decydującym o tym, jakie posty widzą użytkownicy serwisu wpłynęły na spadek zasięgu fan pageów rozumianego jako liczba unikalnych użytkowników, którym została wyświetlona jakakolwiek treść dotycząca fan pagea (np. post, powiadomienie o aktywności znajomego, ale także reklama). Zmienia się także wskaźnik mówią o tym. Po chwilowym wzroście aktywności związanych ze stronami obserwujemy spadek.
Catnapoleon.com wziął pod uwagę 100 największych stron na świecie i 100 największych fan pagey w Polsce. W sumie ponad 2,8 mld razy użytkownicy Facebooka lajkowali je godząc się na otrzymywanie postów z tych stron na swoim profilu. Wzięliśmy pod uwagę okres od początku września do końca października. W tym czasie zasięg postów i zaangażowanie fanów na stronach firmowych najmocniej się zmieniało. Wskaźnik mówią o tym także.
Wyraźnie widać, że we wrześniu wszystkie strony odnotowały wzrost zaangażowania użytkowników Facebooka w treści na stronach. Trend ten nie utrzymał się jednak długo na największych stronach świata i wraca do stanu sprzed zmian w sposobie liczenia Edge Rank.
Trend ten dotyczył zarówno największych fan pagey na świecie jak i w Polsce (choć miał trochę inne natężenie.
Dlaczego wskaźnik mówią o tym jest tak istotny? Pokazuje on jak często fani wchodzą w interakcję z marką na fan pageu i poza nim. Osoba uznana za taką, która mówi o tym to ktoś, kto:
– polubił stronę
– napisał post na stronie
– napisał komentarz na stronie
– polubił post
– podzielił się nim
– wziął udział w ankiecie (gdy były one jeszcze dostępne dla moderatorów stron)
– odpowiedział na wydarzenie utworzone przez stronę
– otagował stronę na zdjęciu
– wystawił rekomendację strony
– zameldował się w miejscu związanym ze stroną
– wspomniał o stronie w swoim poście
– odpowiedział na ofertę
Wskaźnik mówią o tym można więc nazwać wskaźnikiem aktywnego zasięgu, który pokazuje liczbę osób, które weszły w interakcję z marką na Facebooku. Jest to wskaźnik, na którym marki powinny się koncentrować bardziej niż na zasięgu pasywnym, pokazującym liczbę unikalnych użytkowników, którym wyświetlona została jakaś treść związana z marką. Zmiany aktywnego zasięgu fan pagey własnych i konkurencyjnych można monitorować przy pomocy narzędzia CatNapoleon.com.
Oskar Berezowski
Lead analyst, Cheesecat.com