PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkWojciech BoczońChętnych na parabankowe „lokaty” i tak nie zabraknie

Chętnych na parabankowe „lokaty” i tak nie zabraknie

Wojciech Boczoń Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 17.08.2012 (08:23)
Oszczędzanie

Dziesięć procent – tylu internautów, respondentów badania ARC Rynek i Opinia byłoby skłonnych powierzyć swoje oszczędności parabankowi, gdyby proponowane zyski były wyższe niż te oferowane przez banki. Otwartym pozostaje pytanie, jak wyglądałyby wyniki badania przeprowadzonego na grupie osób nie korzystających z internetu.

Badanie ARC zostało przeprowadzone 12 sierpnia wśród 500 internautów. Zdecydowana większość z nich (90 proc.) zadeklarowała, że nie ulokowałaby oszczędności w firmie, która nie podlega nadzorowi finansowemu. „Tylko 10 proc. respondentów zdecydowałaby się obecnie na ulokowanie swoich oszczędności w firmach, które nie podlegają nadzorowi finansowemu, gdyby proponowane zyski były wyższe niż te oferowane przez banki” – napisano w komunikacie. Czy jednak jest to „tylko” 10 proc., czy „aż” 10 proc. ?

Sprawy Finroyal i Amber Gold wypłynęły w idealnym dla mediów momencie – w samym środku sezonu ogórkowego. Temat podchwyciły niemal wszystkie media, od internetu po radio i TV. Amber Gold już kolejny tydzień nie schodzi z nagłówków najważniejszych newsów. Chcąc czy nie, przeciętny internauta, który choć trochę interesuje się kwestiami finansów, musiał otrzeć się o temat Amber Gold, parabanków czy piramid finansowych. I co się okazuje? Mimo tego nadal (aż!) 10 proc.  respondentów byłaby skłonna powierzyć swoje oszczędności firmie działającej poza nadzorem KNF. Firmie, która w żaden sposób nie może zagwarantować bezpieczeństwa wpłaconych środków. Wystarczy, że proponowany zysk byłby wyższy niż na lokacie.

Jedna z kancelarii szykuje właśnie pozew zbiorowy przeciwko Skarbowi Państwa. Klienci domagają się odszkodowania argumentując, że to organy nadzorcze dopuściły się  zaniechań. Nadzór ripostuje, że już w 2009 roku zamieścił spółkę na liście ostrzeżeń publicznych. Problem w tym, że lista znalazła się na stronie internetowej. Tymczasem w komunikacie kancelarii napisano: „Podnosimy między innymi fakt niedostatecznej informacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej zastrzeżeń co do Amber Gold. Głównie Klientami Amber Gold były osoby na co dzień nie korzystające z internetu, a KNF zaniechał publikacji ostrzeżeń na innych nośnikach informacji niż strona internetowa KNF”.

Zobacz również: Parabanki, czyli mało przejrzysty biznes

W tym kontekście pozostaje się więc zastanowić, jak wyglądałyby wyniki badania gdyby przeprowadzono je na grupie osób nie korzystających z internetu. Jestem skłonny zaryzykować stwierdzenie, że odsetek osób skuszonych wyższym procentem byłby znacznie wyższy. Grupa respondentów ostatniego badania ARC – upraszczając nieco – była zapewne lepiej wyedukowana finansowo. Mimo tego nadal skłonna powierzyć oszczędności parabankom.

I tu wypływa inny problem. Jak przeciętny Kowalski ma odróżnić bank od parabanku? Amber Gold uruchomił swoje placówki w prestiżowych lokalizacjach, przeznaczył fortunę na marketing, reklamując swoje pseudo- lokaty w najważniejszych mediach. Robił to z większym rozmachem niż niektóre banki. Praktycznie rzecz biorąc – oficjalnie, pod nosem nadzoru finansowego i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pewnie większości klientów AG do głowy nie przyszło, że ich oszczędności nie są objęte „państwową ochroną”. Czy nie powinna się zatem pojawić czerwona lampka w momencie, gdy w nazwie firmy zabrakło wyrazu „bank”? Coraz częściej i same banki rezygnują z tego wyrazu w nazwie (np. BGŻOptima, Alior Sync). Z drugiej strony, w pierwszych latach działalności zapewne większość klientów Polbanku też nie wiedziała, że ich oszczędności nie są objęte gwarancjami BFG (a jedynie greckiego odpowiednika). Niestety, przeciętny klient gubi się w gąszczu instytucji finansowych – banków, parabanków, SKOK-ów, PTE, OFE, TFI i innych.

Ankietowani przez ARC internauci (68 proc.) wskazali, że gdyby informacje o ofercie instytucji parabankowych były opatrzone zapisem: „Instytucja nie podlega polskiemu nadzorowi finansowemu” byłoby to wystarczające ostrzeżenie, że finanse klientów tych instytucji mogą być zagrożone. Ostrzeżenia od lat znajdują się przecież na papierosach, alkoholu czy w reklamach leków. Sprawy Finroyal i Amber Gold pokazały dobitnie, że to już najwyższy czas na szeroko zakrojoną kampanię informacyjną. Tymczasem jak na razie przed parabankami ostrzegają tylko media, a nadzór w zasadzie umywa ręce (pomijając listę ostrzeżeń składającą się zaledwie z kilkunastu pozycji). Rynek bankowych kredytów został przeregulowany, spadała ich sprzedaż, więc i banki stały się mniej skore do oferowania wyższych odsetek na lokatach. Stało się to wodą na młyn różnej maści parabanków. O ile jednak firmy pożyczkowe mogę wpędzić klienta najwyżej (!) w kredytową pętlę, to te przyjmujące „depozyty” pochłonąć oszczędności życia. Funkcjonują według sobie tylko znanych zasad, a przyjęte w depozyt pieniądze w żaden sposób nie są chronione. Na klientów działa jednak magia kilkunastoprocentowego zysku, a brak wiedzy na temat gwarancji nie odstrasza od ryzykownej inwestycji. A to niestety mieszkanka wybuchowa, która wcześniej czy później może doprowadzić do powtórki z historii.

Źródło: PR News

hydepark lokaty parabanki wojciech boczoń 2012-08-17
Wojciech Boczoń
Tagi: hydepark lokaty parabanki wojciech boczoń

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy uruchomiło nową funkcję o nazwie Booksy…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców